lastbil eller transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 2 963

Ela

Trådstartare
I dag har jag Ume släp B 50 två axlat med frontilastning och baklängesåkning, 07. Jag är jättenöjd med släpet och hästarna åker bra, men ibland funderar jag på att byta till en lastbil. Helst skulle jag vilja ha både hästtransport och lsatbil men tyvärr sätter ekonomin stopp.

Fördelen med en lastbil är att man slipper ha ytterligare en dragbil, idagsläget har vi familjens minibuss, sambons pendlar bil och min dragbil. Dessutom kan man kanske få en lastbil där man kan få med sig mer än två hästar och kanske även en liten sovplats.

Men vad får jag för lastbil för 80 000 - 90 000? Vad ser ni för fördelar och nackdelar?

Jag använder hästtransporten cirka 2-3 ggr på vecka och åker en hel del längre turer på sommarhalvåret.

tacksam för alla råd och tips?

Sv: lastbil eller transport

Om jag talar för egen del så hade vi först släp som tog två vuxna hästar lagligt. Men vi upptäckte ju att det hade sina begränsningar. Så vi köpte lastbil, stor lastbil som kan nio hästar som mest. Den största fördelen, förutom att hästarna åker bättre och är lättare att lasta. Är att vi sparat mycket tid och pengar på att kunna lasta flera ston och föl när det dags för seminering, kontroller och visningar. Nackdelen som gjort att vi skaffat en släp också, med samma prestanda som den förra. Är att det känns väldigt mycket överkurs att åka iväg med en häst en kortare sträcka t ex till veterinär. Och att när det gäller vissa av våra beten så är det väldigt svårt att få dit lastbilen. Vi har fått gå ganska långa bitar för att det inte gått att komma ända fram. Så nu har vi både lastbil och släp + att alla andra som vi känner som också har större lastbil säger att man behöver släp ändå. Är väl lite skillnad om bara har en tvåhästars lastbil.

Nästa bit är ju körkorts behörigheten. Har man inte C så är det väldigt svårt att hitta en lastbil som lagligt får lasta två vuxna hästar. Det kostar ju också en del att ta den behörigheten.

Jag har haft både lastbil och släp. Jag har en Ifor 505, 1990kg. Och sen köpte jag en lastbil, ganska billigt. Hästarna åker ju suveränt med lastbilen, det går i mycket packning, men... Det är ganska dyrt att ha lastbilen. Om något går sönder blir det dyrt. Min var ju ganska billig att köpa och var gammal, hade gått mycket lite. Lastbilar behöver ju gå, min fick gå för lite och så ofta kör jag inte två hästar samtidigt. Jag valde att sälja min, dels för att jag behövde pengarna och för att den inte mår bra av att användas så lite. De milen jag körde den blev mycket dyra mil. Dieseln är dyr, skatten är dyr och delarna är dyra. Ska jag ha nåt annat så blir det en skattebefriad, då slipper jag ju iaf den kostnaden och kan lägga det på reparation istället.

Men Iforen blir kvar;)

Svarar båda

Om jag fick välja skulle jag vilja ha en lastbil för kanske 4 hästar samt liten bodel, allså ingen jättestor.

Har kikat runt lite men inte hittat direkt vad jag letat efter...

Vad mycket brukar de dra i bränsle? Hur är skatten?

Kanske är det så att man behöver både lastbil och transport, och i mitt fall skulle jag då behöva köpa ett billligare släp, vilket känns svårt så man är van vid en viss standard.

Min sambo är lastbilsmekaniker och borde inte ha några problem med att fixa delar och laga. En B korts lastbil vet jag inte om det är intressant, måste nog ha en C för att få köra de hästar jag vill.

Min lastbil är ju stor, så skatten är det lilla på den. Tror att den ligger på strax över 6000/per år. Däremot är den så stor att den också har trafikavgift vilken ligger på strax under 9000/per år. Skatten är trevligare att betala för den delas upp på 4 ggr men vägavgiften där ska allt betalas med en gång. Försäkringen är också betydligt billigare än för våra vanliga bilar.
I bränsleförbrukning är min förhållandevis billig så även om det är full lastat i bilen så ligger den runt 2 liter milen. Vilket ju dragbilen också drar med full släp.

Vi har bytt från släp till en ombyggd Renault Master där vi kan lasta två hästar. Jag upplever att hästarna åker bättre i bilen och det är betydligt lättare att hantera lastbilen som bara är 5,9 meter lång än det åbäkiga ekipaget jeep+släp. Vi hade ett stort boogiesläp med en Hyundai Santa Fe som dragbil.

En stor fördel är att jag törs ge mig ut själv med lastbilen och hästarna. Med bil och trailer kände jag mig aldrig säker nog att göra det vilket gör att jag nu kommer iväg på träningar och kurser precis när jag vill och det känns härligt. Min man och hans häst bor i Spanien om vintern och det går också mycket lättare att köra ner till Spanien med lastbilen, det går fortare i och med att man kan hålla högre snitthastighet.
/Starling

Jag har nu ägnat flera timmar åt att titta på annonser på olika lastbilar och hittat en del intressant i den prisklassen. Även om jag egentligen borde gjort helt andra saker :D

Men funderade lite på om man inte kanske ska köpa en lite billigare lastbil och även ha en billigare hästtransport men kanske får man inte riktigt det man vill ha då.

Eller så övertalar jag sambon att sälja husvagen och så köper vi en bra hsätbuss med bodel :D de går säker jättebra att åka på semester i en hästbuss också :angel:

Bränsleförbrukningen kan nog inte bli värre än vad det är idag :crazy: körde i går och hämtade två ettåringar och då var transporten tom på vägen dit. I genomsnitt hade bilden dragit 2,7 liter besin per mil :devil:

oj va denna tråd flyttas runt, verkar vara mer än jag som har svårt att plassera den på rätt ställe :D

Oj, vi har väl haft tur då, vår lastbil drar 0,86 l diesel/mil och det känns ju plötsligt överkomligt;)
/Starling

Det var ju en fantastisk bränsleförbrukning! Så bra trodde jag inte att man kunde komma ner i med lastbil och två hästar (eller har du bara haft en häst i vid den förbrukningen?).

Hur är avgifterna förövrigt på din lastbil?

Ja, det var nästan så jag undrade om vi hade räknat fel på bränsleförbrukningen, det var med två hästar i men landsvägskörning så gott som hela tiden så det verkar stämma. Försäkringen ligger runt 5 400/år skatt kring 8 500 om jag inte minns helt galet.

Har för mig att skatteklassen bryter vid 10-12 000kg, har inte koll på exakta kg antalet. Men den jag hade kostade iaf nästan 3000kr i skatt/år, 400kr i försäkring varje månad(trafikförsäkrad). Jag hade inte en chans att ha den försäkrad högre, det blev astronomiska summor. Bränslemängden på min lilla var 1,7liter diesel/mil och det är inte mycket. Vet dom som drar både 2 och 3 liter/milen. Jag kunde inte försvara kostnaden med det jag åkte.

Pajeron jag har har och drar släpet med drar 1,2l/mil (bensin), den används som "vanlig" bil med, skatten är iofs detsamma, 2800kr, men utslaget på 1500mil/år jämfört med 50-100mil/år på lastbilen. Försäkringen ligger på densamma, fast Pajeron är helförsäkrad.

Så för mig var det en kostnadsfråga.

Bränsleförbrukningen kan nog inte bli värre än vad det är idag :crazy: körde i går och hämtade två ettåringar och då var transporten tom på vägen dit. I genomsnitt hade bilden dragit 2,7 liter besin per mil :devil:

Jösses!! Vad har ni för bil då? Hur jag än torterar min så kommer jag inte upp över 1,2. Och då har jag last på 1200kg;)

Ja då drog vi med våran crysler voyager, allså ingen bra bil alls att dra med. I vanliga fall har jag en Jeep och den ligger runt 1,5 liter per mil. :laugh:

Shit och pannkaka:eek:. Då är det inte någon vidare dragbil. Då är det ju billigare med i stort sett vad som helst.. Tyvärr så gillar inte växellådorna på voyagerna att dra heller. Men Jeep är kanon..:)

ne deras växellådor gillar visst inte att dra, jag har hört det tidigare. Men för att få med oss hela familjen har vi liksom inget val om ingen ska åka i bagagen då förstås :D Ne men ofta är det bara jag och två av barnen som åker och då fungerar jeepen perfekt :laugh:

Som ngn har nämnt är det olika med behörigheter, du kanske inte ens får köra lastbilen?
Det är också ganska dyrt att hålla en lastbil i drift med reparationer, allmänt underhåll, bränsle, skatt, försäkringar och liknande

Man väljer väl lastbil efter vad man har för körkort?? :confused: Förstår faktiskt inte alls vad du menar med det. Vi funderar iialla fall på en C lastbil och JA de har vi körkort för.

Sen vet jag att det kostar i bränsle, skatt och reservdelar men reperationer är inget problem då min sambo jobbar som lastbilsmekaniker och kommer att kunna göra alla reperationer själv.

Det är heller inte helt gratis och ligga och köra två hästtransporter....

Liknande trådar

Utrustning Har idag ett umesläp b50 -07 ett sådan släp där hästarna åker baklänges. I stora drag är jag jättenöjd det är gott om plats och även...
Svar
13
· Visningar
3 800
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 602
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tuggbensfavoriter
  • Uppdateringstråd 31