Lasta svårlastad häst...?

diamonia

Trådstartare
Har en 3-åring som efter kastreringen har blivit svårlastad. Kastreringen gick bra. Det är inga som helst problem med hanteringen av honom annars. Han är lugn och trygg. När det kommer till att lasta så är han bara SÅ bestämd med att inte vilja gå på. Man ser på hans minspel (han använder munnen och nosen) hur mkt han ogillar detta! Men han är inte rädd, bara bestämd. Vi har en ljus och fin boggievagn som han alltid åkt i. Dock ej med frontutlastning.

Idag har vi varit 3-4 pers och försökt få på honom med hjälp av linor. Pga andra omständigheter fick vi ge upp, vilket grämer mej.

Jag behöver tips och råd! Jag har några alternativ.

1. Fortsätta imorgon på samma sätt som idag.
2. Ställa ut transporten i rasthagen och bara ge honom hösilaget i den.
3. Lasta en annan häst innan honom. Vet inte om jag vågar detta riktigt då jag inte vill riskera att mina andra lättlastade hästar :grin: blir svårlastade.

Sv: Lasta svårlastad häst...?

jag kan inte påstå att jag är någon lastexpert utan snarare nybörjare. men min häst var exakt likadan och var inte rädd utan tänkte bara inte gå in för han inte kände för det och är så sjukt envis. så varje gång vi lastat har vi på ett ungefär fått bära honom in, verkligen tvingat honom. men det blir ju helt fel sätt då det aldrig blir bättre och de bara slutar med att man är förbannad. så igår när vi skulle lastträna så testade vi att inte tvinga honom men de funkade fortfarande inte och vi visste inte riktigt vad vi skulle göra, så efter 2 ½ timmar utan framgång ringde vi en som håller på med horsemanchip och är duktig på att lasta hästar. han hanterade hästen i tjugo minuter och sedan tog det bara en kvart (utan att tvinga honom) så var han inne i transporten. efter ytterligare en timme kunde jag gå ut och in ur transporten utan problem. han menade att själva lastträningen inte är att få in hästen i transporten, utan hur man hanterar hästen dagligen. min häst är lugn och snäll, har inga problem så. men han visade hur han hanterade hästar och då märkte man själv att min häst inte ser mig som sin ledare. han fortsatte sedan att förklara att det handlade om respekt och att hästen måste se mig som sin ledare, flytta bättre för tryck, gå efter mig om jag håller honom i grimmskaft innan grimskaftet ens är sträckt, inte tränga sig på mig. som exempel menade han då man står vid hästen och den ger en små knuffar som man själv inte lägger större vikt vid, det är bara ett test av hästen. att kolla om den dominerar, om de är okej för honom att putta på mig utan att jag markerar och säger ifrån, osv. och när man lastar så behöver man inte begära att hästen ska traska in i transporten. utan att den när jag drar lite i grimskaftet, tar något steg framåt, så släpper jag efter. för då har han lyssnat på min signal, jag sa framåt, drar mer och mer i grimskaftet tills han tar ett steg framåt, då släpper jag genast efter. sen fortsätter man så. så hästens belöning för att den tagit ett ynka steg framåt blir eftergiften. om hästen sedan börjar tokbacka från transporten när jag drar i grimskaftet så skulle jag backa honom, snurra honom lite, osv. så att han får jobba när han går bort från transporten, och sen testa att gå fram igen. lyssnar han då, så eftergift och vila. så hästen förknippar att gå mot transporten med eftergift, vila. och att gå bort från transporten med att måsta jobba. väldigt långt inlägg blev det, men det här är en kort version av vad han visade mig, och det funkade verkligen. imorse när jag åkte på tävling så körde jag med hans metod och det funkade. :)

Sv: Lasta svårlastad häst...?

Min var / är likadan. När jag köpte honom var han lättlastad, men något hände och han ville inte åka. Han går snällt in i transporten men lika bestämt ut. Är man flera stycken går det absolut inte, han får någon slags inre stress/rädsla. Jag har hela detta år trott att han inte varit rädd utan att det bara varit dumheter, men nu har jag insett att han är rädd för att kliva på. Pratade med en som anlitat en som utövar natural horsemanship och hon sade att det ska vara trist och jobbigt att vara utanför transporten och trevligt inne i den. Med jobbigt menade hon att kliver hästen inte på så kan man börja longera den. Man ska absolut inte tro att den kliver in första dagen man håller på utan man får ge den tid och inte stressa. Jag köpte ny ljus transport för jag trodde min häst tyckte den gamla var för trång, men det var samma problem så jag tränar på att lasta och efter bara 3 gånger gick det på 3 min att lasta :D nu håller jag tummarna för att det håller i sig. Jag skulle absolut inte fortsätta "tvinga" in hästen utan den ska gå in för att den vill det och tycker att det är helt ok att vara därinne. Lycka till!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag undrar om det finns något jag kan göra i min situation. Kortfattat så sökte jag häst att ha på foder, denna hästägare...
Svar
19
· Visningar
4 797
Senast: cewe
·
Hästmänniskan Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 937
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 312
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 560
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar