Lasta sto och föl!

lisahjelmgren

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av att lasta ett sto som inte tycker om att gå på eller åka transport när fölis ska åka med? Jag planerar att åka med mor och son till visning i sommar och vet att det är ett bra tag kvar.. men det kan ju hända att man måste till vet.klinik någon gång också och vill ha lite tips i förväg.

Mitt sto är väldgt bestämd av sig, och stressar lätt upp sig, och jag måste ha mycket tålamod och tid när jag lastar. Hon har negativa erfarenheter, både av lastning och bilolycka (tidigare ägare). Att använda linor är uteslutet, då sparkar hon bakut mot våra huvuden (!) och kastar sig över oss, så det är uteslutet. Att få in dom borde väl gå om jag bara tar det lugnt...

Det jag mest oroar mig för är själva resan. Ibland står hon som ett ljus men ibland är hon helvild. Har provat mig fram med olika lösningar men trots att jag försökt uppfylla hennes önskningar kan hon flippa ur ibland. Sist jag reste med henne var till vet.klinik i höstas pga en hälta. Hon sparkade bakut hela vägen, 45 min, och när jag kom fram var hon halt på 3 ben istället för 1. Hon hade sparkat av bommen bakom sig och haft sönder gummimattan som låg upprullad under magen! Har numera en övervakningskamera som jag tänkt anv vid framtida åkturer.

Man vill ju inte att hennes stress ska överföras på fölis. Några tips??? :crazy:

Skulle absolut inte lasta dom tillsammans!
Enda alternativet som jag ser det om du MÅSTE åka med dom är att de får ta varsin transport.

Skulle nog också ta tem i olika transporter så att inte fölis lär sig "dumheterna" av sin mamma.

Vi lastar alltid fölet först och då brukar mamma hänga på utan problem.
Hade jag ett sto som levde om i transporten som ditt sto gör, så vet sjutton om jag skulle vilja köra henne med föl överhuvudtaget om jag inte var tvungen. Fölis har ju ingenstans att ta vägen om mamma flippar ur på det sättet och du kanske inte kan stanna och lasta ur dem när det händer.

Jag hade inte riskerat att få ett föl söndersparkad pga en visning! Hade det hänt något så hade man grämt sig resten av livet.
Blir du tvungen att köra pga akut skada så hade jag haft varsitt släp. Väldigt synd om fölet ska ta efter sin mor och bli rädd i släpet den också. :)

Så här gör vi:

Vi backar till transporten till stalldörrarna och täcker sidorna. Därefter leder vi in fölungen med lite putthjälp, då brukar de flesta ston gå snällt in i transporten.

När fölungen är mindre har vi en skiva som vi fäst med beslag i vägg,bom o golv som gör att stoet inte kan komma åt fölungen med benen, samtidigt som hon har full koll på fölis hela tiden. Fölet har alltså sitt utrymme framför bommen, se bara till så att den inte kan skada sig på någon utskjutande del eller få upp framdörren.
Nackdelen med detta är att man måste stanna och låta fölet dia om det är en längre resa. (ca 30 min) och sen kan man ju inte ha det så här när fölet blivit större.

Håller med ovanstående att om stoet är helvilt i transporten är det inte värt att åka bara för en visnings skull. Är det däremot brådskande sjuktransport har man ju inte så mycket att välja på.
Skulle inte rekommendera att köra ej avvant sto-föl i skilda transporter om de inte är mycket vana att vara i från varandra.

Lill / Stall Nöbbeled

Till er som skulle använt två olika transport vill jag bara berätta om en erfarenhet som en vän till mig gjorde med sitt nervösa fullblodssto och hennes 6 månaders föl. Fölet, som fortfarande gick med sin mamma om dagarna men hade fått egen box nattetid, tyckte det var så himla läskigt att inte ha mamma som trygghet under resan, som tog ca 30 min., att det slutade med en transporträdd unghäst trots försiktighetsåtgärden.

Pga denna erfarenheten ville jag inte göra samma misstag, men jag håller med er om att en sönderslagen fölunge inte är kul. Visserligen handlade ju detta om nervösa fullblod men halvbloden är inte mycket lugnare.

Jag föreslog det därför att jag vet iaf en gång det gått bra.
Stoet är extremt svårlastat (fölet skulle in och rönkas pga en olyckshändelse). De pleggade stoet och lastade henne i ett släp medans fölen ( ca 4 månader) fick åka med ett sto som var hagkompis (väldigt fästa vid varandra) i en annan transport. Transporttiden var ca 45 min och allt gick bra. "Fölet" är några år nu och har aldrig varit svårlastad.

(Kanske skulle förklarat ordentligt i första inlägget :crazy: )

Fast det är klart, bäst är väl att inte åka alls.

Jag har ett sto som också är besvärlig att lasta. Fast mitt sto går i normala fall, in direkt i transporten, fast är man inte sekundsnabb med att sätta fast bommen bakom henne, är hon lika snabb ut. Hon struntar totalt i om en människa råkar stå i vägen och man blir totalt nermejad.
Nu har jag lärt mig tekniken när jag skall iväg med henne ensam. Försökte sedan när hon fått sitt föl att åka iväg på sommarbete men jag fick ge upp. Jag provade också att först ställa på fölet, det var ju helt smärtfritt, men märren skenade in i släpet och ut lika snabbt. Provade tvärsom, att först lassa i märren med lika resultat. Jag tror inte det går när märrarna är så stolliga.
Det som funkade för mig var att leja en hästbuss och de fick stå lösa i en box. Märren var då helt lugn.
Men som de andra skrev, jag skulle strunta i fölvisningen, det är inte värt allt besvär.
Jag har bara tagit föl på henne vartannat år så man slipper allt krångel med körningar.
Elizabet

Det var ett bra förslag, att låta en hagkompis följa med fölet. Känner sig nog tryggare då. Vi får se hur jag löser det, vissa år har granngården fölvisningar så jag får hoppas på det. Då får jag ju möjlighet att få en bedömning av fölet ändå!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Träning Jag köpt ene ny häst som kom till mig för 4 veckor sedan. Ett fyra årigt sto från Tyskland, hon hade varit i sverige i ca 6 veckor innan...
Svar
8
· Visningar
1 553
Senast: pulkaskurk
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 193
Senast: moon
·
L
Träning Ja, vart ska man börja? Just nu känns allt bara hopplöst och jag tar emot alla tips och råd jag kan få ang. lastningen. Jag tror att jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 013
Senast: freike
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar