Sv: Lasta hästen helt själv
Har alltid lasta alla mina 13 hästar själv, aldrig några problem. Huvudsaken de har förtroende för den person de blir lastad av. Så följer de dig dit du vill.
Men börjar du tveka en ½ sekund eller känner att det här kommer aldrig att gå. Då gör det heller inte det. Ditt kroppsspråk och energi spelar roll.
Sedan så ska de kunna lita på dig, som ledare och kunna stå stilla. Jag binder alltid upp mina och går sedan bak och stänger bom och lucka. En häst kan lätt backa ur och springa ut bakåt och skada både dig och sig själv.
De står som ljus, även fölen som jag transporterar själv.
De lastar jag själv på 1 minut, de följer bara med, på måndag ska jag iväg med min lilleman för han ska frysmärkas. Har ännu aldrig varit i transporten men jag kan lova att han kommer bara att gå på utan bekymmer.
Felet många gör att de skapar ingen kontakt och inge sig som ledare när de är föl. Där ligger det ett ansvar på uppfödare så att det sitter i för livet.
Det som man kan öva lite på är att de kan förstå vad jag menar med -back- när jag sedan står i transporten och ska backa ut hästen. Så att den vet vad som ska ske. De kan annars blockera sig och inte röra sig bakåt, då måste den kunna lita på sin ledare och gå försiktigt ut bakåt. Gärna kunna gå något steg sedan stå stilla, och få beröm o gärna lite klapp, för att på kommando fortsätta bakåt.