Lasta hästen helt själv

Sv: Lasta hästen helt själv


exakt så gör jag åxå....

underbar känsla. på med hästen, igen med bommen/dörren, upp med luckan, knäppa fast, stänga allt och åka.

utlastningen däremet gick på slutet lite si och så.... till den början hade jag inga problem med att backa henne nerför rampen, drog lite i svansen och sa backa. sista 4-5 gångerna jag körde henne, vägrade hon att gå ut. så jag fick gå in i skötardörren och skjuva hästen bakåt...... konstig häst. :angel:
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Det där med longerlinan ska jag nog prova.
Min är lite nervös för att bli instängd i transporten. Han går ganska snällt på när jag står bredvid lemmen o longerar på honom men han går precis lika fort bak o av igen.... o nån gång när jag lyckats lägga på bommen så har han kastat sig runt o lyckats vända sig om - o så vann han.....:(:crazy:... Han försöker nämligen först kasta sig bak o sätta sig på bommen o sen försöker han vända... Men kanske det kan hjälpa med longerlina.... o naturligtvis lasthjälp de första typ 100 gångerna....
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Hästen på filmen har först fått lära sig att gå efter mig in. Kan säja att på den tiden ( hästen är 17) han skulle lära sig gå in hade vi linor och allt möjligt:crazy::o
Nu är jag äldre och förståndigare. Jag ser till att ha massor med tid och att hästen aldrig blir stressad. OBS! en kock!!! annars dålig soppa ! :p Försöker lära den att ge efter för trycket i grimskaftet. Gäller att känna av och ta det lugnt. Kan säja att det tar på mina krafter ibland att hålla sig lugn och glad men det lönar sig i längden. Även om hästen slappnat av och gått upp en bit på lämmen så brukar jag backa ner den. och upp igen osv.Skynda långsamt. Tycker det är skit med linor, kvastar , spö , kedjor m.m just när det gäller lastning! Får bara en stressad häst som springer på sidorna, kastar sig , reser sig, sparkar osv.
Min erfarenhet. Någon annan har säkert annat bra sätt (och syn) på hur man lastar.;)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

2 olika sätt beroende på vad hästen föredrar.

Kör utan mellanvägg.

Alt 1
1 styck LÅNG lina (jag jar 2 hopknutna longerlinor).
Fäst linan i hästen, lägg den över bommen och genom ringen på bommen om sådan finns.
Ta ut linan genom skötardörren, se till den går ovanpå stänkskärmen.
Linan bak till din hand
Skicka in hästen, hala in linan eftersom.
När hästen är inne, ha linan i ena handen
Lägg på bommen bakom
Fäll upp luckan
Gå fram, ta bort linan
Sätt fast hästen
Stäng skötardörren
Åk

Jag har ALLTID lina även på de trygga och säkra, skickar aldrig in med grimskaftet över halsen längre sen en häst blev skrämd av yttre faktor och jag tappade den. Linan är en säkerhet.

Alt 2
1 styck LÅNG lina (jag jar 2 hopknutna longerlinor).
Lägg linan över bommen och genom ringen på bommen om sådan finns, så haken är precis vid bommen.
Ta ut linan genom skötardörren, se till den går ovanpå stänkskärmen.
Lägg linan på marken bak vid rampen
Ta hästen i grimskaftet och gå in med den
När hästen är inne, koppla på linan
Ha linan i handen medan du går ut genom skötardörren bak till rampen
Lägg på bommen bakom
Fäll upp luckan
Gå fram, ta bort linan
Sätt fast hästen
Stäng skötardörren
Åk

Avlastning:
Öppna skötardörr
Ta loss hästen
Fäst linan som ovan, ta med de ut genom skötardörren
Ha den i handen
Fäll rampen
Fäll bommen
Be hästen backa, ge efter på linan när den backar
Koppla på grimskaft och koppla på linan ute
Klart

Hur jag lär dem? Faktiskt inte alls. Alla mina hästar lastas alltid sådär, vana som ovana. Aldrig minsta problem =) Åker själv 99 ggr av 100, med både unga och äldre, gör som ovan, inga problem *peppar peppar* Tar en minut lasta av/på oavsett om det är en åring eller en tjugoåring.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Kan ni beskriva (eller bilder) hur ni lastar era hästar själva in i transporten?
när ni fått in hästen, går ni runt till baksidan av släpet via utsidan eller insidan?
Hur tränar ni upp detta?
Binder ni fast hästen i transporten eller står h*n löst till ni fått fast luckan?

*nyfiken*

Vet så klart att det är säkrast att vara 2 men om de finns att man måste åka ensam hur gör ni?!

har aldrig lastat en häst själv, men med iaf ena pållen skulle jag nog kunna göra det utan problem.

skulle först leda in hästen och lägga grimskaftet över bommen (alltså inte knyta fast det eller vira det runt bommen, utan bara lägga över det) eller över halsen och säga åt henne att stå stilla. sen gå ut, troligen gå på andra sidan mellanväggen då, och sätta fast bakbommen och stänga bakluckan. sen gå in genom framdörren och sätta fast henne.

har svårt att tro att det skulle bli några problem, hon har aldrig hittat på nåt när vi har lastat henne tidigare så jag tror nog att det skulle gå lika bra att fixa det själv. om hon nu skulle få för sig att börja backa ut är det ju bara, som några redan sagt, ta hjälp av en longerlina eller ett långt grimskaft, trä det runt bommen och hålla i andra änden själv.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag gör enligt följande: fäster en longerlina i grimman, går in i transporten, ut genom framdörren och runt till baksidan, ibland går hästen in direkt, ibland när jag kommit runt. Och då är det bara att sätta fast bom och lem och gå fram och sätta fast hästen. Med min herre gör jag visserligen likadant även om man är flera. Vid 2, står den andra på andra sidan om lemmen med en lina för att hindra den vägen och är man 3, står den tredje framme med mat. Trots min svårlastade häst så brukar det gå galant på detta vis.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag har lärt alla av mina unghästar att lastas själva,då jag oftast måste åka själv.Jag går in med hästen som vanligt-sätter fast den (så den INTE kastar sig ut dvs hamnar på luckan med mig under samt lär sig att så lätt slipper man transporten....)går utevägen,sätter på bommen o sedan luckan.Har aldrig haft problem,litar du o hästen på varann får du inte heller problem
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Men alla ni då som har sådär lättlastade hästar, kan ni inte beskriva hur ni gjort för att få dom så?

Jag körde med huva på huvudet på min i början tills hon var van att åka och sen tog jag bort den och hon går nu på ändå rätt in. Hennes problem var att hon inte ville stoppa in huvudet 'under' taket på släpet och stannade på rampen. Så jag tog helt enkelt bort det otäcka tills hon lärt sig att det inte var så farligt och nu funkar det bra även om hon ser. :)
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Med huva menar du då typ flughuva eller bara för öronen? Å om det nu är ex flughuva så skulle nog min häst (tror jag) blir mer ovillig att följa med...
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Men alla ni då som har sådär lättlastade hästar, kan ni inte beskriva hur ni gjort för att få dom så?

Lastträning!:) När jag fick min häst tyckte han inte om att åka transport och det tog alltid 20-30 minuter att lasta så operation "åka transport är roligt"-inleddes.

1. Började med att lasta med hjälp av tryck och eftergift, när hästen gick framåt så släppte jag trycket. För att det ska bli effektivt så ska man hålla ganska hårt på just detta, även om hästen har ställt sig vid sidan av lämmen osv. Hästen lär sig väldigt snabbt att det spelar ingen roll vart man ställer sig, man måste ändå gå framåt. Eftergiften är jätte viktigt och att i eftergiften ge hästen tid att fundera på vad som händer.

2. Efter ett par gånger gick han på nästan direkt och då började jag ta en lina runt bommen i stället. Första gången tyckte han det var lite konstigt att gå in i transporten själv.

3. Nu gick hästen på direkt så börje jag skicka in i stället (som i filmen fast jag går på andra sidan om hästen).

Min uppfattning är att alla hästar alltid har en mycket god anledning till varför de inte vill lastas, de gör det aldrig för att de är "dumma".
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Beror ju på vilken häst man har, menmen...Min häst är lättlastad så jag går bara rakt in !

* Om hästen inte vill gå så ska man igentligen bara fortsätta gå imot transporten, Inte titta bak på hästen och börja dra!..

Vet inte om du svarade mig eller om det var knapplån...

Kan ju svara för min egen häst, som du skriver: beror på vilken häst man har.
Misstänker att min häst tränad från början att bli "påskickad", inte att nån gått före henne in. Min egen teori är att hon tycker det blir trångt/mörkt när jag går före... och som sagt, stå utanför och be henne kliva in fungerar bäst för henne. :)
 
Sv: Lasta hästen helt själv


Så gör jag också. Vissa får man lära, men det finns inget annat sätt för mig eftersom jag för det mesta åker själv. Absolut säkras.

Har gjort så också när jag kört utan mellanvägg, jag lastar alltid med ett dressyrspö då och tolererar inte att hästen vänder huvudet bakåt. Efter två-tre försök att vända på huvudet fattar de meddelandet och ställer sig lugnt och väntar på att man ska stänga och komma med något gott i skötardörren.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

När jag lastar min valack (bredåkare) så går jag in med honom i transporten sen slänger jag grimskaftet över halsen, går ut vid sidan av honom, sätter fast bakbommen och stänger luckorna. Sen går jag fram och sätter fast honom. Urlastningen på samma vis fast börjar med att knäppa lös, går bak, öppnar och backar ut honom.

Med mitt sto som varit jätte svårlastad och blir stressad så fort hon ser en transport har jag börja lyckats lasta själv nu. Drar undan mellanväggen, går in med henne, hänger grimskaftet över halsen, går på andra sidan mellanväggen och flyttar in den när jag kommit dit bak, sätter för bommarna och stänger luckorna, går fram och knäpper fast.

Enkelt och smidigt!
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Har gjort så också när jag kört utan mellanvägg, jag lastar alltid med ett dressyrspö då och tolererar inte att hästen vänder huvudet bakåt. Efter två-tre försök att vända på huvudet fattar de meddelandet och ställer sig lugnt och väntar på att man ska stänga och komma med något gott i skötardörren.
Har två frågor:
Vad spelar det för roll om hästen vänder på huvudet?
Hur använder du spöet? :crazy:

LIA
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Jag åker i princip alltid själv, räknar aldrig med hjälp iaf. Så jag har longerlina från grimman lagd runt bommen och så ut till mig, står på vänster sida, lägger lätt tryck och hästen går in. Lägger på bommen, stänger rampen, går fram via skötardörren och sätter fast, åker iväg. Vid avlastning fäller jag rampen, går på den tomma sidan fram och sätter på grimskaft och knäpper loss, tar bort bommen och ber hästen backa.

För mig gällande att få lättlastad har idogt åkande hjälpt. Hade en häst som inte gick att lasta för några år sedan, fick hjälp och med den här metoden med longerlinan så har hon gått på men först efter regelbundet åkande har hon blivit vad man kan kalla lättlastad. Hon har, trots att hon snällt gått på, stått och skakat i transporten och varit sjöblöt när vi kommit fram, fram tills för inte allt för längesen. Nu verkar hon äntligen tycka att transporten är ett helt ok ställe att stå på.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

Med huva menar du då typ flughuva eller bara för öronen? Å om det nu är ex flughuva så skulle nog min häst (tror jag) blir mer ovillig att följa med...

Jag tar ett sadelöverdrag och täcker ögonen med. De ser alltså inte det som de tycker är otäckt. Mina hästar knatar snällt med mig även om de inte ser, de blir liksom lugnare när de slipper se släpet och litar då helt på mig.

Min 6-åring lastar jag nu själv utan huva, men fick ha den i början för att lära bort ovilligheten mot släpet. Nu går hon rakt in och stoppar sen ut huvudet i framdörren och väntar på att jag ska komma fram. Jag stänger där bak och går sen runt.

Hur ens häst reagerar med huva är ju individuellt. Man får helt enkelt prova att ta på något på huvudet och gå några steg och se att hästen inte blir rädd eller istadig utan att den följer med.

Jag kom på denna metod efter att ha stått i typ 20 min utan att ens komma i närheten av luckan när jag försökte åka hem med min häst från en träning. Vi hade lyckats få med henne på träningen genom att locka med mat i en hink men väl borta så vägrade hon gå på igen. Linor etc. funkar inte på min häst, inte dragkamp eller vifta med spön eller allt vad folk brukar rekommendera.

Tillslut när jag stod där och funderade på hur 17 vi skulle komma hem så fick jag syn på mitt sadelöverdrag och så satte jag det på hennes huvud och sen gick hon rätt in. Utan bråk, utan stress.

Lastar alla mina hästar på ett par sekunder, utan stress. Två utan huva och 2 är i fasen att de lastas med huva för att senare gå på utan när de vant sig att det är OK att åka släp.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

För mig gällande att få lättlastad har idogt åkande hjälpt. Hade en häst som inte gick att lasta för några år sedan, fick hjälp och med den här metoden med longerlinan så har hon gått på men först efter regelbundet åkande har hon blivit vad man kan kalla lättlastad. Hon har, trots att hon snällt gått på, stått och skakat i transporten och varit sjöblöt när vi kommit fram, fram tills för inte allt för längesen. Nu verkar hon äntligen tycka att transporten är ett helt ok ställe att stå på.

Samma för mig, bara man kommer på ett sätt att få in dem så är det idogt åkande som sedan lär dem att bli lättlastade.

Min slutade svettas när jag satte bommull i öronen på henne. Det var allt ljud från trafiken som stressade henne.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

ok, ja jag får testa först å se om han litar på mig när han inte ser...:idea:
Ska ju som sagt också ha ut NH tränare, för bla lastträning. Köper också en ny transport nu så jag vill
börja å träna med den andra som jag ska ha sen.
 
Sv: Lasta hästen helt själv

*knapplån*

Jag "skickar" oxå in min häst. Funkar super!

Vill bara tydliggöra att det är mycket viktigt att framdörren är stängd, så att hästen inte får för sig att fortsätta frammåt!!!!

Hönät eller annat att pyssla med är oxå bra. Men inte på golvet då hästen lätt kan få lite panik när det slår huvudet i frambommen när den tar upp huvudet!

Jag har funderingar på att bygga en vägg från bommen och neråt så att hästen inte kan stoppa ner huvudet under...
Någon som har en bild på en sådan vägg??
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 740
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 547
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 756
Senast: Cocos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp