Lasta 1-åring

L

Linsan

Vi har köpt en 1-åring som bara är lastad 2 gånger. Båda gånger är hon lyft in i transporten. Hon står jättesnällt och stilla när hon åker. Vi skall nu snart lasta henne till betet. Vi vill att hon skall gå in själv av egen fri vilja.
Vi har gått runt släpen och de är ju farlig tycker hon. Värst är lämmen. Hon vägrar hon att gå nära den. Jag har suttit på lämmen då har hon gått runt, runt ,efter ett tag varit framme och snusat på den för att sedan gå bort från den igen.

Hur hanterar man detta på bästa sätt?
Tacksam alla förslag.
Linsan

Sv: Lasta 1-åring

Linsan skrev:
Vi har köpt en 1-åring som bara är lastad 2 gånger. Båda gånger är hon lyft in i transporten. Hon står jättesnällt och stilla när hon åker. Vi skall nu snart lasta henne till betet. Vi vill att hon skall gå in själv av egen fri vilja.
Vi har gått runt släpen och de är ju farlig tycker hon. Värst är lämmen. Hon vägrar hon att gå nära den. Jag har suttit på lämmen då har hon gått runt, runt ,efter ett tag varit framme och snusat på den för att sedan gå bort från den igen.

Hur hanterar man detta på bästa sätt?
Tacksam alla förslag.
Linsan

Det finns många sätt, vissa bättre andra sämre.

För att få henne att tycka att transporten inte är läskig kan du t.ex. ge henne kvällsmaten 1. först i närheten av den för att stegvis röra sig närmare den 2. sen när hon accepterat transporten kan man mata henne inne i den. Enligt min åsikt skall du dock inte locka henne in i transporten med mat utan ge det mer som belöning EFTER att hon utfört det du begärt.

Jag har en unghäst som inte åkt så många gånger. Men med henne var det lätt för hon tyckte inte att transporten var farlig utan spännande och intressant! Hon har också fått vara inne i den å äta mat och på de viset förknippar hon den med något positivt. När hon åkte senast fick hon åka med en resvan häst (första gången hon åkte fastbunden) och det gick helt smärtfritt.

Själv oroade jag mig länge på förhand hur det skulle gå, men det visade sig att bara man inte gör någon stor sak av det hela går det nog bra. Och fastän hästen blir nervös är det viktigt att man själv håller sig lugn!!!

Sen ett litet tips, LED ditt föl mycket, men korta stunder! Man behöver inte göra några avanserade övningar utan bara se till att fölet hålls på sin plats (dvs bakom och på ett lämpligt avstånd från den som leder).

Jag är ingen expert, kan bara dela av mig av egna erfarenheter... :crazy:

Ställ in trailern i hagen och fodra med hö inuti... så får hon bekanta sig med den själv:)

jag har aldrig behövt lastträna min unghäst men om det hade varit problem så hade jag nog först och främst kört in släpen i hagen och fodrat i den. Då förknippar inte hästen den med något farligt.

Men det viktigaste är ju att hästen litar på dig som ledare. Var konsekvent och tänk inte själv att "ja, lämmen är farlig, jag vet", tänk "Nu ska vi gå rakt in här och åka på en härlig semester vid medelhavet, åhhh vad skönt det ska bli" ;) och så tittar du rakt fram (inte mot hästen) och så går du in.

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 155
Senast: lundsbo
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
4 424
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Jag börjar med några förtydliganden: Det är inte min hund, men jag har fått tillåtelse att be om hjälp här. Hunden har varit hos...
2
Svar
28
· Visningar
6 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka