last träna med ponnyn, hur?

A

Anna Hoglund

Har en ponny som stiger på transpotren (efter mycket träning) på första försöket. Fungerar även bra att lasta ut.
Dock har hon börjat med en annan olat, sparka och vara stressad i transporten, vilket hon aldrig gjort förut.

Tänkte börja låta hästen stå inne i transporten på stallbacken nu och då för att öva henne och kanske ge henne lunchen inne i transporten (?!).
Men hur korrigerar man en häst som sparkar och små hoppar inne i transporten då den står still? I rullning står hon rätt bra, kan komma någon spark nu och då men inte det där frenetiska som hon har börjat med nu.

Hjälp! Någon,?!!!! vill inte ha denna panik över att hon ska skada sig själv där inne genom att gå över bom eller dyl.

Sv: last träna med ponnyn, hur?

ge hö inne i transporten och då transporten står still kan du ha dörren fram öppen så att ponnyn kan se ut och du kan prata lugnande med den. bind upp så att hästen inte kan gå över bommen eller ta huvuder under bommen.

lite frågor,
brukar hästen stå i transporten länge innan ni åker iväg och är på träningar/tävlingar?
hur ofta åker ni med hästen?
hur gammal är hästen?
vad är det för färg i transporten?
hur är ljuset i transporten?
kan hästen se ut?

Man lindar/sätter på skydd, ställer hästen därinne, rör inte vid den eller nåt.

När hästen sen står still så får den komma ut, absolut inte innan.

Kan ta tid, men är man konsekvent så räcker det med 2-3 ggr!

Ponnyn är 8 år, inte åkt så jätte mycket.
Transporten är ljus, helt vit, två fönster fram,
Har tidigare varit lite stresad medans man lastat och man har behövt några försök på sig. Men stått som ett ljus inne.
Men nu stegar hon rakt in, dock har hon börjat med detta frenetiska sparkande och små stegrande innan transporten börjat rulla :(
Provat både brett och tajt lastat.
Försöker alltid tänka på hur jag binder upp, men jag är ändå orolig när man känner och ser hur hon försöker resa sig på bakbena.
När jag åker så lastar jag in henne och åker sekunden efter. Mest för att hon är lugnare inne då transporten är i rörelse. Väl framme så lastar jag ut så fort som möjligt. Men som det är nu vågar jag inte åka om det är så att jag blir stående, och hon börjar härja där inne.

Så jag ska lasta på henne och låta henne stå där på stallbacken och spela ända tills hon slutar? Jag vill ju bara rusa fram och slita ut henne då jag hör hur hon röjjer och ser hur hela transporten halft hoppar:crazy:

i min ägo har jag kört henne 5-6 gånnger, några kortare och några längre turer. Men nu har jag inte kört på ett tag mest för att jag är rädd att ngt ska hända min skatt.
Innan så vet jag inte hur ofta, långt. Till/från betet skulla jag gissa på, men inte så mycket mer...

Om du inte har varit på ngn information om hur man kör djurtransporter kan det vara ett tips. Man börjar med att prova själv att åka i ett släp. Man lär sig mycket på det! För min del blev det så att det bara är maken som kör!:crazy: Man får en massa tips om transport öht. Alltså även om man har problem när transporten står stilla eller om det gäller lastproblem.

Kan tillägga att det var både "rookies" och "rävar" med på kursen och att alla hade lärt sig något.

Senast ändrad:

Låter intressant, vem annordnar sånt?
Jag har nog åkt min transport, tystat med diverser hjälpmedel på bakluckan och dörren till sadelkammaren då jag märkt att det vibrerar å låtit lite.
Så jag förstår inte själ varför hästen gör som den gör, för jag upplever ändå transporten som ett av de trevligare alternativen på många sätt.

En dum fråga kanske, men hur vet du hur du själv kör?
Jag menar eftersom du själv inte kör nuförtiden?
Jag tror, eller jag vet att det inte är något fel på föraren i vårt fall. För vi är olika som har kört på henne å det spelar ingen roll vem som kör.
Dumheterna har hon hållt på med de två sista körningarna, samt vid lastträning. Nyfiken, fick ni lära er hur man tränar bort diverse olater?

Hej!
Dt är inte så att jag "vet" att jag kör dåligt - men jag insåg att maken kör så mycket bättre (van att köra med olika fordon och släp). Därför får det bli han som kör (om jag nu inte MÅSTE förstås).

Jag tror att kursen var ett samarrangemang och den hölls i samband med att de nya reglerna för djurtransport infördes. Det jag beskrev var den praktiska delen. Jag hittade dit via Ridsportsförbundets distriktssida.

Vad det är som har påverkat din häst vet jag förstås inte - men det bör ju varit ngn händelse eller ngt som ändrats eftersom det bara är de senaste två gångerna hon gjort så. Det kan ju också vara tillfälligt.

Jag skulle gjort som du tänkte göra - ge ngn fodring i transporten då och då.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 751
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 911
Senast: Tennessee
·
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar