Jag läser numera all skönlitteratur på någon av mina läsplattor. Har två stycken, en Kindle och en Letto från Adlibris. Den köptes först, men som
@Karfitsa skrev är det lite meckigt att ändra format så när jag snubblade över en Kindle för en femhundring köpte jag en sådan också. Nu använder jag Kindle absolut mest då jag främst läser engelskspråkig litteratur.
Eftersom jag främst läser när jag reser ser jag läsplattan som någon typ av gudagåva. Den väger ingenting och går ner i fickan. Batteriet räcker superlänge. Det går att läsa i fullt solljus. När jag är borta behöver jag ett wifi, gör typ tre klick och sen har jag en ny bok att läsa. Jag har också laddat in en del litteratur jag använder i mitt arbete och slipper släpa på de böckerna när jag åker bort för att jobba.
@gul_zebra - du får plats med jättemånga böcker i en läsplatta. Det rör sig om hundratals om inte mer. Men jag vet inte hur pass vettig sökbarheten är när man har så många.
@Modest - du blir inte skärmtrött av en
läsplatta. Det är mer att läsa som papper än från en dataskärm.
En ytterligare fördel är att det går att ändra typsnitt och teckenstorlek.
Min Kindle har inbyggd ordlista, så det är enkelt att slå upp.
En nackdel är att det inte är lika enkelt att bläddra fram och tillbaka. Det går att markera sidor/stycken och det är inte svårt men jag tänker inte alltid på att jag kanske vill bläddra tillbaka senare. När jag läser facklitteratur används markeringsfunktionen flitigt.