Läsplatta vs bok

gul_zebra

Trådstartare
Jag har i åratal dissat läsplattor men funderar på om det inte ändå vore rätt bra. Hur tänker ni, läser ni böcker eller på platta? Vad finns det för fördelar resp nackdelar med vardera alternativ?

Och hur funkar det med böckerna, hur många brukar man kunna ha i en platta samtidigt? Jag storhandlar gärna på bokrea själv men tvivlar på att jag skulle orka sitta och flytta en fil mellan dator och platta i tid och otid.

Bok!
Jag tycker inte alls att det blir samma känsla på platta.

Sen tycker jag plattans ljus blir störande efter ett tag. Det är irriterande att passa batteritiden men framförallt så är den opraktisk att hålla i när man ligger i sängen/hängmattan.

Jag tycker det är trevligare med bok, men jag tycker att läsplattorna (märk väl; läsplattor, inte surfplattor) vinner i längden, framförallt för att de knappt väger något och för att man kan justera storlek på texten. Har haft två olika, numer har jag en Letto från Adlibris. Batteriet håller väl en månad vid normal användning och man får väl plats med ett par tusen böcker, skulle jag tro.

@gul_zebra Jag kör böcker än så länge men har lite samma tankar som du. Smidigt att kunna ha alla böcker på samma ställe. Men lite rädd för att jag kommer att bli skärmtrött i ögonen.

@Tassetass Vad är det för skillnad på läsplatta och surfplatta? Antar att iPad är en surfplatta, är den sämre att läsa böcker på?

Läsplattor är gjorda endast för att läsa böcker på. De har en annan sorts skärm med så kallat elektroniskt bläck som gör det behagligare att läsa, skärmen är matt och blänker inte. Det är inga problem att läsa i fullt solljus, jämfört med t.ex. en surfplatta där det kan vara svårt att se vad som står om inte skärmen är väldigt ljusstark. En del surfplattor har inbyggd belysning så att man kan läsa även när det är mörkt, men den belysningen är väldigt svag. Saknas inbyggd belysning får man ha en lampa tänd för att kunna läsa, precis som med en vanlig bok. De är dessutom både mindre, lättare och har längre batteritid (och är billigare) än exempelvis en iPad.

Jag har en Kindle (Amazon) och varierar mellan den och bok. Jag föredrar bok, men tycker det är jättebra att ha ett litet lager böcker på plattan när jag ska ut och resa. Jag läser mycket och snabbt, orka släpa på tio böcker liksom... Kindlen är liten och enkel och batteriet räcker väldigt länge så den är smidig att ha med sig.

Kindlen har ju nackdelen att vara kopplad till Amazon, så det är där jag köper mina e-böcker. Jag kan köpa svenska böcker och köra dem genom ett program på datorn och sen till Kindlen, men det är lite meckigt så det blir inte så ofta av. Jag läser gärna på engelska så det gör inget. Jag beställer böckerna på datorn men de levereras sedan direkt till Kindlen.

Jag föredrar riktiga böcker. Tycker det är mer behagligt att läsa än från en platta.
Dessutom gillar jag att gå till biblioteket, gå runt, bläddra i böckerna och välja de jag vill läsa.

Läsplattor är gjorda endast för att läsa böcker på. De har en annan sorts skärm med så kallat elektroniskt bläck som gör det behagligare att läsa, skärmen är matt och blänker inte. Det är inga problem att läsa i fullt solljus, jämfört med t.ex. en surfplatta där det kan vara svårt att se vad som står om inte skärmen är väldigt ljusstark. En del surfplattor har inbyggd belysning så att man kan läsa även när det är mörkt, men den belysningen är väldigt svag. Saknas inbyggd belysning får man ha en lampa tänd för att kunna läsa, precis som med en vanlig bok. De är dessutom både mindre, lättare och har längre batteritid (och är billigare) än exempelvis en iPad.

Precis - det är ju det som är läsplattans stora fördel, oerhört vilsamt att läsa ifrån. En annan stor fördel är att man ju lätt ändrar storlek på texten så att det är lätt att läsa även om man inte hittar sina läsglasögon, plus då det där med att man på ett smidigt sätt kan ta med många böcker när man reser bort.

Egentligen gillar jag ju "riktiga" böcker bäst (sist vi flyttade hade vi flera ton med böcker som skulle med, och trots att vi har ett stort bibliotek helt fyllt med platsbyggda bokhyllor, trots att vi har flera bokhyllor på vinden så funderar vi nu på att hyra ytterligare en lokal för att få plats med fler böcker), men läsplattan är himla smidig måste jag säga. Att läsa på en surfplatta är något helt annat, och inte alls lika behagligt.

Jag läser numera all skönlitteratur på någon av mina läsplattor. Har två stycken, en Kindle och en Letto från Adlibris. Den köptes först, men som @Karfitsa skrev är det lite meckigt att ändra format så när jag snubblade över en Kindle för en femhundring köpte jag en sådan också. Nu använder jag Kindle absolut mest då jag främst läser engelskspråkig litteratur.

Eftersom jag främst läser när jag reser ser jag läsplattan som någon typ av gudagåva. Den väger ingenting och går ner i fickan. Batteriet räcker superlänge. Det går att läsa i fullt solljus. När jag är borta behöver jag ett wifi, gör typ tre klick och sen har jag en ny bok att läsa. Jag har också laddat in en del litteratur jag använder i mitt arbete och slipper släpa på de böckerna när jag åker bort för att jobba.

@gul_zebra - du får plats med jättemånga böcker i en läsplatta. Det rör sig om hundratals om inte mer. Men jag vet inte hur pass vettig sökbarheten är när man har så många.

@Modest - du blir inte skärmtrött av en läsplatta. Det är mer att läsa som papper än från en dataskärm.

En ytterligare fördel är att det går att ändra typsnitt och teckenstorlek.

Min Kindle har inbyggd ordlista, så det är enkelt att slå upp.

En nackdel är att det inte är lika enkelt att bläddra fram och tillbaka. Det går att markera sidor/stycken och det är inte svårt men jag tänker inte alltid på att jag kanske vill bläddra tillbaka senare. När jag läser facklitteratur används markeringsfunktionen flitigt.

Jag har en Kindle (Amazon) och varierar mellan den och bok. Jag föredrar bok, men tycker det är jättebra att ha ett litet lager böcker på plattan när jag ska ut och resa. Jag läser mycket och snabbt, orka släpa på tio böcker liksom... Kindlen är liten och enkel och batteriet räcker väldigt länge så den är smidig att ha med sig.

Kindlen har ju nackdelen att vara kopplad till Amazon, så det är där jag köper mina e-böcker. Jag kan köpa svenska böcker och köra dem genom ett program på datorn och sen till Kindlen, men det är lite meckigt så det blir inte så ofta av. Jag läser gärna på engelska så det gör inget. Jag beställer böckerna på datorn men de levereras sedan direkt till Kindlen.
Är den? Hos oss går det t.ex. Att låna e-böcker på biblioteket och få dem rakt till kinden?

Vill ha en fysisk bok.
Men så väljer jag hellre att bläddra i kataloger framför nätbutik och tidningar framför e-tidningar och skriva på papper framför på datorn. Etc

Trots att jag använder tekniken väldigt mycket! Men för mej är det känslan som saknas med tekniken.

Satt och kikade lite och e-böcker verkar ju mest bara dyra att köpa, dyrare än både pocket och inbundet ibland. Stämmer den uppfattningen generellt?
Själv känner jag mig inte alls lockad av att köpa en platta för att få högre priser utan att få en fysisk bok att ställa i bokhyllan, prismässigt känns det ju helt värdelöst :cautious:

Kindle funkar inte med EPUB-formatet eftersom den använder formatet MOBI. Du kan omvandla det genom ett program på datorn, t ex Calibra. Bibliotekets e-böcker har hittills varit skyddade och besvärliga att omvandla, även om jag tror att det går om man är mer finurlig än jag.

"Kindles do not support the EPUB file format used by many other e-book readers. Similar to EPUB, Amazon's file formats are intended for... "(citat Wikipedia).

Kanske du har ngt annat märke?

Jag kör på både bok, Kindle och vanlig surfplatta. Surfplattan använder jag när jag lånar böcker från bibblan. Älskar min Kindle, läser mest på engelska så hittar det mesta på Amazon.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 684
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka