B
Borka2008
Hovis var på besök idag. Pållen stod inte alls lika fint som vanligt.
Han var lite flaxig och motvillig med bakbena. Hovis sa att det knäpte i pållens skank och han misstänkte en låsning i hästens skank.
Jag har märkt en vis stelhet i bakbenet som visar sig då man flyttar undan hästens bakdel för tryck tex i spolspiltan. Pållen liksom släpar/drar ena benet då. Tar inte ett kliv, utan drar benet efter sig typ. Och vid kratsning är det lite motvilligt och knyckigt han tar upp benet. Han är duktig på att lyfta hovarna själv, bara man pekar på benet så lyfter han men det är lixom inte mjukt och följsamt....utan man ser att det är "nått".
Haltar ej, är ej varm och går rent både i hagen och paddocken.
Har bokat in en massör/kiropraktor som även behandlar med laser vid behov.
Hovis sa att jag ska behandla med liniment före och efter ridning.
Hästen har jag haft i 2 månader och rids som en hobbyhäst 6 dagar i veckan.
Både i paddock och i kuperad teräng.
Han har inte ridits speciellt hårt av mig. Visst har han blivit svettig nu och då, men absolut inte hårt-hårt riden. Håller ju fortfarande på att lära känna honom så vi har inte kommit så långt ännu.
Han har stått på ridskola i 2 år och ingått i deras verksamhet. På besiktningen som gjordes på Solvalla innan köp. Han var bra musklad, bra hull och hade inga anmärkningar överhuvudtaget.
Nu till frågorna:
är det skadlligt att rida hästen?
är detta vanligt?
några risker med detta?
Hoppfull på svar och råd!
Han var lite flaxig och motvillig med bakbena. Hovis sa att det knäpte i pållens skank och han misstänkte en låsning i hästens skank.
Jag har märkt en vis stelhet i bakbenet som visar sig då man flyttar undan hästens bakdel för tryck tex i spolspiltan. Pållen liksom släpar/drar ena benet då. Tar inte ett kliv, utan drar benet efter sig typ. Och vid kratsning är det lite motvilligt och knyckigt han tar upp benet. Han är duktig på att lyfta hovarna själv, bara man pekar på benet så lyfter han men det är lixom inte mjukt och följsamt....utan man ser att det är "nått".
Haltar ej, är ej varm och går rent både i hagen och paddocken.
Har bokat in en massör/kiropraktor som även behandlar med laser vid behov.
Hovis sa att jag ska behandla med liniment före och efter ridning.
Hästen har jag haft i 2 månader och rids som en hobbyhäst 6 dagar i veckan.
Både i paddock och i kuperad teräng.
Han har inte ridits speciellt hårt av mig. Visst har han blivit svettig nu och då, men absolut inte hårt-hårt riden. Håller ju fortfarande på att lära känna honom så vi har inte kommit så långt ännu.
Han har stått på ridskola i 2 år och ingått i deras verksamhet. På besiktningen som gjordes på Solvalla innan köp. Han var bra musklad, bra hull och hade inga anmärkningar överhuvudtaget.
Nu till frågorna:
är det skadlligt att rida hästen?
är detta vanligt?
några risker med detta?
Hoppfull på svar och råd!