Låsning i höft

Elina8

Trådstartare
Jag pratade med en annan ryttare häromdagen och då nämnde hon de låsningar som jag har känt i höften de senaste 1-2 åren. Enligt henne var detta en vanlig ryttaråkomma. Jag har aldrig hört talas om detta innan. Har både läst om skrivit om det på buke i samband med annat. Men aldrig hört någon mer som haft problem med detta.

Så nu undrar jag om det är någon mer som känner igen detta? Jag känner främst av det när jag rider breda hästar, men det kan komma när jag minst anar det, när jag går på stan eller vad som helst.

Om någon känner igen det, vad gör ni åt det?

(tidigare har jag fått råd att gå till kiropraktor, men eftersom det kommer och går hela tiden har det aldrig blivit av. :o)

Sv: Låsning i höft

JAg har oxå problem med det.
Det händer när jag sitter på hästn men mer när jag sitter på stolar, ska stiga upp ur sittande ställning osv.
Och det är som du säger: det kommer och går.

Jag gick till en kilopraktor som ansåg att jag var sne, med ett ben som var lite längre men med noll resultat.

Jag har haft problem med höfter och axlar sedan länge, det är lite för mycket glapp och lederna har lätt för att låsa sig eller hamna lite ur läge. Efter min första graviditet var hela bäckenet snett och jag kunde knappt gå utan att få ont. Jag gick då till en naprapat som drog och masserade och det hjälpte en vecka i taget, men det gjorde grymt ont när jag var där. Nu går jag hos min faster som är osteopat och jobbar med kraniosakralterapi, zonterapi och lite annat. Höfter och axlar är som dom ska och jag har inte ont längre. Jag går dit en gång om året kanske för att hålla det i schack.

vi borde nog satsa på lite massage emellan och kolla av oss. jag har också ont då jag har en styck bred och en styck vass häst:rofl:
har känning från svanskota ytterhöft ovänstra sidan, detta bör jag gå med:angel:

Mian höfter låser sig lite på olika sätt. Det vänstra benet tappar styrka ibland när jag rider, jag kan inte trycka till och kräva en skänkelvikning. Jag trycker allt jag kan men märker att det händer ingenting...

Det högra benet kan få låsningar av lite vad som helst, ofta om jag ridit min breda nordsvensk. Det gör ont men kan få det att 'hoppa rätt' genom att stå med vänstra benet på en bok eller liknande och låta höger benet svänga fritt i luften. Lyfta, rotera, vrida, vända eller bara låta det dingla fritt. Ibland när jag ställer mig upp efter att ha suttit eller luggit ner kan jag inte stå på benet, det är som en nerv hamnar i kläm för det gör helt sjukt ont och hela benet viker sig. Så jag brukar ställa mig på vänster ben först ;)

Jag har gått hos naprapat som dock inte fann nåt angående detta, i så fall får man röntga eller gå vidare på annat sätt. Men att kolla upp oss och gå på massage ibland är väldigt nyttigt, det förbättrar ju ridningen att komma tillrätta med snedheter och låsningar.

Jag hade det problemet förr, tills en kiroprakter frågade om jag hade problem med höften. En behandling, sedan har det hållt sig borta, och det var många år sedan.

Har också "låsningar" i höften (vänster sida) vid ridning.
Är 99% säker på att problemen kommer från en ridolycka jag var med om för fyra år sedan då jag åkte i backen, med ena foten kvar i stigbygeln.
Har gått hos kiropraktor som har bekräftat att "något" (minns inte vad) i höften är trasigt/snett. Låsningarna kommer och går i omgångar, ibland kan det gå jättelång tid mellan låsningarna.

Nu gissar jag bara, men att sånna här låsningar skulle kunna vara ett vanligt ryttarproblem kanske kommer från olyckor som liknar den jag var med om? Alltså avramlingar med en fot kvar i stigbygeln. Enlingt kiropraktorn jag gick till tar höften mycket stryk av en sådan avramling

Senast ändrad:

många ggr kan sadelbyte underlätta om man får det problemet med ridningen.
man ska kanske undvika sadlar med bred midja.

Exakt! JAg får mycket mer ont och fler låsningar när jag ridit i sadlar med bredare midja än min.

Tack till alla för svaren. Kul att höra att en del av er blivit hjälpta, har funderat på både osteopat och kiropraktor, men som sagt har det aldrig blivit av.

Jag är övertygad om att det för de allra flesta beror på att man sitter brett. Jag rider mycket barbacka i omgångar, och jag kan inte rida mer än en timma barbacka utan att det börjar låsa sig och bli stelt. När jag hoppar av kan jag inte sträcka bak högerbenet, som krånglar för mig. Jag kan ha det rakt ner och sträcka det framåt, men inte bakåt. Så jag får ta korta steg med det benet.
Jag brukar försöka sträcka ut det lite, ta lååååånga kliv. Det tar verkligen emot i början, men efterhand kan jag ta längre och längre steg och sen känns det bra igen.

Jag har ju fördelen att inte ha ont. Därför har det inte blivit av att jag sökt hjälp. Tyvärr kan jag bara säga. För jag kan ju känna av det när jag rider, då sitter jag väldigt snett och högerbenet blir liksom inte lika långt. Spelar ingen roll att jag sträcker ut det, det känns ju sträckt, men på nåt sätt är det ändå kortare (syns VÄLDIGT tydligt i spegeln när jag rider i ridhus, det var så jag upptäckte det).

På tjejen jag pratade med lät det som att detta är en vanlig ridåkomma, ungefär som tennisarmbåge. Om man sitter brett så belastar det och sliter ut höfterna på nåt sätt. Och det kan väl stämma. Jag känner främst av det när jag sitter lite fel, och om jag sitter fel så får jag låsning, vilket gör att jag inte kan sitta rätt. Så det blir en ond spiral. Nu har jag jättesvårt att sitta helt rätt. Tänker på sitsen hela tiden och gör allt för att sitta så rätt jag kan för att inte skapa problem hos hästen.

Kan inte vara skönt med låsning när man ska hoppa av :crazy:
För mig låser det sig bara under tiden jag rider, det går över relativt snabbt, men gör oooont just när det släpper. Nu när jag läser i tråden kom jag att tänka på att jag tror aldrig att det har låst sig när jag rider barbacka och att mina problem minskade en aning när jag bytte till en ny sadel (lite bredare än den gamla)

Nej det är inte farligt att hoppa av. Jag ser kanske inte så graciös ut precis, men jag kommer ju av.

Men min häst har mankhöjd 128, så det är ju inte så svårt att ta sig ner heller.:p Jaqg brukar hoppa av på högersidan, och då är det ju vänster ben (som jag inte har problem med) som jag svingar bak. Om jag hoppar av på vänstersidan så ser jag ut ungefär som en gravid 90-åring, inte så värst graciös alltså, men ner kommer man alltid:p

Nu gissar jag bara, men att sånna här låsningar skulle kunna vara ett vanligt ryttarproblem kanske kommer från olyckor som liknar den jag var med om? Alltså avramlingar med en fot kvar i stigbygeln. Enlingt kiropraktorn jag gick till tar höften mycket stryk av en sådan avramling

Det är inte en vanlig åkomma bland ryttare.
Skador som den du beskriver är ganska ovanliga.

På tjejen jag pratade med lät det som att detta är en vanlig ridåkomma, ungefär som tennisarmbåge. Om man sitter brett så belastar det och sliter ut höfterna på nåt sätt.

Som sagt - ingen vanlig ridåkomma.
Sitter man för brett kan jag tänka mig att man kan få kramp i de små rotatormusklerna, men själva höftleden trivs ganska bra i det läget.

Cilla
ortopedläkare

Jag vet att många kvinnor har problem med överrörligt bäcken, inkl jag. Ridande kvinnor utsätter ju bäckenet extra. Ofta får man för kort höftböjare och lårmuskel som tippar bäckenet framåt. Det är ju statisk träning med böjda ben helt enkelt. Jag måste stretcha höftböjaren varje dag för att kunna funka med ridningen.

Jag har bara problem med musklerna, har aldrig känt av något i själva sketettet eller leden.

För mig sitter det i musklerna runt höftleden, innan så blev jag väldigt stel i en muskel (tror jag, eller fler, har dålig koll på hur musklerna sitter där) från framsida höft, ner i insida lår. Nu är det mer på framsidan, och jag upplever att stelheten blir mer och mer.

Som sagt så släpper det om jag stretchar och går och lear upp benet lite, så det är ju väldigt tydligt att det sitter i musklerna. Med höften menade jag inte själva höftleden, utan där höften sitter, fast musklerna. Vet inte vad de heter, men jag förstår att de inte heter höft egentligen.

När det nu finns ett proffs i tråden. Vet du möjligtvis vad man kan göra för att hjälpa musklerna (fast det kanske inte är ditt område, ortopeder jobbar väl med ben förresten?). För mig funkar det ju att stretcha för att bli av med "låsningarna" eller spänningarna. Men kan man göra något för att undvika att de uppkommer? Eller är det bara att undvika att sitta för brett?

Oj, det där var lite för avancerade träningsord för mig.:o:angel:
Kan du förklara på en treårings nivå ungefär hur du tränar och vad du tränar. Så hoppas jag att jag ska kunna fatta det lite.:D

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 493
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka