låsning i bäckenet

H

hoppryttare

Har sökt runt men hittar inget riktigt svar på mina frågor om låsning i bäckenet!

Min häst hade en låsning i bäckenet i vintras, det påverkade hennes rörelse i traven (ville inte ta ut steget riktigt) efter 5 veckor hade jag ute kiropraktorn igen och då hade hon en låsning i bäckenet igen! Dock inget som jag märkte då.

Så nu vill jag höra vad ni har för kunskaper om just låsning i bäckenet. Hur får dom det, kan man känna att hästen reagerar på ett visst ställe, har dom ont av det? Allt ni vet!

Jag är rädd att hon får en låsning igen och att jag inte kan se det. Vill inte att hon ska belasta sina ben fel och få onödiga led/senskador. Känns också dumt att kräva mer än hon kan...

Sååå hoppas på att någon bukare kan lite om det :D

Sv: låsning i bäckenet

Antingen tycker jag att du ska googla eller alldra bäst måste väl vara om den kiropraktor som behandlade din häst kan förklara för dig vad som just händfer med din häst. Hur du ska se tidiga tecken, förebygga osv osv.

Kiropraktor och veterinär i kombination skulle jag rekommendera för att ta reda på orsaken till låsningarna. De kan ju som sagt vara ett symptom på att något annat är vajsing.
Ryttaren påverkar ju också så kolla även din egen kropp om du inte har gjort det....och sadeln.

såklart jag har pratat med kiropraktorn som behandlade min häst, men jag undrade vad ni kunde om det!

Jag skulle vilja veta vad som menas med låsning i bäckenet. Vad är låst? Var sitter skadan? Det måste väl vara någon specifik muskel eller ett ligament i anslutning till bäckenet någonstans som orsakar problemen?

Håller med Speedway om att anlita veterinär och sedan kanske kombinera med kiropraktik, det finns ju veterinärer som är utbildade på kiropraktik också.

Min häst har en låsning nu, troligen pga halkat i hagen då problemet kom plötsligt. Kiropraktorns plan är att behandla en gång per vecka några gånger, sedan mer sällan. Har behandlat två gånger nu med en vecka emellan, och redan bättre. Jag har varit på klinik två gånger med, veterinären har kiropraktikutbildning men är inte lika duktig som min kiropraktor.

Det kanske är så att din häst behöver flera behandlingar? Om problemet ändå återkommer kan det bero på andra orsaker såsom pålagringar, muskleproblem, inflammationer osv. Då är det en riktigt bra klinik som gäller, om jag ser på erfarenheter från min bekantskapskrets.

Om din häst har haft låsningen länge innan du upptäckte den så gissar jag att det kan ta tid att få bort den.

En häst i stallet har behandlats i nästan ett år för sitt sneda bäcken och SI-ledspålagringar (inklusive många klinikbesök, rehaben tar tid...)

Om den haft låsningen länge så tar det tid för musklerna att anpassa sig.
Det är därför väldigt lätt att den hamnar i sitt låsta läge igen..

Tror på Bialitts upplägg på behandling..
Behövs troligtvis en intensiv behandlingsperiod för att få bukt på problemet.

Det räcker som sagt att de halkar för att bäckenet ska flytta sig..
och betydligt mindre för att det åter ska fastna efter nygjord behandling.

Var försiktig! Lycka till!

MvH

Sk låsningar får man om rör sig ensidigt.

Att ta bort en låsning är lätt, att hindra den komma tillbaka är inte lika lätt

PÅ människor finns det ju naprater. De masserar mycket mer före de manipulerar, för det är ju muskelspänningar som skapar låsningen och det oliksidiga rörelsemönstret.

Vill man inte ha låsningar krävs lagom allsidig och liksidig träning, vilkte inte är det lättaste

Eftersom allahästar är sneda krävs det att man rakriktat dem och håller dem raka och liksidigt musklade

Du som ryttare kan masserar och stretcha din häst i förebyggande syfte

Anledningen till att jag inte har kiropraktor oftare än var 5te vecka är för att han bor väldigt långt bort. Och jag tycker det är viktigt att man verkligen kan lita på den kiropraktorn man har. Man har ju hört endel historier om det... Annars tyckte jag ditt upplägg med att behandla en gång i veckan verkade bra.

Håller med om att det är viktigt med en kompetent kiropraktor. Om du inte kan få ut kiropraktorn oftare, så diskutera om du kan göra något annat emellan behandlingarna för att förhindra att låsningen kommer tillbaks? Akupunktur och massage kan nog hjälpa. Kan du massera själv? Min kiropraktor visar var jag ska massera dagligen.

Om hästen går i stor hage med andra hästar och springer mycket eller riskerar att halka kan det få låsningen att komma tillbaks. Då kan man tyvärr behöva ha den i mindre hage eller ensam, eller det kanske funkar med annan kompis i hagen?

Låsningar kan komma av olika saker, trauma är en. Sådana låsningar som hästen inte har gått med så länge kommer ju inte lika lätt tillbaks.

Naprapati är vad jag har förstått väldigt likt kiropraktik? Naprapati finns väl främst i Norden och USA, i övrigt är väl kiropraktiker vanligare. Min kiropraktiker masserar innan hon maipulerar, och använder inga klubbor el dylikt. Ock klåpare finns väl överallt.

Ska ringa till honom och höra vad han säger, har nämligen en liten aning att låsningen har kommit tillbaka.. :(

Ja hon går i stor hage med hagkompisar. Har dock inte sett att dom springer så mycket, men i värsta fall får hon gå i en mindre hage!

På humansidan är Naprapati en utveckling ur kiron. detta med trauman är ngt alla hästägare vill höra - ingen hästägare betalar för att få höra att den rider fel

Samma vetenskap på människor talar om det jag skriver, och det är ju från humansidan det kommer.

Jag har rätt stora erfarenheter av låsningar både på mig själv och häst

Min häst har under flera år haft problem med bäcken och si-leder sedan han som unghäst fastnade i boxen. Han är röntgad på klinik, har fått bla laserbehandling, massage. Har haft ute kiropraktor vid åtskilliga tillfällen. Min häst har under åren varit dålig till och från, och periodvis blivit något bättre med olika typer av behandling, men inte riktigt kännts 100 ändå.

Förra sommaren fick jag kontakt med en kvinna som är massör och också utbildad i kraniosakral terapi (tror det heter så...). Jag såg direkt på min häst under behandlingen att han påverkades positivt. Hon var ute två gånger med några veckors mellanrum och därefter har min häst varit jättefin och fräsh. Inga "återfall" på nästan ett år :)

Lycka till med behandling av din häst!

Min kommentar var pga att du skrev "Sk låsningar får man om rör sig ensidigt. ", vilket inte verkade innefatta trauma. Jag skrev inte att trauma är den enda orsaken, jag kan tänka mig att de flesta inte beror på trauma.

Om man vänder på det - om en häst går omkull så är min erfarenhet att de kan bli sneda i bäckenet och få låsningar och spänningar.

Tack =) Efter att hon hade knäckt loss, hur tränade du din häst? Skrittade du mycket i början eller red du på som vanligt. Red du mycket på rakt spår, klättrade mycket osv.. Hade du något speciellt upplägg?

Hon "knäckte" inte loss honom, utan behandlingen var väldigt mjuk. Mellan behandlingarna skrittade vi i skogen och tog det ganska lugnt. Sen har vi fortsatt rida på, mycket skritt och trav i skogen. Bara korta stunder böjt spår i början, många övergånger, halter osv Klättrat har vi gjort en del, tycker det är perfekt form av träning speciellt om du kan hitta en lång flack backe.

Tömkört har jag gjort en del också och arbetat från marken bla med löslongering. Sen mycket utevistelse i kuperad hage :)

(nu tryckte jag bara på det senaste inlägget men är riktigat till tråd-skaparen)

Mitt förslag är att sätta igång hästen på ett typ rehabcenter för att stärka hästen liksidigt innan ridning börjar efter behandling. Tror som många andra här att det många gånger är återkommande problematik pga en eller annan anledning att, av någon anledning (ryttare eller hästen självt) belastar hästens kropp snett (är själv inte perfekt i min ridning, trots djup tro och stora skor:bow:)

Min häst hade problem med SI leden ett tag (+spatt) har inte fått några återkommande fall efter rehabtiden. Kan varmt rekommendera det..
PM mig om du vill ha namnet på rehabclinic

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 654
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka