Läskligt till vardags!

Sv: Läskligt till vardags!

Jaha, men då vet du inte vad som har hänt tidigare.

Jag köper unga hästar som ingen har kladdat på:p

Men Trägen brukar vinna... till slut. Blir man arg /frustrerad- ja då får man nog fortsätta ha problem.

mitt sto var förresten rädd för att bli spolad- köpt hösten som 2-åring. Den fick "gömma" sig hos valacken. Sökte tröst.

Val. spolade jag som 11-månaders- reagerade inte. Skönt i värmen i Maj- på kroppen.

Nä, precis. Han var ju 16 när jag började rida honom som medryttare, och 19 när jag köpte honom. Så han har haft massor av bra och dåliga erfarenheter innan jag träffade honom.

Jag har som sagt inte helt gett upp hoppet än. Lättare på sommaren när man oftast har gott om tid. Men jag fortsätter i mindre skala. Just nu så är vi på stadiet "stå stilla lös när jag kommer med vattenkannan" eftersom han fick för sig att den också var farlig en period i somras (då var allt matte kom med tortyrredskap som man inte riktigt kunde lita på utan man måste kasta sig iväg först innan man ser vad det är) :devil:
Det funkar jättbra nu, kunde till och med hälla upp på magen utan att han flyttade sig. Mer än så blöter jag inte ner honom nu när det börjar bli kallt. Men funderar på att testa med slangen på benen nu när han står stilla med kannan. Har ju funkat innan så med lite träning ska det nog gå bra igen.

Att bli arg har jag sen länge lärt mig att det inte hjälper. Enda gången jag blir arg är när hästar inte är varsamma mot mig, då får de helt enkelt flytta på sig för jag tåler inte hästar som inte fått lära sig att man inte springer på mig.

Om det är när du sprayen nuddar hästen som han/hon reagerar:
Testa att spraya i luften, klappa hästen samtidigt, spray i handen och klappa det blöta på hästen samtidigt som du sprayar i luften, spraya på din hand samtidigt som du klappar och sen succesivt mer häst, mindre hand. Kan det funka tro?

Sätt upp saker i hagen, på platser som inte utgör en risk för hästen.
Är han rädd för IKEA säckar, häng upp en säck i hagen på en stolpe. Den skall till en början hängas upp så den inte stör hästen, långt ifrån mat och vatten.

I exemplet använder jag en IKEA-säck, men du kan ta något annat. Tänk på att det du hänger upp måste du klippa sönder så det inte blri som ett segel och slits loss!

Steg två:
Efter några dagar flyttar du den närmare.
Steg tre och vidare:
Flytta IKEA säcken närmare platsen de får hö på för varje dag som går.
Målet är att den ska kunna hänga vid höet och hästen ska inte bry sig, men hur länge det tar är upp till hästen. Den får inte visa rädsla för IKEA-säcken, visar den rädsla så ska den flyttas tillbaka till närmare steget den var på innan.

Det är även därför som föremålet ska hänga på ett ställe där det inte stör hästen till att börja med, så hästen inte Måste bry sig om det i början.

På detta sätt får du en hel del saker gratis!
Hästen får själv välja när den ska ta tag i sin rädsla och behöva konfrontera föremålet, på sina egna villkor.

Jag har inte läst alla insändare här men jag läste det om att han inte äter ur en ikea-kasse. Samma sak med hästen som jag tog över för ett tag sen. En väldigt harig arab-korsning. Hon är nästintill rädd för allt.
Och speciellt för ikea-kassen. Då gjorde jag helt enkelt så att hon fick all sitt hö i påsen. Jag hällde aldrig ut det. I hagen så ställde jag bara in påsen i hagen. I boxen samma sak. Självklart så stod jag kvar och kollade så hon inte fastnade eller liknande. Men i början räckte det med att hon bara gick fram och kanske nosade på den. Och då hällde jag ut den. Nästa gång så var hon tvungen att kanske gå lite närmre. Typ stoppa mulen lite lätt i den och sen hällde jag ut den. Så det lilla hon gjorde, gjorde att hon fick maten. Nu drar hon höt ur påsen när jag kommer med den. Så nu måste jag jobba med att hon ska hålla sig undan tills jag har hällt ut det. :P
Men hö och mat är ju lite lockbete vad man än tränar me. Vill man att hästen ska gå över en presenning så lägg den i hagen och ge höt på den varje dag. Så lär ju hästen till slut gå över den till höt.
Och så kan man ju leka lite överlag med farliga saker och hö.. =)

KL och OT

Alla tips här inne påminner lite om polis-hästträningarna, vilket får mig att tänka på en rolig sak en ridande polis berättade när jag hade min häst i grannstallet. Deras hästar står och sover i folkmassor, bland fladdrande saker, plötsliga skott och rörelser. Men om det kommer en fågel i skogen!!!!! :eek:
Då kan dessa stencoola hästar tydligen bli jätterädda. Tyckte det var ganska komiskt :D

Det är typiskt hästigt. En kompis till mig hade ett travarsto. Jättetrevlig ganska cool häst. Vi var ute och red tillsammans på en mindre väg. Det kom en gigantisk timmerlastbil i en himla fart! Min annars rätt stabila ponny tog ett kort skutt ut i diket, medan travaren hon fortsatte att SKRIDA fram i skritt medan den stora bilen vrålande passerade.

Kort därefter vek vi av in på en skogsstig. Vi passerar en ca 5 cm stor vit sten som ligger vid sidan av stigen.

Och travaren får absolut SPADER!!!! Min ponny ignorerar stenen totalt.

Typiskt hästar!:rofl:

Senast ändrad:

Men Snälla KungTulle... har du Ingen insikt i etologi? Fattar du inte att stenen egentligen var en förklädd sabeltandad tiger, eventuellt en förklädd vampyr som skulle hoppa på er i samma stund ni kom inom räckhåll och denna travare räddade erat liv! Jag tycker du ska köpa travaren en säck morötter samt tillbringa hjälten minst en timmas ryckt om dagen i en månad framöver!

Övriga saker som är säkra tecken på förklädda faror är: uppochnervända (men endast om de är uppochnervända) vattenkar i hagar, postens gula brevlådor (man bara Ser på dom hur de står där och lurar), soptunnor (de gröna, de bruna är för små) är kända tillhål för både sabeltandade tigrar och vampyrer och bör passeras med en marginal på Minst 3 meter, gärna 10...
Ibland kan kor vara förklädda marsianer som är där för att kidnappa hästarna och deras lyckligt omedvetna ryttare till sina zoon i rymden.
Vattenpölar kan vara portaler, så de bör undvikas att gå i då man riskerar att falla igenom till en annan dimension.

Jag tycker vi alla ska vara lite extra tacksamma till våra hästar i år, och troligast ge dom Minst 3 stora säckar morötter till julklapp i år!

Hällsningar:
Sammet, och absolut inte hennes hästar för vi... uhm dom kan inte skriva på datorn!

:rofl:
Precis!
Och gamla mjölkkannor är JÄTTEFARLIGA - tills man inser att det kommer gott
vatten i dem:p (när vattnet i stallet fryser...) - då bara mååste man vara först att få...

Faktiskt så råkar jag veta att SMÅ röda tulpaner är synnerligen farliga för hästar, speciellt för STORA hästar med mankhöjd över 175!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka