Läskligt till vardags!

Sv: Läskligt till vardags!

Det påminner mig om när vi hade barnridning på v75 här i min stad.
Hästarna var supercoola trots att dom fick samsas på en liten gräsplätt med en hoppborg, en scen med ett band som spelade högljudd rockmusik och strax efter att vi kommit dit landade en helikopter på parkeringen 20 meter bort.
Det var packat med folk så vi fick gå sicksack runt med barnen men hästarna var sååå lugna och
tyckte mest att det var kul med all uppståndelse.

Några helger efter hade vi barnridning en helt vanlig travdag, och där fanns en kille utklädd till en grön puck som delade ut godis.
Detta var otroligt läskigt! Hästarna kastade och krumbuktade sig åt alla möjliga håll så vi till slut
fick be dom ta av sig dräkten och dela ut godis i vanliga kläder. :o
Ibland så..

Behöver oxå lite tips! En stark fjording, 14 år, ljudkänslig. Rides alltid ute men då han blir rädd för ngt (prassel i busken), drar han iväg, bockar och har sig. Hur tränar jag för att inte åka av fler gånger, förutom balansen då???

Det bästa är ju att försöka vänja honom vid lite prasslande ljud frå marken och inhängnat område först. Låt honom komma fram och nosa på det praslande föremålet( kan vara pressening, plastpåse mm). Prassla med det när han är i närheten, men på ett sätt så att han uppfattar att det inte är farligt.

Ang bockningarna och att han drar iväg, är det viktigt att du får upp huvudet på honom, vilket gör det svårarare att bocka. har du böjning på halsen blir det dessutom ännu svårare. Annars är det bara att sitta tillbaka ordentligt, se till att inte bli framåtlutad eller ställa dig upp, vilet man lätt gör. HAr du möjlighet kan du försöka få in honom på volt/böjt spår.

Så sätt igång o miljöträna med honom, så löser det sig förhoppningsvis med tiden!

*KL*

Måste bara berätta hur det gick med att Raspen skulle äta ur en IKEA-påse idag. Jag ställde ut han med sin kompis som är väldigt busig och lekfull och betydligt lägre i rang än Raspen. Då hällde jag ut hans hö på marken och Raspen skulle få äta ur påsen. Han tittade lite spektiskt på den, och var precis påväg att undersöka lite. Då springer världens gladaste bus förbi och biter tag i påsen och i farten flyger allt hö ut över stackars Raspen som blev livrädd. Hans lekande vän tyckte dock att det var en bra leksak.... :rofl:

Det bästa är ju att försöka vänja honom vid lite prasslande ljud frå marken och inhängnat område först. Låt honom komma fram och nosa på det praslande föremålet( kan vara pressening, plastpåse mm). Prassla med det när han är i närheten, men på ett sätt så att han uppfattar att det inte är farligt.

Ang bockningarna och att han drar iväg, är det viktigt att du får upp huvudet på honom, vilket gör det svårarare att bocka. har du böjning på halsen blir det dessutom ännu svårare. Annars är det bara att sitta tillbaka ordentligt, se till att inte bli framåtlutad eller ställa dig upp, vilet man lätt gör. HAr du möjlighet kan du försöka få in honom på volt/böjt spår.

Så sätt igång o miljöträna med honom, så löser det sig förhoppningsvis med tiden!

Tack för tipsen. Jag ska börja i morgon!!!! Håller nu på att longera och tömköra till självförtroendet blir bättre och jag vågar mig upp igen.

Skaffa en hund som följer med. Då blir den van att det brakar i buskarna.

För hundra år sen red jag en häst som trodde att den var det enda djuret i skogen:rofl:

Ang. spolning o sprayning.
Vattenslang utan munstycke i början. Börja på sommaren o inte på benen. bogen brukar vara skönt. Ha varmt vatten!

spray. Spraya på van häst som står brevid o sen varsamt o beröm.

Man ska inte göra som W.susie o låta hästen springa runt runt. Säga - stilla o spruta endast lite i början.

Hatar när folk gör saker med hästarna som de mkt tydligt finner oerhört otäckt o inte får ngn support av sin ägare, utan ren terror. Den ska kunna NU!!!!

Tilliten är inte så viktig tydligen o respekten för hästen....var finns den.

Skaffa en hund som följer med. Då blir den van att det brakar i buskarna.

För hundra år sen red jag en häst som trodde att den var det enda djuret i skogen:rofl:

Vattenslang utan munstycke i början. Börja på sommaren o inte på benen. bogen brukar vara skönt. Ha varmt vatten!

Man ska inte göra som W.susie o låta hästen springa runt runt. Säga - stilla o spruta endast lite i början.

Hatar när folk gör saker med hästarna som de mkt tydligt finner oerhört otäckt o inte får ngn support av sin ägare, utan ren terror. Den ska kunna NU!!!!

Men jag har ju 4 katter.....då flyttar dom hemifrån!

word!:bow:

Förutom de tips du redan fått:
Ta en plastdunk (från spolarvätska, eller liknande), lägg lite grus i, bind i ett rep (grimskaft el. liknande), släpa den på marken när ni är ute och går. Om hästen flippar ur är det bara att lyfta upp dunken eller släppa den.
(Snodde den metoden från ett Tv-program. Det var en norrman som arbetade i skogen med häst. Unghästarna fick följa med på promenader med dunkar, hämta posten vid brevlådan, följa med till traktorn och stå brevid när den startade, m.m. De vuxna hästarna stog lungt kvar när han fällde ett träd med motorsågen alldeles intill...)

De lät faktiskt riktigt smart :) Ska absolut testa!

har du testat att binda upp en ikea kasse i boxen? och lägga t ex godis i den varje dag. då lär hästen sig att påsen inte kommer att äta upp honom och att det finns godis i den om man vågar titta efter ^_^

Men jag har ju 4 katter.....då flyttar dom hemifrån!

ta med dig en pratglad kompis som går omkring bland buskarna lite framför hästen, så att hästen ser vad det är som låter och förstår att ni bara kommer att fortsätta prata på i samma takt och fortsätta gå i buskarna även om han hoppar till lite då och då. hundar är jobbiga att ha med sig på ridturer:grin: de springer nära hästen, jagar harar och stannar konstant och nosar på varje litet gräs strå. en pratglad kompis springer inte iväg eller märker revir vid varje träd heller:rofl:

ta med dig en pratglad kompis som går omkring bland buskarna lite framför hästen, så att hästen ser vad det är som låter och förstår att ni bara kommer att fortsätta prata på i samma takt och fortsätta gå i buskarna även om han hoppar till lite då och då. hundar är jobbiga att ha med sig på ridturer:grin: de springer nära hästen, jagar harar och stannar konstant och nosar på varje litet gräs strå. en pratglad kompis springer inte iväg eller märker revir vid varje träd heller:rofl:

Jag har oftast kamrater, i form av andra hästar, med mig på ridturerna så han är ju oftast inte "ensamhäst". Han har även "dragit" när jag tömkört, helt utan anledning tycker jag men kanske en fågel kvittrade från ngn gren som inte jag hörde el såg. Sen dess har jag inte tömkört utanför inhängnat område.

Har testat detta, och kommer han inte bakåt så kastar han sig framåt eller åt sidan istället, så det här med att tränga in i ett hörn funkar inte alls.

Klipp hål för huvud och armar i en sopsäck och ta på dig! Så får du en prasslande och chic dräkt att öva med.

Jag använder inte munstyckte alls, för jag vet att det inte funkar. Vanlig stråle funkar ibland, och ibland inte alls. Därför köpte jag även sprayflaskan där man kunde ställa om strålen så det inte bli stråle istället för dusch och seadn var tanken att kunna öka lite efterhand, men det har inte funkat så bra.

Benen är sällan några problem, de har jag kunnat både spola och spraya utan större problem, det för först när jag kommer upp på kroppen det blir riktiga problem. Och varmvatten finns tyvärr inte i stallet, så det är inte mycket jag kan göra åt den saken. Men på sommaren (det är ju då jag spolar honom) är vattnet ljummet så jag tror inte det är något större problem. Men jag kan såklart ha fel och i så fall är det inte mycket att göra åt saken eftersom jag inte har tillgång till varmvatten.

Funkar inte för fem öre att spraya på en annan häst. Han bryr sig inte om man sprayar 5 cm ifrån honom, det är först när det träffar honom som det är äckligt. Så det är ju inte ljudet, utan känslan han inte gillar.

Metoden att inte låta honom komma undan funkar ju bra tills det blir för mycket. Är det bara att han lyfter upp benen när man spolar på benen är det ju en sak att fortsätta spola tills han sätter ner och sen berömma. Men att springa efter en häst som flyr och stegrar med en sprayflaska är ju bara galet. Visst, det kanske funkar till slut, men det är inget jag vill utsätta varken mig själv eller min häst för.
Går han från platsen ska han självklart tillbaka, och tillrättavisning med rösten sker samma sekund som han försöker flytta på sig. Han kan stå stilla på kommando, det är inga problem i vanliga fall.

Det är ju självklart att han tycker det är obehagligt, han hade dessa problemen långt innan jag köpte honom, så det är ju troligt att något har gått snett. Och då tror jag inte precis att det hjälper att tvinga på honom ett obehag.

Jag har som sagt försökt med olika metoder i flera år. De första åren regelbundet med samma metod i flera månader, men det har inte gett resultat.
Nu har jag mer eller mindre gett upp som sagt och tycker att det är smidigare att ta en svamp. Men det finns som sagt lite hopp kvar och emellanåt testar jag lite för att se om det kanske går bättre (han har vant sig av med en hel del andra olater och vi får ju bättre kontakt med åren också). Dessutom är det ju alltid intressant att höra om det finns någon som har något bra knep som jag inte testat.
En vacker dag kanske det går. :)

Hahaha :rofl: Då kommer nog folk börja undra på riktigt om jag har något allvarligt fel. Vi är ju typ 70 privathästar i mitt stall, men de flesta har börjat lära sig att jag inte gör som alla andra....

De får jag testa typ fredagkväll eller nånting. :angel:

Min fjord var rädd för en sak och det var vattenslangen. Men eftersom han var mer matglad än rädd iallafall så löste det sig med lite lucernpelletsar och tid. Jag tränade med honom i hagen med grimma och grimskaft. Sprutade först på hovarna, backade han undan slutade jag spruta lite till tills han var lugn. När han stod snällt med hovarna under strålen gav jag godis. Ibland glömde han bort att han var rädd, allt funkade jättebra och plötsligt - jätterädd igen. Han stegrade inte utan försökte dra/springa undan. Gjorde så varje dag flera gånger om dagen. han tyckte tillslut att det var jättekul med vattenslangen och kom alltid glatt när jag kom dragandes med den...:)

En häst som stod här i somras var jätterädd för flugsprayen. Hon stegrade sig och kastade sig undan. Där försökte vi inte med godis utan började lugnt med lite spray medan man pratade lugnt med henne. Sen när hon märkte att det inte hjälper stod hon lugnt. Men det var nästan samma sak varje dag ibörjan när man skulle spraya. På nätterna om det var massor med mygg stod hon däremot snällt då man sprayade då hon insåg hur skönt det var att slippa myggen!

Läste dock att du testat båda metoderna. Du har tydligen envis häst så om du skulle välja den metod som funkar bäst och helt enkelt träna konstant så ofta du hinner. Läste lite noggrannare sen att du försökt med samma metod i flera månader utan förändring... ja..då vet jag inte! Du har stort tålamod iallafall som orkar kämpa!

Senast ändrad:

Jag tror att alla hästar reagerar vid sprayning o det beror mest på hur man agerar.

mina gör allt för en morot o även fast det fortfarande inte är så omtyckt står de stilla lösa- biter ihop;)

Stoet är förr sprayat med sårplast o det gjorde förstås ont eller sved- dålig erfarenhet som den kopplar ihop med ljudet, men jag kan ändå spruta varsamt över huvudet. Fortfarande på lös häst.

Jo om man har en effektiv insektsspray så lär dig sig nyttan med det.

Nu har jag inte läst så himla noga, men har du provat att träna med godis för att få bort spray-rädslan?
Ha en bit godis redo och ge hästen det millisekunden efter ett spray. Det måste komma omedelbart i början!
På mina har det fungerat utmärkt (feta kallblod...), båda står blick stilla under sprayningen. Den ena bryr sig inte utan bara väntar på godiset, den andra spänner sig men "genomlider" för det kommer ju gott efteråt. ;)

Till TS: Du verkar ju inte ha kommit så långt med toleransträningen hos din häst än, så jag rekommenderar att ha på dig lite konstiga kläder! En sopsäck som någon sa. En färggrann jacka. Eller plastpåsar och balsnören påtejpade. Börja försiktigt!

Lycka till!

Jag använder ultra shield och tycker den funkar bra.

Har testat med godis också, men det har gått sådär.
Precis som någon sa så kan det gå jättebra ett tag och sen kommer han på att det är farligt igen. Helt utan förvarning och då får man börja om igen.

Jag har ganska bra tålamod och blir sällan stressad över småsaker. Jag kan vara ganska bestämd och det är inga problem i övrig hantering att visa honom vad jag vill, så jag tror inte att det är det som är problemet faktiskt.
Jag har ju i alla fall kunnat spola ben utan större problem, och det var tydligen helt omöjligt fick jag höra från gamla ägare. Så visst har det blivit bättre. Vissa dagar kunde jag spola honom utan problem i våras, men sen så fick han ett återfall och började krångla i somras.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka