Läskligt till vardags!

A

annnaa

Nu är det taktikbyte från min sida. Jag ska sluta skydda min ena häst från allt som i hans värld är farligt. Den taktiken han inte fungerat något vidare bra. Vardagsgrejer ska bli lite läskiga, och min tanke är att det ska få honom att coola ner litegrann.

Steg 1 har påbörjats.
Jag har blivit en hemsk ryktarinna som har knutit fast grejer i alla borstar. "Rycktussar", hösnören, trasiga handtag från ikeapåsar, ja allt jag har hittat som har fungerat. Jag fick tipset av en tjej här på buke.

Från hästens sida så verkar det som om den här taktiken faktiskt hjälper. Han bryr sig mindre och mindre. :bow:

Det här är allvar. Nu ska han bli orädd och avtrubbad. Vad mer? Jag är väldigt öppen för förslag! :angel:

Sv: Läskligt till vardags!

En plastpåse/jacka/annat prasligt mot kroppen?
Börja långsamt såklart. Prassla med en påse/jacka/etc en bit ifrån hästen. Gå närmare allt eftersom den väjer sig. Tillslut ska du kunna stryka föremålet över hela hästens kropp.
Kan göras med vilket föremål som helst egentligen, men en prasslande påse brukar ju många hästar tycka är otäckt.

Gå över (väl fastsatt!) presenning.

Gå mellan presenningar som hänger på bom mellan hinderstöd.

Gå upp på en eller flera lastpallar. (Man får lägga en skiva uppepå så den inte kliver mellan plankorna i lastpallen såklart.)

Nånting som jag fick lära min gamla medryttarhäst var att musik kan komma närsomhelst, varsomhelst. Första gången jag glömde stänga av ljudet på min mobil och den började ringa slutade i snödrivan för mig och i andra änden av ridbanan för hästen. :p

Precis som föregående skrev så använd dig av plastpåsar och presenningar på alla möjliga sätt som du kan hitta på! :D

Jag går på en kurs med en bekants häst som handlar just om toleransträning för läskiga ljud och saker. Vi håller på med broar, tält, paraplyer, bjällror, grytlock, musik, presenningar, bollar, brevlådor osv.osv. Allting man kan hitta på som möjligtvis kan vara läskigt för hästar. :D

Fick även lite ofrivillig träning med samma häst för ett tag sedan (jag har hand om honom ganska mycket). Det började byggas stall precis brevid paddocken, eller ja, en gammal maskinhall byggdes om till stall. Det var nästan så att jag var rädd. Det krossades glasrutor, släpades boxväggar, eldades, kastades järnsaker (fråga mig inte vad det var för något) och massa annat. Detta var dock riktigt bra toleransträning för hästen, även om han flög i luften vid mer än ett tillfälle :rofl:

TACK för era ideér. Ska absolut testa!!! Har funderat på det där med påsar osv, och det ska bli steg 2. Då lär det komma en lite stakare rekation eftersom att han inte ens äter hö om det ligger i en ikea-påse haha. Stackars liten!

Men de ska bli kul att testa och se hur det går, och se om det blir någon förändring och vilken tid det tar. :)

Jag hade en extrem prasslig vit påse i fickan ett tag, (tills den gick sönder) som jag drog fram titt som tätt och hade i handen när jag borstade och stod även på en pall bredvid hästen och prasslade med den över hästens rygg och bakdel en hel del.

Min gamla häst höll nämligen på att slänga av mig en dag när jag hade nya prassliga regnbyxor på mig. Förr eller senare kommer den dagen man vill rida med kläder som hästen tycker prasslar så ju mer prasslande innan desto bättre.

Mobiltelefonen var också nära att skicka mig i diket en gång. Och mobiltelefoner finns ju precis överallt och ringer stup i kvarten. Så man borde kanske träna genom att tex sätta alarmet så det ringer lite oförhappandes när man håller på med hästen och även med olika signaler

Se då till att erbjuda hö ur påse så ofta som möjligt, det är nog den bästa presenningsträningen som finns (mat är bästa motivationen). Du får väl hålla upp en tuss åt honom i början och sedan erbjuda den närmre och närmre kassen, så vänjer han sig nog ganska snart. Alternativt ställer du bara påsen hos honom och väntar på att magen börjar kurra, tar du bort handtagen så blir den ofarlig.

Våra tycker numera bättre om att äta hö ur höpåse än från marken, det är mer status :cool:. Även fölungarna tål prassliga blå saker både under magen och på ryggen, vilket underlättar introducerandet av täcke enormt (och slitaget på påsen från när de provsmakat och -skrapat tar jag med ro).

Det är jättebra att du väljer att träna på det här om du har en nervig häst, min var sådan, och vi har fortfarande issues efter ett par år, men när man stegvis går framåt så får de också en trygghet i att man bara är där o säger att det är lugnt.
Precis som flera har skrivit kommer man aldrig kunna försäkra sig om att saker inte händer som hästen reagerar på, exempelvis mobiler, eller att människor fäller upp ett paraply på tävling...
Det jag känner när jag gjort de "vanliga" grejorna som prasselpåsar, dra upp dragkedja när jag sitter på ryggen, prasseljacka/byxor o läskiga saker när jag visar dem är att det fortfarande kan vara svårt när man är borta o tränar, det kommer in någon i manegen o flaxar med ett täcke, eller något annat som inte "brukar" hända händer - här har jag märkt att dressyrträningen är viktig, att hästen fokuserar o litar på mig i ridningen istf att reagera på det läskiga.

Det blir en form av lydnadsövning istället för läskighetsträning. Där är vi nu, utesäsongen tävlingsmässigt har gått helt ok, men dyker något upp i hindrets förlängning så stannar han på stört helt stel o spänd (whiplash-stopp) innan jag får fram honom, helt okontakbar, och inne-hopptävlingar funkar fortfarande inte, men det går framåt.

Här har dressyrtävlingar o FT hjälpt oss mycket, och med tanke på kapaciteten han har tror jag fortfarande att han kommer bli kanon när han har spänt av lite mer;) Det tar bara ett tag o mycket träning...

Min häst blir inte rädd för mycket. Men han har ett par ömma punkter; spray/dusch/vattenslang och klippmaskin.

Jag försökte länge med sprayflaskan, eftersom det hade varit så smidigt att kunna duscha av honom eller spraya med flugspray. Ibland går det bra... en stund, sen bryter han ihop. Han backar, slänger sig åt sidan och stegrar.

För ett par år sen hade jag med mig sprayflaskan överallt, testade olika sortsers sprayflaskor, sprayade bredvid (inga som helst problem, det är först när han känner strålarna som han flippar ut). I somras försökte jag med slangen, eftersom det blir en jämn stråle och det har inte varit några problem innan, men han bestämde sig för att den var elak också, och stegrade och höll på. Efter ett tag lyckades jag få honom att stå stilla så jag kunde spola av honom, men det var en hård kamp varje gång.

Klippmaskin använde jag sällan, men det hade varit skönt att kunna klippa honom när man vill.

Någon som har träningstips?

Tack för bra tips =) De är ju framförallt hanteringen som är svår för oss.... I ridningen har han som ett större förtroende, och där är han väldigt beroende av sin ryttare i alla lägen. Jag ska absolut försöka mig på att ha en plastpåse runt handen när jag borstar! Det var faktiskt rikigt smart.

Problemet med att få honom att äta ur en ikeapåse är att han knappt gillar hö eller mat, haha. Men jag får försöka. Om man lägge de ute så vill han oftast äta eftersom att annars kommer nån kompis och äter upp de. Så de borde kanske funka :)

Elina8: Har du provat att spraya pälsglans på man och svans? Ta allting bara stegvis försiktigt och ha tålamod. Ställ honom i spolspiltan och borsta, då inser den nog att de inte är så farligt :)

Reagerar han lika dant hur han än får vatten/"vätska" på kroppen? Eller är det lugnt om du baddar honom med svamp?

Elina8: Har du provat att spraya pälsglans på man och svans? Ta allting bara stegvis försiktigt och ha tålamod. Ställ honom i spolspiltan och borsta, då inser den nog att de inte är så farligt :)

Har provat att spraya överallt, har provat att spraya i luften så att det "regnar" ner jätteförsiktigt över honom. Men inget har hjälpt. Har ingen spolspilta tyvärr. Det är alltså inga problem förrän vattnet/sprayen kommer på honom.
Benen går bättre än resten av kroppen. I somras kunde jag spraya på benen med en special-sprayflaska. Jag har en sån blomstersprayflaska som man kan ställa in stålen och kan välja hur hårt det ska spraya. Om jag höll den så nära att det strilade ner på benet så gick det bra. Men så fort det blir liiiiite för mycket så vill han inte vara med.

Nej, det är absolut inte vattnet som är farligt. Jag kan hälla med en vattenkanna över honom. Innan hade jag inga problem att spola honom med slang, utan det var bara när det blev en dusch istället för en hel stråle som det var farligt. Men i somras när jag duschade av hela honom bestämde han sig för att han inte ville vara med på det heller.

Flugspraysen stryker jag på med svamp, och om jag behöver duscha honom tar jag vattenkanna eller hink och svamp. Eller så tar jag slangen och ger mig inte förrän han står stilla. Backar han och stegrar sig så leder jag honom tillbaka. Förr eller senare så står han kvar och då står han helt lugnt.
Men istället för att bli lättare för varje gång, som jag trodde att det skulle bli när han märker att det inte är farligt (slutar alltid när det går bra och han är lugn), så har det snarare blivit värre.

Vet inte hur du har tränat på detta men ska dela med mig av mina tips :)
Det viktiga när man vänjer hästen vid saker som sprayflaskor är tajming och att aldrig någonsin lära hästen att den kommer undan genom att stegra sig/fly/backa/kasta sig undan.

Jag brukar köra med att ta ut hästen på t.ex. ridbanan i repgrimma och ett bra grimskaft (och självklart handskar på händerna). Sedan håller man grimskaftet relativt kort och sprayar på hästen. Den kommer självklart kasta sig iväg, men eftersom man håller i grimskaftet har den ingenstans att ta vägen utom runt, runt, runt. Det viktiga där är att inte sluta spraya för att hästen kutar runt. Man sprayar och sprayar ända tills den gör minsta lilla ansatsen att stanna (och tro mig, det gör alla hästar förr eller senare), och då slutar man ögonblickligen. Med denna metod lär sig hästen att den kommer undan från sprayandet genom att stå still.

Självklart krävs en viss grundläggande lydnad innan man tillämpar denna metod, till exempel måste hästen vara hyfsat följsam för tryck i grimskaftet och veta att man inte går på folk.

Jag har provat det mesta under de senaste 5 åren. :angel: Men inget har riktigt funkat. Det var så jag gjorde i början med sprayen. Tyvärr funkar det ju inte med vattenslang.

Får väl ta nya tag och börja igen.

Efersom det gått att hitta andra lösningar så gav jag mer eller mindre upp efter 2-3 år. Numera får jag impulser emellanåt att det ska gå, och försöker en period. Sen tröttnar jag på att bråka med honom varje dag och tänker att det är ganska smidigt med vattenkanna och svamp ändå.
I början höll jag ju på hela tiden och tänkte att han vänjer sig snart, men det hände liksom aldrig.

Jag har testat:
-Din metod, att inte ge sig förrän han står stilla och beröma då.
-Försöka göra det till en positiv upplevelse, borsta och ge godis.
- "kamoflera" sprayen. dvs spraya och borsta direkt efter så att han inte känner när det träffar huden. Eftersom det är det han tycker är obehagligt.
- vänja in den lååååångsamt. ha med sprayflaskan överallt, alltid ha den i handen till en början, sen spraya i luften och sakta närma mig honom.

Troligtvis fler metoder som jag glömt.

Okej, det känns ju som att du har testat många metoder iaf :) det som fattas kanske är att du borde köra stenhårt på en metod, varje dag! T.ex. köra metoden jag nämnde tills han stannar varje dag (en gång varje dag då förstås, när hon gör minsta ansatsen att stanna slutar du omedelbart, ger en eventuell godbit och berömmer och släpper ut i hagen) i ett par veckor. Jag skulle bli väääldigt förvånad om inte tiden han "bråkar" minskar för varje dag om du verkligen kör konsekvent och envist, exakt likadant varje gång.

Men då måste du naturligtvis bestämma dig för det, om det ändå funkar på andra vis kanske det inte är värt allt kämpande? ;)

har haft samma problem och mitt tips är att spraya, spraya, spraya! Varje dag, så fort du får tillfälle! Tillslut vänjer dom sig (kan ju dock ta längre tid för vissa så det kräver en viss dos tålamod)

TS:
Paraply? En sak som kan dycka upp lite var stans!

Du kan tillexempel ha en stabil vägg som inte ger vika bakom honom. När han då kastar sig bakåt kommer väggen ivägen och han kanske lär sig att det är dumt att kasta sig bakåt, för då tar det stopp och man kommer ingen vart vilket fall som.

Du kan tillexempel ha en stabil vägg som inte ger vika bakom honom. När han då kastar sig bakåt kommer väggen ivägen och han kanske lär sig att det är dumt att kasta sig bakåt, för då tar det stopp och man kommer ingen vart vilket fall som.

Behöver oxå lite tips! En stark fjording, 14 år, ljudkänslig. Rides alltid ute men då han blir rädd för ngt (prassel i busken), drar han iväg, bockar och har sig. Hur tränar jag för att inte åka av fler gånger, förutom balansen då???

Jag har dörrar i varje box som leder ut till hagen och det är oxå där jag släpper ut dom varje morgon.. jag tog en pressening och klippte som en gardin vid varje dörr.. sedan klippte jag gardinen i remsor.. sedan fick dom gå igebom denna varje gång dom skulle ut eller in .. det funkade ett tag tills dom inte var rädda för den längre och började tugga på remsorna då fick jag ta ner dom..

KL och OT

Alla tips här inne påminner lite om polis-hästträningarna, vilket får mig att tänka på en rolig sak en ridande polis berättade när jag hade min häst i grannstallet. Deras hästar står och sover i folkmassor, bland fladdrande saker, plötsliga skott och rörelser. Men om det kommer en fågel i skogen!!!!! :eek:
Då kan dessa stencoola hästar tydligen bli jätterädda. Tyckte det var ganska komiskt :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka