Läskigt i hagen...vad göra?

charmant

Trådstartare
Vi har 4 hästar i "min"hage.Två valacker och två ston.Funkar jätte bra mellan tre av dem men dén fjärde....ett nordis sto på 4 år börjar blil ite läskig att ha i hagen.Hon kom för några veckor sen och hade då precis separerat från sitt föl.Hon vallar det endra stoet konstant och drar igång en jäkla massa onödigt spring i hagen.Vi har en bergs hage som kanske inte lämpar sig för rally i det tempot.Hon går mellan den hästen man ska hämta in och oss människor och lägger öronen bakåt och typ hotar.Hon bara kliver rakt över en när man kommer in i hagen....tar ingen hänsyn alls.Idag skulle min nya skötare prova att ha min häst för första gången och då sparkade stoet mot henne och hon blev jätte rädd(hon är 13 år min skötare)när hon skulle ta in min häst,ställer sig för grinden för att plötsligt bara dra i väg och dra med dom andra hästarna.Vad ska vi göra????Hon är snäll i stallet och boxen men ute är hon ett monster.Hennes ägare vill inte förstå vad som händer.Vi är två stycken som riskerar att bli av med våra skötare pga denna häst,dom är rädda för att ta in sina sköt hästar.Är det någon som har nån smart ide eller tips till oss.Ska vi ta ut henne för vår säkerhets skull eller vad ska vi göra?Känns som att hon adopterat det andra stoet i stället för sitt föl,varav det andra stoet blir väldigt stressat av att hela tiden behövas vallas runt osv.Tacksam för svar
 
Hästar som är så ouppfostrade som den nya hästen, och som dessutom har en ägare som inte har ngn önskan att ta ur hästen det livsfarliga beteendet, ska INTE gå i hagen med andras hästar!

Låt den hästen gå i en egen hage, och ställ som ultimatum till dess ägare att antingen ta ur hästen fasonerna, och vill h*n inte det, så låt hästen gå själv!

Varför ska andra hästägare riskera livet?! :confused:
Skulle jag vara tvungen att ha min häst i en hage med en så farlig häst, så skulle jag ta med en rejäl longerpisk med mig ut i hagen! No way att ngn annas ouppfostrade häst springer ner mig! :mad:
VARFÖR skulle jag tillåta den göra ngt jag ALDRIG skulle tillåta MINA hästar göra?! :confused:

En rätt hanterad häst kommer inte på tanken att göra sådana dumheter!
Ngn av mina hästar har ALDRIG gjort ngt sådant, och ändå har jag inte behövt uppfostra dem med "hugg och slag"!
 
Hur har det gått? Har ni pratat med ägaren? Vi vill veta!! Sådär kan ni ju absolut inte ha det! Usch!
 
Vi ska prata med henne i dag,fast hon blir så fruktansvärt sur så fort man nämner något om hennes häst.Sen går hon till stall ägaren och säger att vi hatar hennes häst osv.....vi vill ju bara kunna vara säkra när vi hämtar våra hästar.Papport kommer i kväll när jag kommit hem från stallet. :)
 
ta ut hästen direkt! hon kan ju lära in sitt dumma beteende till dom andra hästarna!
 
Hoppas det reder upp sig!
Det är jobbigt med hästägare som för att få som de vill börjar svara så där barnsliga saker som "alla hatar min häst"! :mad:
 
Precis så säger hon.....alla tycker min häst är dum osv....
Ringde henne förut och försökte förklara för henne att flera stycken tycker att det är obehagligt att hämta sina hästar/sköt hästar när hennes är i hagen.Hon blev skit sur och sa att vi andra var alla mot henne osv(detta är en vuxen människa på ca 40 jag pratar om)Hon vill verkligen inte inse att hennes häst är skrämmande för många.Ikväll ska vi ha ett stall möte med stall ägaren om detta.Jag tror det brister i ägarens hantering med hästen då hästen inte fått lära sig att respektera människor.Oki detta är en ung häst på 4 år men den ska väl kunna betee sig lite i varje fall.Jag är beredd på att ge hästen en chans om äagren kan lova att börja träna "lydnad"med sin häst.För tillfället så går hästen fram och tillbaka mellan hagen och stallet och ibland hänger hon på den precis utanför stalldörren.Hästen får ju inte använda huvudet alls.Brist i hanterings frågan alltså är vad jag tror.
 
Speciellt viktig är det ju om det är en unghäst, ett beteende som lärs in så tidigt är mkt svårt att få bort. Om hon inte lyssnar på er får ni kanske ta det med stallägaren, som säkert inte är intresserad av att ha så omedgörliga personer i sitt stall.
 
Problemet är att häst ägaren typ "slickar stall ägaren i häcken"om man får skriva så :crazy:Försökte prata med henne i dag men hon bara skriker och gapar.Vi vill ju bara kunna vara säkra men hon tror bara att vi är yte efter att svart måla henne och hennes häst.Kan börja fundera på om vårt stall blivit någon rehab avdelning för knäppa människor.Så tråkigt att åka till stallet när man vet att det alltid är nåt tjafs med den tjejen.
 
ja fy fan sånt där har jag varit med om.
på betet förra sommaren kom det ett sto efter nån vecka eller så, och hon slog mot allt, hästar och människor fastän ingen gjorde nåt mot henne.
det slutade med en skada på en av hästarna och en flytt för stoet.
 
Att hästägare är vuxna är tyvärr ingen garanti för att inte resonera som denna hästägare gör!
Egen erfarenhet... :crazy:

Hoppas ni får ordning på situationen i allafall!
 
Jaha då vardet en dag till då...........i dag när jag släppte ut min häst så kom stoet farande och bet honom i halsen när jag fortfarande stod kvar med grimman på honom.Jag vart så jä..... arg så jag tog upp en stor pinna och dängde till henne med.Jag brukar inte slå hästar och ser det inte som en lösning men nu rann mitt tålamod över.Gjorde jag rätt eller fel?
 
Helt rätt, du skulle ha skrämt skiten ur hästskrället. För din egen skull.

Men man kan se det med hästens ögon oxå. Hon har ju uppenbarligen ingen aning om att man inte gör så här, ägaren har ju inte "sagt" nåt.

Jag tycker inte att det är rätt att fostra genom att puckla på dom förrän de har fått en chans att sköta sig ändå.
Men i detta läge tycker jag att ni ska sätta skräck i märren så hon håller sig på avstånd. Men berätta först för ägarinnan så hon får en chans att rätta till, mao ta hästen därifrån. Så, pang på, och akta er!
 
det är bara det att ägaren inte tror på oss och inser vad hennes häst gör.Men hon hämtar den aldrig själv i hagen så man kan ju börja undra om hon är rädd för den.
 
Du gjorde rätt! Jag hade gjort likadant!
Jag har INGEN önskan att bli skadad av en annan häst, så jag skulle INTE stå och ta emot det för att glädja en hästägare som ju faktiskt är olämplig att ha sin häst inackorderad! :mad:

Säg åt människan att skaffa ett eget stall! Eftersom h*n ju uppenbarligen skiter i att andra människor riskerar att skada sig på dennes hemska häst! :mad:

Jag vill inte puckla på hästar i onödan, men räcker inte ett "NEEJJ" eller "LÄGG AV" med hög röst, så får man ju ta till det som behövs!
 
Vem tar in och ut det lilla monstret? Hanterar hon aldrig hästen själv? Går det inte att göra en egen hage, en liten i ett hörn. Med 5-dubbla eltrådar så hon inte gasar igenom.
Så kan hästen stå där, ok synd om, men mer synd om er som måste vara rädda. Man ska aldrig behöva vara rädd, verkligen inte. Finns det ingen annan vettig människa i stallet som kan ta tag i problemet.
 
In och ut från hagen går så där.....hon typ halv drar ut en men det går om man hänger med.Jag tror ägaren är rädd för att själv gå in i hagen,det är därför hon alltid kommer ut sent så att nån annan varit tvungen att ta in hennes häst åt henne så den slipper vara kvar ensam.Vi har verkligen försökt ta tag i detta men denna människa är läskigt bra på att få sin vilja igenom genom att gråta och tycka synd om sig själv plus snacka skit om andra......
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 309
Senast: exotic
·
Hästhantering okej, jag köpte en 15årig valack för ca. i månad sedan. Han är jätte snäll i stallet och att rida på men när det kommer till hagen har...
Svar
6
· Visningar
1 362
Senast: Masse
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp