Läskigt foder!

M

meander

Jag och min pojkvän har tänkt byta foder till våra katter. Har då hört oss för lite vad en av våra vänner ger sina katter. Då hade hon ett foder som katterna inte tycker om så hon undrade om vi ville prova det.
Men på baksidan står det att man ska göra en långsam övergång (helt logiskt så långt) men sen kommer det, om katten får diarré och det inte går över på tre dagar bör veterinär uppsökas!
Det står det inte på de fodret vi har nu. Jag vågade inte ge katterna av det nya fodret!
Finns det några andra förslag på vad man kan ge de små hårbollarna? Nu äter dom friskies. Är det värt att köpa mat hos veterinären?

Sv: Läskigt foder!

Så skriver de säkert för att hålla sig ifrån ansvar om nåt skulle hända.
Men långsam och successiv övergång är alltid bra. Jag har flera olika sorter stående framme till mina katter.
Du behöver nödvändigtvis inte handla hos veterinär men jag rekommenderar ett foder med högre kvalitet. Vill man inte överdriva så är Mjaus torrfoder alldeles ypperligt det tillverkas dessutom i Sverige. I djuraffärerna har de en uppsjö med bra foder.

Ja de kan man ju testa. Det blir ganska dyrt i längden när man har tre katter och man köper 1kilosförpackningar åt dem. Det är slut på några dar! :smirk:

Varför köper du 1kilos förpackningar?
Vid alla foderövergångar kan man få problem med katternas magar, jag antar att det är därför de skriver så- Troligen ingen fara!
Vad är det för foder du ger, och vad funderar du på att gå över till? :)

Haha det har bara blivit så, friskies köper vi nu katterna älskar det! men det är ju lite fjaskigt när man har tre katter.
Så nu är det dags att köpa nått annat större, innan de får leva på havregryn :p

Haha det har bara blivit så, friskies köper vi nu katterna älskar det! men det är ju lite fjaskigt när man har tre katter.
Så nu är det dags att köpa nått annat större, innan de får leva på havregryn :p

:rofl:
Men varför köper du inte fyra kilos säcken istället?
friskis tror jag är ett bra foder så varför byta om de tycker om det?
Om du inte har det i din lokala matbutik kan det ju vara värt att köpa några säckar åt gången när man åker iväg till en större/annan butik.

mina missar gillar friskis stark. Se är det perfekt som belöning när man tränar hundarna.:idea: :angel:

Friskies har flera vettar jag pratat med avrådat från att ge. Bättre då med mjau som även den finns i dagligvaruhandeln.

varför skulle den vara dålig?.... ? På vilket sätt?
*nyfiken*
Mina missar gillar den men är den inte bra så?

ja vad är fel på friskies?? mina katter har alltid ätit de,, vill veta om de är farligt så man kan byta...

Det är inte farligt men innehållet var inte av "bästa" kvalitet så att säga. Det finns ju bra och sämre kvalitet på alla mat så friskies ansågs av vet vara ett av de sämre fodren. Men inte farligt. Jag har två kissar som åt det men bytte när vet sa så. Har även hört andra som sagt samma sak.

Men det gör man såklart som man tycker och vad kissen äter. Dumt av mig kanske att lägga mig i.

Friskies är inte ett foder jag skulle rekomendera någon att ge. Självklart är det upp till var och en, men jag skulle aldrig drömma om att ge det.
Förutom att näringsinnehållet och fodrets beståndsdelar är under all kritik så innehåller även det mer skadliga salter än exempelvis Mjau.
Det finns mååånga diskussioner här på katt om foder. Sök reda på dem ;)

men är det inte en myt att torrfoder gör så katterna får urinsten?
Okay,ja de ska äta så mycket kött protein som möjligt. men om de väljer friskis före ett "bättre" foder,vad gör man då? Torde inte de veta vad som är bra.. ?:o

Nej att torrfoder ger urinsten är inte en myt, det är rena fakta.

Katterna vet inte vilket av torrfodret som är "bäst" för dem. De äter det som luktar godast. Allt torrfoder är preparerat med en massa konstgjorda lukt och smakämnen. Utan dem skulle katterna aldrig ens röra torrfoder.

Oj, jag har nog haft tur som en har en gammal älskling på 13 år som aldrig haft urinsten...Huvaligen om Måssepojken får urinsten...

//millus=)

Det lär ju inte vara nåt giftigt i fodret som kan ge dina katter magproblem, utan att ett foderbyte till vilket foder som helst, kan orsaka en rubbning i tarmfloran och därmed ge diarré. Att man då ska kontakta veterinär om den blir långvarig, är väl bra att det står så folk fattar det och tar det på allvar. Skulle inte tveka över att byta foder till min katt till en säck med den texten, men om du har ett foder du är nöjd med och som dina katter äter och mår bra av, så varför byta och riskera ngt? Om du ändå inte tänkt fortsätta med det foder du fått av kompisen utan bara ge det för att det inte skulle slängas...

Jag och min pojkvän har tänkt byta foder till våra katter. Har då hört oss för lite vad en av våra vänner ger sina katter. Då hade hon ett foder som katterna inte tycker om så hon undrade om vi ville prova det.
Men på baksidan står det att man ska göra en långsam övergång (helt logiskt så långt) men sen kommer det, om katten får diarré och det inte går över på tre dagar bör veterinär uppsökas!
Det står det inte på de fodret vi har nu. Jag vågade inte ge katterna av det nya fodret!
Finns det några andra förslag på vad man kan ge de små hårbollarna? Nu äter dom friskies. Är det värt att köpa mat hos veterinären?

Hej!
Jag hade inte gett det fodret till min katt, hade dragit öronen åt mig om det stått så. Okej att en katt kan reagera på ett foder men hur ofta händer det? Så varför avskriver dom sig ansvaret? Tycker det låter skumt. har haft olika foder till mina jag katter haft och det har aldrig varit några problem.
Sista åren har jag haft royal canin men nu har jag ett vetrinärfoder då min katt har njurproblem :(

På affärn här så finns det bara de små enkilosaskarna. Men grunden till allt detta med foderbyte och så är väl att jag också hört att frieskies med flera innehåller för myclet salter och katterna kan få problem senare i livet.

Pimy och Yoggi: Jag är ju lite harig av mig när det gäller sådana varningstexter. Som Yoggi sa så skriver dom det väl av en anledning annars skulle de inte behöva skriva det på påsen. Jag tror det finns en anledning.
Hon som jag skulle få den kattmaten av sa dessutom att hennes katter tvärvägrade äta den. Det var därför mina skulle få den!
Nej jag är på tok för feg för att ge dem den maten. Men mjau kanske är bättre?

Det fodret som hade varningstext?? Det minns jag inte vad det hette? Jag kändeinte igen det, men jag kan alltid ta reda på namnet till imorgon!
Detta uppdrag ska jag försöka genomföra till morgondagen!! :bump:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 404
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama