Läskiga islandshästar

Centaur

Trådstartare
Varför är så många stora hästar rädda för islandshästar? Vad tror ni? Är det utseendet, lukten, rörelserna?

Finns flera filmer om ni går in på användarens sida.

Jag har tänkt att det är rörelserna som ser skumma ut i andra hästars ögon, men den här skrittar ju eller står still. Många hästar tycker inte om skäckar, men det finns några skäckar med i filmerna och de är också rädda för honom.

Varför är så många stora hästar rädda för islandshästar? Vad tror ni? Är det utseendet, lukten, rörelserna?

Jag har tänkt att det är rörelserna som ser skumma ut i andra hästars ögon, men den här skrittar ju eller står still. Många hästar tycker inte om skäckar, men det finns några skäckar med i filmerna och de är också rädda för honom.
Jag tror de är rädd för färgen! Att de är skäckar själva spelar ju mindre roll, om de inte brukar se sig själva i spegeln :)

Jag tror de är rädd för färgen! Att de är skäckar själva spelar ju mindre roll, om de inte brukar se sig själva i spegeln :)

Men väldigt många av hästarna de möter är westernridna och där det finns många westernhästar brukar det finnas massa skäckar, så det vore väldigt konstigt om hästarna de möter aldrig sett en skäck tidigare. Tror det måste ligga mer bakom. Mina hästar reagerar på ensfärgade islänningar också.

Jag har haft en häst som reagerade så starkt på islandshästar (även stillastående, betande i hage) att hon började svettas och skaka. Vet inte riktigt vad det berodde på, var nog en blandning av rörelsemönster och utseende. Det hjälpte inte ens om de gnäggade åt henne.

Haha - en av mina två islandshästar reagerade STARKT på allt som INTE var islandshästar när han var ung. Han var uppfödd i flock med andra islandshästar och hade säkert inte sett några andra hästar innan han kom till oss. Så första gångerna han såg stora ridhästar och travhästar ute så blev han jätterädd! Det gick dock över, och numera kan han bli omsprungen av travhästar i full fart utan att reagera på annat sätt än att vilja springa efter...:D

Min slutsats är att hästar blir rädda för allt som de uppfattar som konstigt/obekant. Och för de flesta stora hästar är islandhästar "konstiga", medan för min islandshäst var stora hästar "konstiga".

Haha - en av mina två islandshästar reagerade STARKT på allt som INTE var islandshästar när han var ung. Han var uppfödd i flock med andra islandshästar och hade säkert inte sett några andra hästar innan han kom till oss. Så första gångerna han såg stora ridhästar och travhästar ute så blev han jätterädd! Det gick dock över, och numera kan han bli omsprungen av travhästar i full fart utan att reagera på annat sätt än att vilja springa efter...:D

Min slutsats är att hästar blir rädda för allt som de uppfattar som konstigt/obekant. Och för de flesta stora hästar är islandhästar "konstiga", medan för min islandshäst var stora hästar "konstiga".

Ja de kanske inte riktigt förstår om det är en häst eller något annat mystiskt djur?
Det jag tycker är så konstigt är att en lurvig ponny av annan ras sällan uppfattas som läskig. Jag har tex en welsh mountain och med vinterpäls och sin tjocka ponnylugg är han ganska lik en liten islandshäst, men ingen tycker han är läskig.

Just skäckar vet jag att endel hästar reagerar på oavsett ras så en islandshäst som är skäck är säkert extra läskig.

Ja de kanske inte riktigt förstår om det är en häst eller något annat mystiskt djur?
Det jag tycker är så konstigt är att en lurvig ponny av annan ras sällan uppfattas som läskig. Jag har tex en welsh mountain och med vinterpäls och sin tjocka ponnylugg är han ganska lik en liten islandshäst.
Jag tycker att islandshästar har en lite annan doft jämfört med andra hästar - kan det vara det? Om det är något som jag kan känna, så lär ju hästarna också kunna det...

Jag har aldrig märkt att hästar reagerar på annat än möjligen shettisar. Min ena var övertygad om att det var smittsamt! :nailbiting:

Jag har aldrig märkt att hästar reagerar på annat än möjligen shettisar. Min ena var övertygad om att det var smittsamt! :nailbiting:
Min arab blev helt hysterisk, båda rädd och exalterad, när han fick se två minishettisar, men det var nog mest för att det var skäckar. :D

De flesta andra hästar som inte är shettisar o Isisar som går för bi hagen reagerar på mina shettisar o speciellt på den minsta, det är en fux som är minst så det är inte färgen.

min reagerar på b-ponny och neråt. ibland även på c och d om hon är på det humöret.brorsdotterns b-ponny skäck avskydde hon. hon hoppade ut ur hagen och in i nästa till dom andra när vi skulle ha dom ihop

PS: Min ridtravare är rädd för travhästar vi möter i skogen. Även när vi tränade aktivt var det väldigt konstigt att träffa på andra travare i skogen. På banan var det okej. Möter vi en ponnytravare får man klamra sig fast :D

En häst jag red hoppade in i en buske med mig på ryggen när vi mötte en shettis (skäck) på skogsvägen. Hon vägrade gå ut ur busken innan shettisen passerat. Den hästen var inte rädd för något annat! Islänningar mötte vi aldrig.

Tja, ATG i Täby fick uppleva detta hur många gånger? Jo varje gång en islänning uppenbarade sig, orsaken här sa man hängde samman med hur hästen rörde sig. Låter troligt i mina öron, doften. Nä.

Jag har haft några (stor)hästar som reagerat på ponnier, så jag gissar på storleken.

Min islandshäst tycker att storhästar är lite skumma, såg sin första förra året, som sexåring. Igår träffade vi på westernhästar :nailbiting: Snurr på bakbenen var very, very scary :eek: Galopp med tvärnit var bara lite märkligt O_o

Det där är så Herr Häst - som dessutom bor i ett stall som är granne med ett islandsstall... :D :nailbiting:
Tror att det kan vara kombination av färg + rörelsemönster. Kan bara prata för just honom, men han har svårt för skäckar. Och islandshästar...Och extremt svårt för skäckade islandshästar...Som det ju finns en av på granngården, naturligtvis :grin:
Men tror absolut att det kan vara något med färgen också, och inte bara rörelserna....

Tja, ATG i Täby fick uppleva detta hur många gånger? Jo varje gång en islänning uppenbarade sig, orsaken här sa man hängde samman med hur hästen rörde sig. Låter troligt i mina öron, doften. Nä.

Jo tror att rörelser spelar in, men om du kollar på filmerna av ozzie så ser du att han bara skrittar eller står helt stilla. Så det måste vara mer än konstiga rörelser de reagerar på.

Jo tror att rörelser spelar in, men om du kollar på filmerna av ozzie så ser du att han bara skrittar eller står helt stilla. Så det måste vara mer än konstiga rörelser de reagerar på.
Personligen så tror jag att islänningar har mer "tryck" i blicken, som en bordercollie typ. De använder små signaler så kraftfullt i flocken, och det är ju storhästar kanske inte vana vid på det sättet.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 115
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
643
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 414
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka