Läskig matte- hjälp !

Krans

Trådstartare
Hej, har fått ett litet problem. Min häst verkar ha blivit rädd för närkontakt med mig senaste dagarna eftersom jag tydligen är så elektrisk ! Alltså hoon har fått flertalet stötar av mig. Tycker det är obehagligt att jag rör, borstar osv. Vpgade knappt ta godis ur min hand ikväll! Hur kan man bli mindre elektrisk, spraya ngt? Hjälp alla tips mottages. OS hästen är även jätterädd för stötar från hagbandet ds

Använd endast kläder i naturmatrial. Nylon, fleece mfl bygger väldigt lätt upp elektrisitet sam avges mot jord vid beröring (även en häst anses här som jord).

Kolla vad du har för sulor på skorna. Vissa material gör att det alstras statisk elektricitet när du går och rör dig.

Jag har varit med om det och det tog tid innan min häst vågade ta godis ur min hand igen efter att hon fått sig en rejäl kyss på halsen! Men jag mutade med godis och såg till att jag var urladdad innan jag försökte ge henne godisen. Klappade henne mot hennes vilja tills hon förstod att det inte kommer stötar ur matte hela tiden. :P Men hon var skeptisk i typ en vecka!

För att slippa elektriciteten kan man våtrykta. Du kan också ta med båda händerna i järn så "laddas du ur" för stunden.

Använd endast borstar i naturmaterial också! Min häst (och jag...) blir väldigt elektriska på vintern och har fått bytt ut alla borstarna då det va dem som ställde till det. Sen dess har det funkat bra och har aldrig fått en stöt igen trots att jag använder fleecetröja i princip varje dag :)

Jag har varit med om det och det tog tid innan min häst vågade ta godis ur min hand igen efter att hon fått sig en rejäl kyss på halsen! Men jag mutade med godis och såg till att jag var urladdad innan jag försökte ge henne godisen. Klappade henne mot hennes vilja tills hon förstod att det inte kommer stötar ur matte hela tiden. :P Men hon var skeptisk i typ en vecka!

För att slippa elektriciteten kan man våtrykta. Du kan också ta med båda händerna i järn så "laddas du ur" för stunden.
Jag doppade handen i nåt blött innan jag började för min var väldigt rädd för statiskk eleltricitet. Drar man av ett nylontäcke så bara sprakar det ju. Jag gjorde så många tabbar att han blev rädd för nästan allt kändes det som. I alla fall väldigt skeptisk.

Jag doppade handen i nåt blött innan jag började för min var väldigt rädd för statiskk eleltricitet. Drar man av ett nylontäcke så bara sprakar det ju. Jag gjorde så många tabbar att han blev rädd för nästan allt kändes det som. I alla fall väldigt skeptisk.
Ja det borde ju ha samma effekt som att ta i järn. :)
Haha, å stackars liten häst. Det är så synd att de inte förstår när man förklarar för dem att det inte var meningen att matte skulle avge stötar! Haha :p

Hej, har fått ett litet problem. Min häst verkar ha blivit rädd för närkontakt med mig senaste dagarna eftersom jag tydligen är så elektrisk ! Alltså hoon har fått flertalet stötar av mig. Tycker det är obehagligt att jag rör, borstar osv. Vpgade knappt ta godis ur min hand ikväll! Hur kan man bli mindre elektrisk, spraya ngt? Hjälp alla tips mottages. OS hästen är även jätterädd för stötar från hagbandet ds

Läderhandskar brukar också minska risken för stötar.

Gav min häst en rejäl stöt häromdagen..
Inte gjort innan hmm

Stallägaren sa då att de är min reflex jacka som gör de.. Hade jag ingen aning om innan.

Så nu tar jag alltid av den innan jag pysslar med pålle och de funkade faktiskt.. Inte en enda stöt mer

Så har du en sådan jacka så ta av den

Dränk ner hästen i glansmedel och ha ingen fleece på hästen. Då brukar risken vara liten att man ger stöt. Det fungerade iallafall för mig. Och även borstarna då..alltså med gransmedel på sig.

Liknande trådar

C
Övr. Hund Hej alla har ju plågat er lite med mina trådar om min valp men skulle nu vilja ha lite tips och råd från er om hur man gör kloklippning...
Svar
9
· Visningar
1 248
Senast: claraswe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka