Laserpekare

gulkiwi

Trådstartare
Vad har ni för åsikter om att använda laserpekare som leksak till katt?

Köpte en nyligen och på den stod det att den var rekomenderad av veterinär. Men samtidigt har jag hört att laserpekare inte är bra och bara är stressande för katter...
 
Sv: Laserpekare

Men gud. Vaddå stressande? Måste vara dom där automatiska dom menar är stressande. Håller man laserpekaren med handen är det ju inte mer stressande än när man leker med en pinne med en fjäder i änden!

Mina, eller förlåt min (- den ena dog nyss), älskar dom! :love:

Och min man också; det är enda gången han bryr sig särsilt mycket som katterna. Man kan finna honom i fåtöljen lekandes med katterna helt på eget bevåg. Har då aldrig hänt innan!

Enda problemet verkar vara att få tag i en pekare som inte använder sig av de där dyra platta minimala batterierna... De är lika dyra om hela laserpekaren och räcker inte många månader :mad:
 
Sv: Laserpekare

Mina katter tycker det är kul ibland o de blir verkligen inte stressade. De förstår att det är vi som styr den, märks så tydligtnär man tar fram den :)
 
Sv: Laserpekare

Det kan absolut vara stressande för katten, men det lär man väl märka hoppas jag. Generellt är det nog ingen fara, men det är alltid individuellt med saker och en lättstressad katt kan nog stressa för mycket.
 
Sv: Laserpekare

Alla "bra" leksaker kan vara stressande för en katt som triggar för mycket. Det får man ju avgöra själv vad som får ens egen katt att stressa. Mina har inga leksaker som är för mycket för dem, men en del som de har begränsad tillgång till för at jag vill att de ska vara fortsatt roligaoch inte "lekas slut" på tre dagar som lätt händer med de allra bästa favoritleksakerna.
 
Sv: Laserpekare

Våran katt leker nästan aldrig, men av laserpekaren blir han tokig! Efter man har lekt blir han lite stirrig en stund och verkligen letar efter laserpricken. Men det är ingen fara eller?
 
Sv: Laserpekare

Faran med laserpekare är väl att katten kan bli frustrerad av att inte få ett avslut på leken dvs. den jagar och jagar och fångar pricken men får aldrig tag i den. Det kan skapa stress och frustration så laserpekare ska inte användas helt okritiskt. Man får se hur katten reagerar och märker man att katten blir frustrerad kan man sluta eller helt enkelt erbjuda den ett avslut genom att kasta åt den en leksak den kan avreagera sig på efter jakten.
 
Sv: Laserpekare

Min ena älskar sin laserprick. När hon hör ljudet från laserpekaren (den har en nyckelring på sig som pinglar till när den slår emot själva apparaten) så kommer hon i full fart och stirrar på mig tills jag visar var pricken är.

Brukar sluta leken när hon själv tycker att det är nog (dvs slutar jaga den) eller genom att lysa på en leksak och sen släcka när hon fångar leksaken.

Sen används den bara någon gång per vecka. Under en period när den användes oftare började hon springa fram till mig och leta efter pricken bara jag öppnade lådan som den förvaras i, då fick det begränsas mer.
 
Sv: Laserpekare

Läste på ett annat forum en användare som avslutade laser-leken genom låta den landa på blötmaten så att katten avslutade sin jakt med mat.
 
Sv: Laserpekare

Det kanske är ett bättre alternativ än att avsluta med en vanlig leksak för dom bryr han sig inte om, i och för sig är han inte så förtjust i mat hellre men själva såsen av blötmaten gillar han ju.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
851
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Det luktar bajs. Vi har flera lådor, men katterna envisas med att bara använda en. Trots ihärdigt rensande luktar det bajs. Speciellt...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 146
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp