Läser någon i Skara? Djurskydd?

B

busgrodanboll

Min högsta dröm var för en tid sedan att studera till djursjukvårdare i Skara. Tills jag insåg att lönen var skamligt låg, och det inte var värt att lägga flera hundra tusen i studieskulder...

Jag har tänkt o tänkt och kommit in på att bli djurskyddsinspektör. För djur vill jag hålla på med :)

Precis börjat Miljö o hälsoskyddsprogram. Läser typ 2 djurskyddskurser som mest. Och massa, massa kemi.

Gick in på SLU´s hemsida o drömde mej bort. Men såg då att de har nåt som heter Etologi och djurskydd just i Skara! DET känns helt rätt!!!:bump: För i o med att djurskyddet går över till länsstyrelsen befarar jag att jag läser lite väl lite djurskydd på min nuvarande utbildning. jag menar, är det verkligen det man vill göra så borde man läsa ännu fler kurser om hur djur fungerar...

Men då blir det så klart att ta med min häst dit. Finns där bra träningsmöjligheter? Borde ju finnas tycker man??!

Sv: Läser någon i Skara? Djurskydd?

Har en kompis som läser EoD i Skara. De läser en hel massa olika kurser om en massa olika djur. Finns en ridklubb en bit utanför Skara, men vad det hålls för träningar och så vet jag inte...

Jag sökte Etologi ocj Djurskydd i år, men tackade nej.
Tycker också att det verkar vara en bra utbildning.
Men det finns ju så många att välja på så jag blev mest alldeles förvirrad.. Tyvärr!

hur mycket poäng behöver man för att komma in på utbildningen? har också funderat på att söka dit till nästa höst. tycker att d verkar väldigt intressant :)

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=911063 :laugh:
Jag tror också att EoD är den bästa utbildningen för att bli djurskyddsinspektör ifall man väljer djurskyddsinriktningen. Jag vet dock inget om hur det är med träningsmöjligheterna då mitt hästeri ligger i träda.
Det är en bra utbildning vad jag har förstått. Dock bör man tänka på att djurskyddsinspektör definitivt inte handlar om att i första hand springa runt och mysa med djur. Den största kontakten har man med djurägaren och inte djuren. Sedan ska man tänka på att det är mycket pappersarbete, förvaltningsjuridik och andra lagar och regler som måste finnas som intresse också. En nackdel som jag ser det med djurskyddsprogrammet är att man blir lite låst. Tänk om man efter något år som djurskyddsinspektör inser att det faktiskt inte var som man trodde. Då blir det knepigare att byta till någon annan typ av jobb. Jag förespråkar husdjursagronomutbildningen istället faktiskt.

Det är en bra utbildning vad jag har förstått. Dock bör man tänka på att djurskyddsinspektör definitivt inte handlar om att i första hand springa runt och mysa med djur. Den största kontakten har man med djurägaren och inte djuren. Sedan ska man tänka på att det är mycket pappersarbete, förvaltningsjuridik och andra lagar och regler som måste finnas som intresse också. En nackdel som jag ser det med djurskyddsprogrammet är att man blir lite låst. Tänk om man efter något år som djurskyddsinspektör inser att det faktiskt inte var som man trodde. Då blir det knepigare att byta till någon annan typ av jobb. Jag förespråkar husdjursagronomutbildningen istället faktiskt.

Mmm... att kontakten är med djurägaren i första hand stör mej inte. Jag kan gosa med mina egna djur :) Det är mer vetskapen av att man hjälper djur som lockar.

Likaså låter visst pappersarbete intressant. Och juridik och regler etc intresserar mej också. Är nog därför jag fastnat just för djurskyddsinspektör, för att det innehåller lite av varje =)

MEN det största problemet enligt mej är nog att man är fast där sedan.

På miljö o Hälsoskydd läser vi mycket kemi/miljö-kurser vilket ger oss en bra bredd och grund att stå på. Och inom miljö finns så mycket att välja på.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka