Läs o svara! =)

Sv: Läs o svara! =)

Pållan är väldigt "ung" vad det gäller hoppning.
Hon har inte mycket rutin och lösar alla problem genom att bli lång som ett snöre och springa fortare = läskigt!

Jag måste verkligen rida i varje steg och språng när vi hoppar.
Men jag har hellre denna typen av häst än en man bara åker på

vanima skrev:
Har hänt flera gånger att han får syn på fel hinder på banan och drar på det

När du skrev det kom jag att tänka på en ridskoleponny jag red för många många år sedan (inte för att den är som du beskrev din men iaf)... helt galen, vi hade banhoppning, första gången jag red henne. Så var det min tur att hoppa fram, skulle hoppa ett av hindrena. Ponnyn drar med mej och skenar runt i ridhuset, hoppar hinder efter hinder.. Jag vet att hästen ifråga är jättekänslig i munnen och sårig för att folk har slitit i henne... så jag vågar inte ta i tyglarna för hon springer bara ännu fortare då (springer från smärtan).. Så jag försökte hålla fast mig så gott det bara gick och hoppas på det bästa.. panikslagen för att vara ärlig. Det hela slutade med att ridläraren kastade sig om hästens hals så den stannade..

Ha ha! Körde min nya taktik att vara så passiv som möjligt på träningen igår, och det gick jättebra :banana: ! Hästen hoppade ALLT jag ställde henne emot, snäva svängar var inget problem, och nu kom vi äntligen upp över 1 metersgränsen igen :bump: !

Sen att hon på den sista rundan sa att "nu får det vara nog med att vara snäll" och tvärnitade ett par gånger kan jag leva med :D ! 2/3 av träningen gick ju såååå bra :) !

Min häst Nino måste man verkligen hålla ordentligt
om man skall hoppa honom, Han är 7 år och i sina bästa
år, HAn har aldrgi hoppat förut fören jag började rida honom,
testade första gångne i måndags, då flög han lätt över ett hinder
på närmare 80 cm.
Men ska ta det lungt med honom så att han inte skadar sig eller tröttnar nu ibörjan.

Lilla palominovalacken måste ridas med stor övertygelse! Han är lite fegis så man måste RIDA, men ta honom inte i munnen. De straffar sig o du får hoppa hindret själv.
Han är väldigt svår, ligger han inte exakt rätt (Har pratar vi 5cm fel/rätt) så stannar han.

Stora vita korsningen är väldigt stark o måste hållas lite i, annars hoppar han av 2 2½ meter före hindret. Lile läskigt vid oxrar o trippelbarrar.
Men han är ärligare än lilla palominon. trevlig häst, honom kan man åka men då går de fort :D

Blunda och hålla i manen, typ! :D

Skämt och sido, jag är rätt dålig än så länge på att "lägga" hästen rätt på ett hinder pga min orutin. Detta kan hästen MKT bättre än jag och därför SKA jag inte störa henne i hoppningen. Mitt jobb är att hålla en bra galopp mellan hindren, räta upp mig innan hindret mer (ett problemområde hos mig), lätt, lätt i handen och hålla om med benen. Då hoppar hon allra bäst. Eftersom vi bara hoppar 0,90 och 1 m fungerar detta riktigt bra. Jag tränar hårt med att lära mig att känna hennes galoppsprång så jag blir bättre på avsåndsbedömning.

//Alice

Det beror ju helt på vad man har för häst. Vissa hästar vill inte ha hjälp och hoppar bäst själva. Andra vill ha massor av hjälp.

Man kan inte säga att alla hästar ska hoppas på ett sätt. Man får låta det bero på den hästen man sitter på.

Jag har själv en tjej hemma som helst hoppar själv, men som behöver hjälp med avståndsbedömning. Dock håller hon inte med mig om det alltid. :crazy:

sannaaah skrev:
På titthinder kan jag behöva rida lite och när det blir högre än 120..annars går han på bra själv tycker jag! Det har blivit bättre sen jag köpte honom. Tävlade du nåt i helgen hemma då Chima?

Nej det vart inget för chima vart chipmärkt, så då var det 2 dagar karens.
Men ska till Säter den...tror det var den 20:e maj och hoppa, dock bara L: D då chima kan vara "lite" vrång som du kanske har sett....märrar :smirk:

På mina hästar kan man absolut inte åka på. Fuxen är alldelles för feg, är dressyrhäst. Skimmeln är alldelles för pigg på hinder för att åka på. Hon har också lite svårt med avstånden. Men hon tycker bara höga hinder är roliga, de små kan man skita i tycker hon :D

Min häst är en kenny!
Hon skulle nog bli ytters förvirrand om man bara åkte med på henne eftersom hon är "under utbildning!" -tut-tut-!:devil:
Nej, men hon har igentligen bjudning så att jag aldrig skulle behöva göra något i hoppningen. Men hon har inga muskler för tillfället (jobbar på det!) och så kan hon inte behärska sig. Så man måste hjälpa henne att balansera upp sig innan hindret och konsentrera sig på uppgiften, annars har hon sån bjudning på hinder att man skulle kunna vända upp mot vad som helst och hon skulle iaf försöka (och med hennes kapacitt hade hon garanterat klarat det också;) ).

Min ena häst bjuder i och för sig på hindren, men man måste hålla om henne och ge henne "klartecken" att hoppa, annars smiter hon vid sidan ibland :smirk: behöver också lite hjälp att hoppa av, kan bli jättesprång ibland, mest på småhinder.
Ponnyn hoppar bra, man får driva lite, men så är han ganska ung och inte mycket hoppad, så jag tar det lilla lugna med honom utan för stora krav nu såhär innan han har ordentlig koll på hopptekniken.:banana:

På min gammel tant så får man jobba lite för att hon ska hoppa. Hon tycker inte det är kul, är rädd om bakbenen. Men min nya häst tycker det är jätte kul att hoppa. Det är bara att styra mot hindret så sköter hon resten själv.

sannaaah skrev:
hehe det går säkert bra! bara hon är på humör så hoppar hon ju bra!

Jag vill ju ha en hopphäst men jag vill inte lämna tillbaka Chima heller :crazy:
Vem vill ha en häst som knappt går framåt i dressyren, ibland? :crazy: :p
När jag provred henne så var hon hur snäll som helst, fast de sa att hon var krånglig, så jag får väl skylla mig själv(:p ), fast jag har nästan aldrig ångrat mig, bara ibland :angel:

den hästen jag hoppar brukar man inte behöva tvinga över hindrena, han tycker att det är jätteroligt, och bjuder framåt :)

hehe jag tycker du kämpar på bra med henne! Men du är för gammal för att tävla henne snart va?

Åker jag bara med så sticker hon :D
På tävling då, men hemma så beror det på vilket humör hon är på, men slappna av kan jag aldrig göra när vi hoppar för hon är riktigt stoig och älskar att hoppa.

sannaaah skrev:
hehe jag tycker du kämpar på bra med henne! Men du är för gammal för att tävla henne snart va?

Ja får tävla denna sommar + nästa (tur att man fyller i november :angel: )
Igår så ville hon inte ens hoppa över 65-70 cm bana :(
H on som rider henne på letion ibland (hon e typ 11-12 år), trillade av på henne 2 ggr i måndags.
Kanske hon skulle rida en "bättre" häst på lektionen så att hon får göra någonting, chima stannar ju mest och bråkar :(
För mig gör det inget att hon bråkar, men gud vad jag har försökt att få henne att sluta med sina hyss, kanske lite svårt att lära om en häst som har gjort så hela sitt liv (hon fyller 16 år i maj) :(

Ägaren sa att vi kan ge henne en sån där spruta mot "märrbetende", vet du vad det är för något? Skulle kanske ha testat det. :idea: :crazy:

Men efter henne så vet jag inte vad jag vill ha för häst :crazy:
Det blir i alla fall en hopphäst skulle jag tro :idea: ....

Du får ju tävla henne hela året du fyller 18 vare sig du fyller i januari eller december :) . Ja jag hade nog inte haft sånt tålamod som du verkar ha! Har inte hört nånting om några "stosprutor" men det kanske är värt ett försök ;) . Ska du köpa häst sen efter Chima eller bara fodervärd? Min kompis har ett jättefint halvblodssto på 158 till salu, tävlad 120, 14 år.40 000:- :angel:

Min häst går alldeles utmärkt att bara åka med över hindren på. Såvida man tycker hoppning á la steepelchasemodell är ok. Över hindren kommer man, klarar dem också, för pålle i fråga har enorm kapacitet. Men att få runt hästen en bana på det viset, det funkar ju inte! Farten skulle ju bli för hög för att ta vissa svängar liksom.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka