Läs o svara! =)

Chima

Trådstartare
Har ni en hästa man bara behöver "åka med" när man hoppar med den eller har ni en häst man måste arbeta med för att få den över hindret?

Själv har jag en häst man inte kan sitta och åka på, det går inte, man måste hela tiden jobba.
Endel i min grupp har hästar som hoppar utan att de behöver anstränga sig så värst mycket, men jag får slita för att få min häst över hindret.
Bara för att mitt sto är en riktig märr ; )

Vad har ni för häst?

Senast ändrad:
Sv: Läs o svara! =)

min vallack kan man åka med men då vet man inte riktigt vart han hoppar av, så det blir att rida honom hela vägen....
men mitt ponnysto kan man åka på för hon älskar verkligen att hoppa & hoppar med rätt teknik, men brukar rida henne ändå, ta bort o lägga till gallopp språng. ;)

åhh..jag har inte ridit en häst som "går av sig själv" på flera år ju :love: vill oxå rida en sådan häst och inte behöva anstränga sig så mycket :d

Åker jag så åker jag av :angel: Man måste verkligen rida henne. Slutar
man stannar hon helt enkelt, vilket man lär sig ganska fort :D

Vad tråkigt det måste vara att ha en häst man inte behöver rida. Tycker jag då :p

Jag har en häst som man ibland bara kan åka på, men måste ju självklart driva och visa vägen, men behöver ju inte jobba så jätemycket precis.

Nova behöver ryttarens stöd hela vägen fram, slarvar jag så blir hon osäker och bryter ut eller hoppar av för nära.

om det enda jag bryr mig om är att ta mig över hidret så går det utmärkt att åka om hindren inte är mer än 80cm. men det går för fort hon hoppar av på fel ställe ibland och är lite fladdrig och svänger ibland driekt efter hindret fast det inte är meningen så jag brukar "rida ordentligt" :D

Senast ändrad:

Jag kunde "åka" på min häst för ett tag sedan när jag precis fått henne, men ja nu har hon förstått att hon kan ju komma undan! :smirk: Så nu gäller det att jobba!

Min ponny får man jobba lite. Hon har ju suget, och vill hoppa, men man måste jobba ihop henne. Annars blir hon jättelång och ökar tempot.

Jag har en häst som man verkligen måste jobba för att få honom över hinderna, och ändå har jag inte hoppat mer än 50!! Han är en arab som jag har på foder, troligtvis till efter sommaren. Då ska jag hitta en häst som är mer åt hopp-hållet. Hon som äger hästen sa att han hoppat en 90cm bana, men vi tror inte på det.
För att Zipp inte ska vägra måste jag ha världens fart, mycket skänklar, jag måste verkligen ha bestämt mig för att komma över hindret, och inte nog med det- han är jätte vinglig också!
Får väll se om han kan klara en clear round till sommaren!:rofl: vet inte hur det ska gå.<men jag är inte den som ger upp i första taget!>
Han bler också osäker när man ska hoppa räcken,, Fast han har gjort stora framsteg ändå!:) så det blir, får jag hoppas, mycket bättre!

Hoppar inte värst mycket, men skulle jag sluta rida honom till hinderna eller bara sitta och 'åka' häst öht taget skulle jag ligga på marken redan efter ett par meter.

Min häst är ganska grön, och har lite svårt med avstånd. Men det brukar räcka med att rama in honom, driva lite extra sista sprången, så hoppar han glatt (och högt :crazy: )
Min förra häst däremot behövde man bara styra på hindret så hoppade han ^^ Men han var aldrig någon farthoppare.

Just nu går det ganska mycket åt att åka-hållet när jag hoppar medryttarhästen. Hon är ganska orutinerad än och ska inte få för mycket hjälp. Hon måste få lära sig (vilket hon verkligen gör) :)

Min häst är ganska tittig, men bara man bestämmer sig för att man verkligen ska över och driver så hoppar hon i det närmaste vad som helst! Avstånd och allt sådant fixar hon själv, vilket är skönt tycker jag.. Men sen måste jag hålla ganska mycket i henne eftersom hon blir jättepigg..

Har under denna termin även tränat hoppning med en liten ridskoleponny, som är rena motsatsen. Endast sex år, väldigt grön i både hoppningen och dressyr (ganska svag ännu, orkar inte riktigt hålla ihop i galoppen).. Så det var till att rida ordentligt hela vägen fram till hindret, och över hindret. Han hade ganska bra benteknik ändå, hoppade en bana på 70cm, enstaka oxrar på 80.. Men efter det var jag så anfådd att jag knappt kunde andas :o Tyvärr blev han halt innan jag hann göra min hoppexamen (M4) .. :(

På titthinder kan jag behöva rida lite och när det blir högre än 120..annars går han på bra själv tycker jag! Det har blivit bättre sen jag köpte honom. Tävlade du nåt i helgen hemma då Chima?

vet en ridskolehäst jag brukar hoppa med som jag bara kan åka över alla hinder, medans min kompis måste jobba han rejält för att få över han över 1 hinder ens :D

Min häst kan man inte va med å rätta för mkt, hon vill tänka själv annars blir hon spänd å lägger in extra språng. Hon hopar allra bäst om jag bara är med så det inte går för fort . Hjälper till lite lagom.

min ponny måste man rida hela hela tiden! Inte för att hon är seg, man måste bara jobba ihop henne och jobba med hennes galopp och sprången in. Slutar jag eller te.x kommer fram lite med överlivet blir språnget inge bra eller vägrar hon! Jag tycket det är bra att hon är svår för då blir jag bara bättre som ryttare :)

Jag FÖRSÖKER jobba min häst ordentligt i hoppningen :p ! Driva, ge stöd, korta, länga osv. Men min gamla griniga fuxmärr (som jag älskar :love: ) blir skitförbannad på mig då, och tvärnitar.

Ska hoppträna ikväll, och då ska jag testa metoden att bara styra och låta henne vara. Då hoppar hon allt med glatt spetsade öron och har skitkul :banana: ! Förra träningen fick jag travhoppa 80-90 hinder med typ helt långa tyglar, bara styrde henne mot hindren och inget mer. Och jädrans vad hon hoppade då :bump: .

Hon vill enbart bestämma själv, den envisa madamen :D !

Min häst älskar verkligen att hoppa, det är abra å styra mot hindret såhoppar han.. Har hänt flera gånger att han får syn på fel hinder på banan och drar på det ;)
Men om jag åker med allt för mkt kommer det att gå sju helsike fort, så jag tror jag gör något mellanting. Han är ingen häst som amn behöver rida super mkt men kontrollera trempot så vi inte far runt som galningar bara.

Liknande trådar

Western Min bästa vän och jag har köpt ett dräktigt quartersto ihop. Vi tänkte i vår naivitet att det skulle gå att samäga hästen, men det går...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 092
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka