Las hjälp behövs?

F

Fladde

Last hjälp behövs?

Ni har säkert hört "min" historia med min häst.

Vi åker till Djursjukhuset ofta just nu(ca 2ggr mån)

När jag hämta henne och har kört iväg för träning har hon gått rätt in.
Menhon började tveka när vi börja åka till Djursjukhuset vilket är förståligt.
ör vem vill åka iväg föratt bara göra tråkigheter.
Då hon gick in när vi hade en vägg på vänstersidan och en kvast bakom så fick vi göra så och på Djursjukhuset gav dom henne lugnade vid lasningen och vi baka in till akutmottaget.
Men då hon reste sig så hökt i mitten på mars å hon gick över sen des har hon inte vågat resa sig utan går rättpå om vi har en vägg på vänstersidan.
Men om väggen försvinner vägrar hon.

Har ni några tips på vad man kan träna på eller göra för att slippa att alltid vara beroende av att ha en vägg på vänstersidann?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Las hjälp behövs?

Varför vill du ta bort väggen om det funkar? :confused:

Är inte säker på om jag förstått hur du menar m väggen och om det är så att du lånar släp och därför inte kan ha vägg alltid.

Du är inte ensam om att få problem när det åks mycket fram o tillbaka mellan djursjukhus om det kan vara till tröst. Tips är väl att åka iväg till roliga saker mellan varven också så att hon inte vet om det är kul eller jobbiga saker som väntar. Om hon inte kan ridas p g a skada så kanske hon kan åka i väg till ex en avslappnande promenad i skog eller vid havet eller vara med som åskådare på träningar! Annars är det ju lugnande medel som kan hjälpa men det är ju inte så kul att hålla på med alltid.

Annan häst som åksällskap kanske kan hjälpa?

:bow:

Vad är det för typ av vägg?? är det så att du parkerar transporten invid en vägg?
Du kan ju annars prova att ha med en "vägg", iaf till en början och se om det kan få henne på bättre tankar. Ta t.ex. en stor plywoodskiva som du kan ha med i transporten och skärma in henne lite med. Nån kanske kan hålla den vid sidan av rampen eller om du kommer på ett sätt att fästa den i kanten på transporten så att det blir lite som en transport med dörrar bak.
Det kan funka om hon inte stökar för mycket och sen när transporterna till sjukhuset upphör så kanske hon så småningom går att lasta som vanligt.
Jag förstår att man kanske inte har tid att bara köra runt på hästen för att vara ute och gå lite med den, sjukhusbesöken tar säkert musten ur alla inblandade ändå och en massa tid som du själv(och hästen) säkert hade velat lägga på något trevligare.
och en annan häst kan ju vara svårt att göra av nånstans medans den andra hästen är hos veterinären, den vill säkert inte stå i transporten och vänta.

Vi måste just nu köra släppet så den står mt en vägg.

:idea: Aha, då förstår jag bättre! Alltså en vägg som en slags infångare så att hon inte går vid sidan om.

Då hade jag, om du inte redan försökt, lagt en lina om henne istället för att jaga på m kvast el liknande. Funkar på min envise - hoppa över bommen - halvblodsvalack...Det ramar ju in ganska väl. Jag knäpper linan i sidan på transporten och lägger den över ryggen lämnar till medhjälparen som lugnt drar ner den sträckt runt rumpan på hästen. Sedan ligger den sträckt m lätt tryck som upphör när han går upp eller bara rör sig framåt en bit. Det där att tvinga eller jaga upp blir ju oftast att de springer vid sidan eller reser sig.
Tid tycker jag nog att man får ta sig även om man har många sjukresor att göra - om man har ett problem som man vill lösa på ett någorlunda positivt sätt dvs. Promenader är väl härligt om man har en häst som inte kan ridas just då? :bow:

Linnan har vi provat och det funkar inte tyvärrr :crazy: :(

Jag tänker ta tag i problem om min häst blir bra.
Just nu finns det risk för att hon faktiskt bli utdömd :cry:

Vad tråkigt för er, jag har inte läst hela historien, men jag hoppas att ni inte behöver ge upp än!
Lycka till m tillfrisknande o lastning :bow:

Jag körde ju också fram och tillbaka till klnik med min häst hela hösten. Det är skitjobbigt. Det lustiga var för min del att jag hade en häst med lastproblem innan klinikbesöken men eftersom han alltid fick springa lös i en rundkorall (istället för longering) och träffa nya hästar på kliniken så blev det till slut så att han kopplade ihop det roliga på kliniken med transporten. :) Inte konstigt att han tyckte det var kul med lite omväxling när han stod i sjukhage hemma..
Hur som helst, det stora genombrottet för oss var när jag insåg att det aldrig kommer funka med våld, kvastar, linor, havre etc på min häst. han blev bara mer och mer pressad och vägrade att gå in om man inte tvingade honom. Så jag tog mig en ordentlig funderare, och kom fram till att det kunde ju inte skada att prova vad som händer om man inte pressar honom. Så en dag när jag hade mkt tid tog jag hästen i en longerlina och gick med en havrehink och satte mig i transporten, hästen stod kvar utanför och ville inte gå in. Men där inne satt ju jag med god havre och där ute var det skittråkigt. Så han gick in efter en kvart. :D Och sedan dess har det inte varit några problem bara man inte pressar honom. Och tänk nu på att detta var en häst som öht vägrade gå in och som nu går in på två sek. :p
Jag tror att du borde ta en dag då du är ensam med missy och har tid på dig, och bara kan ta det lugnt, och inte ska fara någonstans. Så låter du det ta tid. Men det är viktigt, VIKTIGAST, att hon litar på dig. Min häst var rädd för släpet, det kanske inte Missy är, men tillit är ändå viktigast. Gå omkring på knöliga ställen när du är ute på promenader med henne och se till att hon alltid följer dig utan att tveka. Men viktigast, tiden, ingen press. Hoppas du fattar vad jag menar. :p

Lycka till!

håller på Lord Owens teori.... men att du sen utökar passen till att när hon väl är inne i släpet att hon kanske får nån fodring "instängd" och sen är det bra... att hon lär sig att förknippa transporten med lite trevligare saker än klinikbesök....
hade fallet varit annorlunda och hästen varit frisk så hade jag nog iof hellre rekommenderat mycket träningar borta från stallet... och i princip skita i hur själva träningen går och berömma även små försök till att göra rätt från hennes sida... och då menar jag att bara ösa beröm för då blir det ju så småningom lite xtra kul att åka iväg, mat kan man ju få hemma också...
detta har i vart fall funkat på min bebis som gått, under de två år jag ägt honom, från att vara någorlunda lättlastad bara lite tveksam först, till totalt omöjlig och nu tillslut helt fantastiskt lättlastad.. jag kan skicka in honom, själv stänga bom och läm och sen gå och sätta fast honom :love: och sen självklart tvärtom vid urlastning

Senast ändrad:

*trådlån*

En sak till, om du har eget släp så kan du ju efter ett tag börja borsta och sköta henne medan hon äter hö stående i transporten. Det är bara att ta bort mellanväggen och använda transporten som skötselspilta, bra metod för att få transporten att bli ngot vanligt och positvit. Men var noga med att man inte måste åka iväg någonstans bara för att hon går in i transporten. ;)

Pkej.

Hon går allså rätt in bara väggen är där men annars går hon bara sidan om.
Så kvast eller dyl.. behövs inte mer.

Det finns mer än två svar på detta men jag nöjer mig med två.

1. Antingen kör du som en kratta vilket kan få vilken lättlastad häst som helst att vägra gå in i transporten igen. Detta glömmer 9 av 10 "förare" bort tills man lastat denna förare själv i transporten och dragit en repa så som dom kör.Då brukar dom hajja.

Nu tror jag inte det är så här i DITT fall då den snällt går på med den lösningen som du funnit.

Mitt andra svar blir då.

2.Har den dålig syn på ena ögat? Kolla det då hästar med nedsatt syn på ett öga kan känna obehag över att gå in i mindre öppna ytor.

hovis skrev:
Det finns mer än två svar på detta men jag nöjer mig med två.

1. Antingen kör du som en kratta vilket kan få vilken lättlastad häst som helst att vägra gå in i transporten igen. Detta glömmer 9 av 10 "förare" bort tills man lastat denna förare själv i transporten och dragit en repa så som dom kör.Då brukar dom hajja.

Nu tror jag inte det är så här i DITT fall då den snällt går på med den lösningen som du funnit.

Mitt andra svar blir då.

2.Har den dålig syn på ena ögat? Kolla det då hästar med nedsatt syn på ett öga kan känna obehag över att gå in i mindre öppna ytor.

Dåligt tror jag att vi inte kör då hon åker väldigt bra i transporten annars.

Synen vet jag inte men värt att kolla upp.

Annars som jag tror är att det är pga dålig earenhet av att åka till Djursjukhuset.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
869
Senast: igbest
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 159
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 677
Senast: Lhas
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10