Lärlingslopp! Ska dom vara spelbara?

Grängesberg

Trådstartare
Hej..

Jahapp.. Nu är jag här igen med funderingar..

Såg just kvällens travlopp från Solvalla på TV.

Tänker nu på Shenandoah i lärlingsloppet.
Jag och säkert många med mig trodde nog att segern var klar när hon gick ifrån övriga fältet MEN så smäller kusken med tömmarna inte en utan två gånger, andra gången såg det dessutom ut som om pisken också var med i drivningen och hästen galopperar bort segerchansen!

Jag måste ju säga att hästen såg i alla fall pigg ut från min soffa. Det såg ju stenklart ut och varför ska man då mana på sin häst på det viset?

Hade jag vart ägare till den hästen hade jag inte vart glad, inte alls!

En annan fundering jag har är om lärlingslopp öht ska vara spelbara?
För säkert en och annan lirare sliter sitt hår just nu när de sprack på denna häst!

Vet att många lirat på henne(jobbar i spelbutik ;) )

Visst måste lärlingslopp få finnas men många gånger så tycker jag att kuskarnas blundrar spelar en alltför stor roll i utgången. Inte schysst mot de som satsat pengar på hästarna.

Vad tycker ni som är insatta?

Sv: Lärlingslopp! Ska dom vara spelbara?

visst är det svårare att spela i ett lärlingslopp.
men att inte göra dem spelbara är nog ganska dumt, eftersom det då inte skulle vara lönsamt att ha lärlingslopp, och de då skulle minska i antal..
nää.. tycker nog att det är upp till spelaren att titta lika mycket på lärlingens prestationer som på hästens när det gäller såna lopp.
utan osäkerheten så hade det ju inte varit någon mening med att spela alls!

Jo..

Så kanske det är.

Men som hästägare då?
Hur resonerar man där?

När en sådan grej inträffar och hästen får 0 kr i stället för de 40 laxar som det var i just detta lopp i första pris.

Blir man inte lätt irriterad då?
För jag antar att hästägarna just vill tjäna in de pengarna som är i loppen, även om de kanske tycker att själva tävlandet i sig och allt i kring är tjusningen.

Det är väl sånt man får räkna med när man lejer en kusk? Hur det känns, ja det gör det ju men klarar man inte det så är man nog i fel sport.

Och jag tycker det är alldelse för mycket diskussion om att det ska vara sjysst mot SPELARNA:confused:

Tjusningen med travspelandet verkar ändå inte vara småvinsterna utan den stoooora vinsten och den kommer ju inte när favoriterna vinner. :idea:

Lärlingar, liksom amatörer, får köra i nästan alla lopp utom på storbanorna och V75 innan de vunnit ett visst antal lopp så jag förstår inte din fråga.

Vill man inte ha en lärling i sulkyn så anmäler man inte till lärlingslopp. :D Och givetvis ska de vara spelbara, ponnytrav är spelbart.

Hello racinglovers! :cool:

Tjusningen både med själva travsporten och spelet är att inget är egentligen givet?
Ingen kan förutse vad hästar eller kuskar kan "hitta på" och därmed finns en tjusning i försöken att förutse händelseförloppet.

Självklart måste lärlingsloppen vara spelbara, och gärna lagda inom ramen för rikspelen vilket innebär tv-exponering.
Annars riskeras intresset från ungdomshåll att bli ännu mindre.
Det är redan oroväckande lågt.

Det är inga maskiner det handlar om. Det är väl det som är en del av tjusningen? Är det ett lärlingslopp får man ta med i beräkningen att kuskarna är oerfarna. En extra svårghet helt enkelt. Alla kuskar gör misstag (t ex var Erik Adielsson väldigt nära att orsaka en olycka igår), de blir bara lite mindre och färre när rutinen kommer.

Det måste finnas lärlingslopp, var ska vi annars få framtidens kuskar från? Jag tycker det är självklart att det ska finnas lärlingslopp på V65 och V75. När ska annars lärlingarna få rutin av att köra viktigare lopp? Nu för tiden får de flesta knappt köra vanliga lopp. Jag vet bara en tränare som frekvent sätter upp sina lärlingar när han har fler än en häst i loppet, det är Åke Svanstedt. Det ska han ha en eloge för! :bow:

Shenandoah är en väldigt knepig häst... Jag har sett den många gånger. Du tyckte hon såg pigg ut, jag tyckte hon bromsade som bara den och bröt ut samtidigt...

Ville fick väldigt snurr på henne runt sista kurvan och hon gick för slaka tömmar, plötsligt, när hon blev själv, bromsade hon rätt kraftigt samtidigt som hon tvärade utåt. Det är inte så lätt att korrigera en häst som tvärar när man en gång släppt av den... Ville gjorde som han gjorde för att försöka få henne att tänka framåt, visst det var kanske lite överilat men jag misstänker att det kändes som att hon tänkte springa ut ordentligt. (Han sa ju själv att han hängt ner i alla andra kurvor)

Såhär i efterhand skulle han korrigerat upp henne med stängerna och fått upp henne på bettet först och sedan korrigerat att hon bröt ut och sedan, när han kommit in på upploppet kunde han släppt av och gått på med pisken. Det är bara det att skulle han gjort det hade hon nästan "stått still" 200 kvar och det är inte alls säkert att hon hade tänt om och vunnit det loppet. Han hade kanske torskat ändå...

Han fick nog sina fiskar varma på finska när han kom ut... Ville är en jättebra kille med en hästkänska som få. Det finns många klumpigare lärlingar än Ville man kan skälla på. Jag hoppas verkligen att ägarna inte är arga på Ville, han tog ett beslut på 1/10 sekund och det var kanske inte det bästa beslutet men som sagt, det är inte alls säkert att hon skulle vunnit ändå...

Alla som kör lopp har någon gång gjort en misstag som ändat i galopp. Jag (amatör) körde en gång en rätt knepig häst åt min pappa. Han var långsam iväg och stänkrädd (ingen bra kombination) och jag hamnade sist... Fick en rygg att gå på men satt som trea i tredje spår runt sista sväng och det kändes väldigt långt fram då. Vred ut i utgången på kurvan och hästen tog i, jag hade mycket att köra med. Är på väg upp på utsidan av den framför och slänger en blick framåt inåt, shit, det är väääldigt långt fram till den i ledningen som hade fått några längders försprång. Då tar jag ett ödestiget beslut, jag rycker huvan. Hästen växlar upp minst två växlar på en gång och ungefär samtidigt som han är förbi den framför slår han ihop och felar. 200 meter kvar och han blir diskad såklart...

Den som vi var förbi vann sedan loppet för ledaren stannade helt sista 100. Klumpigt av mig, skulle inte ryckt huvan på den hästen när han gick för fullt, skulle väntat till 75 kvar, då hade jag vunnit det loppet. Inte nog med det, loppet gick inom V5 och hästen hade felat några gånger i rad och var inte mycket betrodd. En kompis till min pappa hade blivit ensam på V5 om jag hade varit lite kall... Vet du vad? Han var inte alls arg, han grämde sig såklart över galoppen men anklagade inte alls mig. Han vet hur det är... Pappa var inte heller arg, han tyckte mest synd om mig som fick köra den där knepiga hästen som felade så fort man gjorde något litet misstag eller hamnade i lite stänk... :crazy:

ghost skrev:
Det är väl sånt man får räkna med när man lejer en kusk? Hur det känns, ja det gör det ju men klarar man inte det så är man nog i fel sport.

Ja, så är det nog. Det är förmodligen tur att jag har ridhästar, jag skulle som sagt inte vart glad om jag vart hästägaren..

Och jag tycker det är alldelse för mycket diskussion om att det ska vara sjysst mot SPELARNA:confused:

Fast är det inte så, utan folk som spelar så blir det mindre prispengar? Jag har förstått att travhästägarna vill ha högre vinster, vart ska dom annas tas från om inte från spelet?
Eller har jag fått det om bakfoten? ATG kanske inte alls delar med sig av kakan till priser i lopp?

Tjusningen med travspelandet verkar ändå inte vara småvinsterna utan den stoooora vinsten och den kommer ju inte när favoriterna vinner. :idea:
Nej, visserligen inte.

Lärlingar, liksom amatörer, får köra i nästan alla lopp utom på storbanorna och V75 innan de vunnit ett visst antal lopp så jag förstår inte din fråga.

Vad jag menade var nog egentligen att dessa rena lärlingslopp inte ska ingå i V5, V65, V64 och V75. Självklart ska dom vara spelbara som på banan, vinnare och plats.

Vill man inte ha en lärling i sulkyn så anmäler man inte till lärlingslopp. :D Och givetvis ska de vara spelbara, ponnytrav är spelbart.

Ponnytravet är väl inte höga instaser på? En femma eller tia? Det är ju inte som vanliga lopp?

Självklart så ska lärlingarna få chansen, en del är ju dessutom mycket duktiga och får förtroendet av ägare/tränare i vanliga lopp mot proffsen, men deras förstaval är väl ändå oftast proffs?
*har kollat på anmälningslistorna där man kan se kuskönskningarna*

Shenandoah är en väldigt knepig häst... Jag har sett den många gånger. Du tyckte hon såg pigg ut, jag tyckte hon bromsade som bara den och bröt ut samtidigt...

Jag är ju som sagt inte ett dugg erfaren inom travhäst, kan inte köra alls och i mina ögon så såg det helt klart ut..

Att sen verkligheten var en annan det ser ju endast ni erfarna.

Det är ju därför jag frågar, för att jag inte vet, för att jag vill lära mig mer.

För mig är det ju en helt ny värld och då uppkommer massor av funderingar.

Sen så kan det vara bra att ha lite att tala om med de spelare som säkert kommer att gorma om detta idag på jobbet. Så jag kan ge dom en bra förklaring om just lärlingslopp, om varför han gjorde som han gjorde osv.

För det är väl ändå så att om folk slutar spela.. då blir det sämre för travet som sport?

Tack Solros för ett mycket bra inlägg som jag lärde mig en del av! :bow:

Alla kuskar gör missbedömningar ibland och spelarna borde bli mer besvikna om det handlar om en toppkusk än en lärling.
Man väljer själv vilka lopp man ska spela i och på vilken häst/kusk.
Vill man inte spela i lärlingslopp är det bara att avstå tycker jag.

Nej..mina sympatier hamnar hos lärlingen som fick stå till svars i tv inför hela svenska folket (för något som vi inte vet om det var rätt eller fel)....inte hos spelarna som riskerade att förlora en slant i ett lärlingslopp.

Bra att du ställer frågor och startar trådar:bow: ..vi funderar alla på saker då och då och frågar man inte får man inget veta :idea:

Vad bra att jag kunde ge en förklaring!

Det är klart att vi som är aktiva vill att folk ska spela, det är från spelet vi får våra prispengar och utan dem hade vi inte mycket till sport... Ibland kan det dock kännas som att spelarnas intressen alltid tas till vara och sportens och de aktivas får stå tillbaka... Jag tycker det är viktigt att vi tar stor hänsyn till spelarna men det får inte gå till överdrift.

Vad gäller hästägare som blir arga så finns det många sådana... Kommer in i stallen efter lopp och gapar och skriker. De flesta förstår dock att det handlar om djur och att det kan bli fel. Hästägare är ganska ofta härdade och de flesta har ju hästar för att de tycker det är roligt, inte för att tjäna pengar.

Klasssiker på Solvalla;Visst såg det ut som hon fick akut hemlängtan i sista sväng,och var på väg att bryta ut vid utgången?:angel:

lsz skrev:
Nej..mina sympatier hamnar hos lärlingen som fick stå till svars i tv inför hela svenska folket (för något som vi inte vet om det var rätt eller fel)....inte hos spelarna som riskerade att förlora en slant i ett lärlingslopp.

Jag tyckte faktiskt också synd om Ville. Onödigt av Nilsson att vara så hård mot honom, han borde ha sett det Lines och jag såg, att hästen var på väg att springa ut. Hoppas han vinner ikväll!

Eller så borde Kanal 75 inse fakta;Jag och Solros borde ta över efter Nilsson&Nybrink :D .

Lines skrev:
Eller så borde Kanal 75 inse fakta;Jag och Solros borde ta över efter Nilsson&Nybrink :D .

:bow: :bow: :bow:

Om inte annat kommer halva trav-Sverige att få nya namn... :idea: :rofl: :rofl: :rofl:

Grängesberg skrev:
Jag är ju som sagt inte ett dugg erfaren inom travhäst, kan inte köra alls och i mina ögon så såg det helt klart ut..

Att sen verkligheten var en annan det ser ju endast ni erfarna.

Det är ju därför jag frågar, för att jag inte vet, för att jag vill lära mig mer.

För mig är det ju en helt ny värld och då uppkommer massor av funderingar.

Sen så kan det vara bra att ha lite att tala om med de spelare som säkert kommer att gorma om detta idag på jobbet. Så jag kan ge dom en bra förklaring om just lärlingslopp, om varför han gjorde som han gjorde osv.

För det är väl ändå så att om folk slutar spela.. då blir det sämre för travet som sport?

Tack Solros för ett mycket bra inlägg som jag lärde mig en del av! :bow:

Jag som är erfaren kan faktiskt hålla med dig om att Ville körde bort vinsten. Av vad jag kunde se så drev han hästen i galopp, den bröt neråt inte utåt som vissa skrev här till dig? Vilket även Ville sa efter loppet. Den var för övrigt gott gåendes när Ville var på med pisken en gång för mkt, vilket hästen inte tålde i kurvan som rumplade till och galopperade.

brageh skrev:
Jag som är erfaren kan faktiskt hålla med dig om att Ville körde bort vinsten. Av vad jag kunde se så drev han hästen i galopp, den bröt neråt inte utåt som vissa skrev här till dig? Vilket även Ville sa efter loppet. Den var för övrigt gott gåendes när Ville var på med pisken en gång för mkt, vilket hästen inte tålde i kurvan som rumplade till och galopperade.

Jaså? Jag tyckte han sa att hon hade brutit ner i kurvorna hela loppet men i sista svängen bröt hon plötsligt utåt.

brageh skrev:

Hur erfaren är du? :confused:

Jag har varit inne och tittat på loppet på ATG, hästen springer och bryter i alla kurvor och bryter tydligt ut innan galoppen kommer.
Alltså håller jag med Solros och Lines i detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka