lära varmblod att hålla galoppen

Falkenrally

Trådstartare
hej har ett snart 7 årigt varmblods sto som kan skritta och trava lugnt och sansat hon kan trava i så lugn takt att jag skulle kunna springa om henne 2 varv innan hon kommit halva vägen men men..
nu e de så att när jag longerar så tar hon galopp men bara några steg. vänster tar hon inte alls. men men..vill gärna ha henne i galopp har haft henne i snart 1 år och vi har kommit så långt
visst berömmer jag henne när hon tar galopp jag berömmer henne hela tiden och hon vet att hon e duktig!

så nälla ge mig lite tips och råd!!

H// julia o Chili

Sv: lära varmblod att hålla galoppen

Det låter som att din häst ännu inte har styrkan att galoppera, hon orkar inte hålla galoppen... Att hon är lugn i både skritt och trav är jättebra, det är en bra början... Arbetar hon i form i skritten och traven, d.v.s. trampar hon under sig ordentligt med bakbenen och bär upp sig? Många f.d. travare har svårt för galoppen, de "tappar" bakbenen, vilket gör att de tappar balansen och tycker att det är bekvämare att trava...

Jag brukar öva mycket skolor i skritt och trav innan jag kräver galopp på ridbanan på en häst om har svårt för galoppen, så att de har styrkan att orka galoppera... En bra övning är att göra slutor ut ur hörnpasseringarna exempelvis.

Sen tycker jag att du ska lämna ridbanan när du vill börja öva in galoppen, och bege dig ut på galoppvänliga ställen, gärna stora ytor där hästen kan galoppera på rakt fram, efterssom det är jobbigare att galoppera på en volt ifall hästen har dålig balans. Tänk inte på tempo eller form i början, utan låt hellre hästen galoppera på så länge den galopperar med bakbenen, och när du känner att det blir tralopp (galopp fram/trav bak) skänklar du på så att hästen galopperar med alla fyra, och direkt därefter saktar du av och berömmer. När du känner att hästen orkar galoppera korrekt kan du pröva att korta galoppen.

Sen är det jättebra att öva galopp under tömkörning eller longering. Använd tydliga signaler (röst, kroppsspråk) när du vill att hästen ska fatta galopp. När den galopperat några steg, sakta av och beröm. Fortsätt, och öka hela tiden sträckan.

När du ska galoppera uppsuttet på banan ska du vara noga med att det blir en lugn galoppfattning och även här bara kräva små sträckor som du utökar allt efterssom... Använd gärna galoppbommar för att reglera längden på sprången, och dessa kan också hjälpa hästen att byta galopp om den ligger fel.

En sak som ofta kan hjälpa f.d. travare kan också vara att hoppa lite småhinder. Man kan rida an på hindret i sansad trav, och be om galopp efteråt då detta faller sig naturligt... Men då tycker jag att hästen ska vara välriden i skritt och trav, så att sträckorna mellan skutten blir lugna, sansade och i form...

Hoppas du fått några tips!

Det första jag skulle kolla är om hästen alla delar sitter som de ska. Tex kan ett snett bäcken vara en stor bov.. det är rätt vanligt och det gör att de är väldigt mycket mer ovilliga att galoppera.. vi hade det prblemet med vår travarvalack och han ville bara ta några få steg sen slutade han.. ena varvet ville han inte alls i. Vi tog ut en kiropraktor och nu är han helt återställd och galopperar glatt! Annars tycker jag att du ska ut och galoppa på fält eller så.. tag gärna med dig "draghjälp" i form av annan häst!

tack för era svar men jag testade att rida slutor men chili verka inte förstå utan gör skänkelvikning i stället. öppnor har jag inte testat ennu men kanske idag. jag har testat att galoppera på fält men det blir bara tävlings trav. men ska testa de också idag. jag undrar om min foderstat e ok? hon får 5dl havre 4dl betfor 1dl mineraler och 4 kg hö. jag rider henne så ofta jag kan om jag inte hinner rida så longerar jag på lunchen när jag är i skolan (hon står i skolans stall).
hon är efter hulkamania undan lady miro

Galoppen kommer när hon blivit starkare.Det beror lite på hur hon ser ut i kroppen också. Är hon lång i kroppen får hon svårare att "samla ihop sig" än om hon är kort och mer kompakt.
Foderstaten har inget med gångarterna att göra, men jag skulle ge henne 8-12 kg hö om dagen. Varför får hon bara 4 kg??? Väldigt lite för en travhäst. Shettisar får den högivan.
Havren däremot kan va lagom. Min travare får 1 kg kornkross + betfor och mineraler och 12 kg hö. Han är 160 cm och ganska rejäl och är pigg utan kraftfoder öht, men får lite för syns skull.

Senast ändrad:

alltså hon får 4kg när hon kommer in men ute får hon nästan upp till 9 kg så sammanlagt så får hon 13 kg hö på hela dagen.:smirk:
men men jag undrade bara hon är ju runt 160 om inte högre. normal hull. och hon har mycket energi fast hon får detta.

tack tack

Falkenrally skrev:
alltså hon får 4kg när hon kommer in men ute får hon nästan upp till 9 kg så sammanlagt så får hon 13 kg hö på hela dagen.:smirk:
men men jag undrade bara hon är ju runt 160 om inte högre. normal hull. och hon har mycket energi fast hon får detta.

tack tack

Då är jag med dig! Travare har ofta energi av sig själva utan att behöva så mycket kraftfoder för den sakens skull. En häst klarar sig bra på hö, mineraler och betfor om den inte är tävlingshäst, så fodra som du gör om hon ser ut att må bra och har lagom hull.

vad bra! jag söker släktingar till chili som blivit ridtravare min är efter Hulkamania.:love:

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar