Sv: lära varmblod att hålla galoppen
Det låter som att din häst ännu inte har styrkan att galoppera, hon orkar inte hålla galoppen... Att hon är lugn i både skritt och trav är jättebra, det är en bra början... Arbetar hon i form i skritten och traven, d.v.s. trampar hon under sig ordentligt med bakbenen och bär upp sig? Många f.d. travare har svårt för galoppen, de "tappar" bakbenen, vilket gör att de tappar balansen och tycker att det är bekvämare att trava...
Jag brukar öva mycket skolor i skritt och trav innan jag kräver galopp på ridbanan på en häst om har svårt för galoppen, så att de har styrkan att orka galoppera... En bra övning är att göra slutor ut ur hörnpasseringarna exempelvis.
Sen tycker jag att du ska lämna ridbanan när du vill börja öva in galoppen, och bege dig ut på galoppvänliga ställen, gärna stora ytor där hästen kan galoppera på rakt fram, efterssom det är jobbigare att galoppera på en volt ifall hästen har dålig balans. Tänk inte på tempo eller form i början, utan låt hellre hästen galoppera på så länge den galopperar med bakbenen, och när du känner att det blir tralopp (galopp fram/trav bak) skänklar du på så att hästen galopperar med alla fyra, och direkt därefter saktar du av och berömmer. När du känner att hästen orkar galoppera korrekt kan du pröva att korta galoppen.
Sen är det jättebra att öva galopp under tömkörning eller longering. Använd tydliga signaler (röst, kroppsspråk) när du vill att hästen ska fatta galopp. När den galopperat några steg, sakta av och beröm. Fortsätt, och öka hela tiden sträckan.
När du ska galoppera uppsuttet på banan ska du vara noga med att det blir en lugn galoppfattning och även här bara kräva små sträckor som du utökar allt efterssom... Använd gärna galoppbommar för att reglera längden på sprången, och dessa kan också hjälpa hästen att byta galopp om den ligger fel.
En sak som ofta kan hjälpa f.d. travare kan också vara att hoppa lite småhinder. Man kan rida an på hindret i sansad trav, och be om galopp efteråt då detta faller sig naturligt... Men då tycker jag att hästen ska vara välriden i skritt och trav, så att sträckorna mellan skutten blir lugna, sansade och i form...
Hoppas du fått några tips!