lära valp att gå i koppel med hjälp av nosgrimma

Nominous

Trådstartare
så gör en av världens mest framgångsrika hundtränare som driver ett hundträningscenter..
Jag pratar om Susan Garrett, tävlar på elitnivå i agility, lydnad och flyball. dubbel guldmedaljör i alility VM 2006.
såhär står det i en artikel om henne;

"I stället för att behöva ta till allsköns knep för att få valpen att sluta dra, ser Susanne till att den aldrig får chansen genom att vänja den med en nosgrimma.
En del tycker att det är elakt att annvända nosgrimma på valpar. Men nosgrimman gör att valpen inte kan göra så många fel. Då kan jag belöna den oftare, förklarar hon.

hur känner ni om det?? eftersom det varit vilda duskussioner om nosgrimmans vara eller icke vara här så tyckte jag att det vara lite inressant med artikeln.

Sv: lära valp att gå i koppel med hjälp av nosgrimma

Jag tycker inte att man behöver "ta till allsköns knep" för att få en valp att sluta dra.

Jag har aldrig kännt behovet av någon grimma, men å andra sidan så finns det ju hutlöst mycket värre saker du kan göra mot din hund än hänga på den en grimma.

Jag har ingenting emot nosgrimmor om de inte brukas på fel sätt.
Den är ju trots allt en hjälp i vardagen och ett hjälpmedel för de hundägare som kanske vill ha hjälp med en hund som gör utfall.

Susan får göra som hon vill, men jag skulle nog aldrig sätta på mina valpar en nosgrimma det första jag gör. Det är upp till var och en hur man väljer att lära sin hund gå i koppel, men jag ser inget fel i att använda nosgrimma. Men personligen väljer jag att inte göra det.

jag skulle nog inte sätta nosgrimma på en valp.

Jag tycker inte att det finns någon anledning att sätta nosgrimma på en valp. Valpen gör det vi visar den är rätt.

Av samma anledning har jag därför sele på mina valpar :) Det är också ett alternativ. Det funkar super så länge man sedan är konsekven när halsbandet åker på.

nä jag tycker nog åxå att det skulle kännas lite hårt att ha en nosgrimma på en valp, fast jag är för ganska hård uppfostran. så jag håller mig nog till halsband jag.
finns det många som ha stryp på valpar tro??

Av samma anledning har jag därför sele på mina valpar :) Det är också ett alternativ. Det funkar super så länge man sedan är konsekven när halsbandet åker på.

Kan du berätta mer om detta? Använder du halsbandet för mer "seriösa" promenader då?

Att lära sig att gå fint i koppel, inte hälsa på folk/hundar samt rastning anser jag inte vara samma sak. Ffa inte för en valp som också ska lära sig att bli rumsren samtidigt, det blir mycket att tänka på. Så jag har sele när jag rastar och halsband när jag tränar på att gå fint! Många som bor på landet får ju samma sak gratis. De har ju sällan koppel på sina valpar och bara koppel när det är något "speciellt" :) Då är det lätt att vara konsekvent!

Att lära sig att gå fint i koppel, inte hälsa på folk/hundar samt rastning anser jag inte vara samma sak. Ffa inte för en valp som också ska lära sig att bli rumsren samtidigt, det blir mycket att tänka på. Så jag har sele när jag rastar och halsband när jag tränar på att gå fint! Många som bor på landet får ju samma sak gratis. De har ju sällan koppel på sina valpar och bara koppel när det är något "speciellt" :) Då är det lätt att vara konsekvent!

smart!! det har jag inte tänkt på. fast på ett sätt ändå fast till mina gamla. jag har ju alltid mitt utställningskoppel på då jag tränar inför utställning. så varför inte göra lika när man tränar en valp.

Jag hade sele till 4 månader ungefär, efter det vanligt halsband och från 6 månader hade jag stryp..

Ja det var ju också ett sätt.

Själv är min filosofi att valpen lär sig följa mig utan koppel först och att gå i koppel sen har inte varit några problem, trots att jag sällan har koppel.
Biverkningen av den här träningen är att när hunden är större så springer den inte runt i ren o skär lycka när du släpper lös den:D

Jag undrar om inte det är lite upp till var och en hund? Jag vet att det finns folk som bor på landet och aldrig har hundarna kopplade och ändå springer de och leker som tokar *hi hi*

Nosgrimma för att lära en valp gå i koppel?:confused:
Låter iditotiskt!
Jobbar ju med hundar och har lärt både valpar som drar som galningar och valpar som vägrar att gå.Det har alltid gått bra utan nosgrimma så nosgrimma nej tack.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka