Lära unghäst galoppfattning?

MondayMorning

Trådstartare
Jag behöver lite tips på hur jag ska kunna lära min unghäst galoppfattning. Jag brukar passa på i en kurva att ställa i kurvan, lägga fram yttre skänkel samt lägga an innerskänkeln samtidigt som jag sitter till med inre sittben. Är detta korrekt? Och hur kan jag lära unghästen att fatta rätt galopp på rakt spår?
 
Sv: Lära unghäst galoppfattning?

Jag brukar alltid börja med att lära in ett kommando från marken som jag använder i longeringen. Sen fattar jag i kurva (ställer ej, när de är yngre har jag märkt att de lätt skjuter ut ytterbogen och tappar balansen lite och fattar fel för att kompensera upp) och ger kommandot. Lägger galoppfattning á lägger fram inner lite grann och skjuter fram höften lite. Men jag fattar genom rösten, när hästen är säkrare i fattningarna plockar jag sakta bort röstkommandot.

På rakt spår (brukar jag personligen inte göra de första gångerna) lägger jag fram inner lite, skjuter inner höften lite och ger kommando. Fattar hästen fel bryter jag av och gör om.
 
Sv: Lära unghäst galoppfattning?

Mina unghästar brukar kunna ordet "galopp" på kommando vid longering innan man kommit så långt med inridningen. När det väl är dags för galopp brukar jag rida på ena stora volten och fatta galoppen när man precis rider in mot den slutna delen av volten. Jag gör med min kropp som om jag skulle fatta galopp på vilken häst som helst + smackar lite extra och ger röstkommandot "galopp". Och fattningen på nämnda plats brukar hjälpa hästen att fatta rätt galopp. När de sen förstått galoppfattningen där gör jag likadant på rakt spår, det har funkat för mig hittills.
 
Sv: Lära unghäst galoppfattning?

Jag använde mig av, såsom de ovan har förklarat, rörthjälper men även en bom då min häst är hinderglad och faller gärna över i galopp av sig själv efter en bom. Så då gjorde jag helt enkelt hjälperna över bommen och nu tar han galoppskänkeln utan andra hjälpmedel :).
 
Senast ändrad:
Sv: Lära unghäst galoppfattning?

Jag gör precis som de andra. Men ynglingen jag har nu är galoppfattningarna ännu lite svårare då vi haft lite bekymmer med bjudningen. Då har jag tagit hjälp av piskförare från marken så att fattningen blir precis som vid longering fast med ryttare på ryggen.
 
Sv: Lära unghäst galoppfattning?

Som så många andra svarat, man börjar på töm.
Sen om man har en inte allt för bockig unghäst, ute. Låt gärna en äldre vara med som draghjälp och låt unghästen rulla över i galopp samtidigt som du ger galopphjälp, blir det fel galopp, bara lugnt tillbaka till trav och gör om.
Lägg gärna till röst i fattningen, ha gärna ett fegsnöre så du inte bromsar.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 843
Senast: Cambrie
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp