Lära stegring m. ryttare.

Vi har en häst som kan stegra på kommando, och det visste vi redan när vi köpte honom. Har aldrig haft något problem med det, visst att han kan ha luftat framfötterna när han blir ivrig, men de har vi även hästar som gör som inte kan stegra på kommando :smirk:.

Sv: Lära stegring m. ryttare.

Hade faktiskt en ponny när jag var liten som jag lärde att stegra. Hon var av den typen som skuttade vilt med frambenen när man ville nåt inte hon ville. Tänkte då unyttja det till nåt annat. Jag satte bara händerna på manken med lagom spända tyglar, flyttade skänklarna lite bakåt och sa "Upp, upp". Efter ett tag slutade hon faktiskt att göra det utan kommando och bara om man körde hela proceduren. Det var läckert och det var precis som att hon fick släppa loss som det var tänkt från början men nöjde sig med att vänta på kommandot. Om hon tog i lite väl mycket var det bara att lätta på tygeln som "landade" vi igen.

Man ska nog akta sig för att lära "heta" hästar det för jag har hört dem som tippat över pga att det var lite FÖR kul.:crazy:

Sv: Re: Lära stegring m. ryttare.

har två kompisar som fick för sig att de skulle lära sina hästar det...
har ingen aning om hur dom gjorde men båda hästarna lärde sig iaf, med den ena var det inga problem, han gjorde det bara på kommando. den andra tyckte det var lite väl roligt, började gärna lätta fram och studsa lite allmänt. Men när de la ner det ett tag så var det inga problem med honom heller sen.

(men jag menar inte att det är bra att lära alla hästar att stegra...)

Stegring är inget man ska lära sin häst om man verkligen inte har en anledning till det.
Hästen kan komma att använda det emot en, även om man i nte tror det. Även om hästen kanske vilar ett tag så kan den missbruka sådant när det sätts igång. Hästen kan även falla bakåt om den reser sig för högt, och det vet vi alla hur det kan gå.
Lär inte hästen det alltså..

Nu kanske jag blir ifrågasatt varför jag lärt min häst det.. Occh det är för att hon används tills film. Hon är delvis utleasad till filmföretag (nä, ingen annan får rida ;) ), alltså, därför..

Jag lärde både min C-ponny och min B-ponny att stegra på komando.
B-ponny började jag från marken, en tömkörde och en stod framför med ett kort spö i handen. Samtidigt som den som tömkörde höll imot lite i tömmarna och smackade så höjde den som stod framför på spöt och sa upp... Eftersom han inte kom framåt med drevs framåt så gick han upp på bakbenen... Jag var 10-11 år när jag lärde honom det (så börja inte gapa om att man inte ska göra så, det vet jag nu när jag är vuxen:smirk: ). C-ponnyn var väldigt het så där var det bara att driva lite och hålla imot så gick han till slut upp på bakbenen... Jag tyckte det var jätte häftig då, sen fick han en benägenhet att gå på bakbenen så fort han blev tillräckligt het:( .
Så med en het häst rekomenderar jag inte att man lär den att resa sig med ryttare, från marken kanske:smirk: . Tycker fortfarande att det ser lite häftigt ut med en häst som stegrar sig, men då ska det vara kontrolerat och att man vet vad man håller på med.
Min dotters ponny lättar fram när hon är ute och busar på fälten. Jag har sagt till henne att inte uppmuntra hästen till att göra det, och jag tror att hon lyssnat lite på det i alla fall:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 694
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama