Lära sig tömköra

Willja

Trådstartare
Hur gjorde ni för att lära er tömköra? Har ni gått någon kurs eller går det att lära sig själv?
Vart hittar man kurser i så fall?

Sv: Lära sig tömköra

Jag lärde mig för jättelänge sedan av min dåvarande galopptränare som lltid tömkörde sina unghästar och även de äldre ibland som omväxling.

Men det finns kurser har jag sett. Annars kan du säkert kontakta närmaste körklubb säkert finns det någon som kan komma och hjälpa dig för en liten peng.

Vi har inte lärt oss riktigt än, men vi jobbar på det!

Först tog vi en lektion, men gillade inte den instruktörens sätt att arbeta. Så vi kollade på Anders Erikssons hemsida och såg att han ibland brukade vara i ett stall i närheten. Vi ringde dem och frågade om vi fick komma och titta på deras lektioner och det gick bra, mot en symbolisk summa.

Anders är verkligen jätteduktig och vi lärde oss en hel del, sedan provade vi hemma med vår egen lärare (hästen, för han kunde innan). Sedan har vi köpt Anders film och häfte om tömkörning som kom ut förra året.

Jag gick lektioner i tömkörning för mig dressyrtränare och vi fick sen också tömköra på lekitonerna på ridskolan i min grupp då jag bad om det specifikt till min ridlärare.

Jag blev intresserad genom att se andras lektioner, och när tillfälle gavs gick jag sedan för Anders Eriksson. Jag kan verkligen rekommendera att få några lektioner innan man börjar laborerar för mycket, det är lätt att lägga sig till med vanor som är svåra att göra sig av med senare.

Tömkörning tycker jag är ett ultimat sätt att träna hästen utan att sitta på, rätt använt har man sedan väldig nytta av träningen när man sitter upp.

Mamma hjälpte mig till en början sedan efter ett par gånger började jag träna för min tränare.

Jag lärde mig tömköra på gymnasiet i samband med att jag lärde mig köra.
Men innan så hade jag väl fått prova på någon teorilektion på ridskolan, vilket inte gav så jättemycket när man är 10 pers på två hästar och har 1 timme på sig...

Är självlärd. Eller rättare sagt, håller på att lära mig.. Hästen lär sig samtidigt så det vore kanske bra att tömköra lite läromästare först så att man får ordning på allt...

Är nyfiken på Anders Erikssons häfte och video. Vart får man tag på dem?!

Jag köpte häftet och dvd:n på H**KS.
Vet inte riktigt om jag tyckte om hans dvd då jag tyckte att allt var dåligt förberett.. Men det är ju kul att titta och se, finns många bra tips i den :)
För övrigt så är jag självlärd men såg att Anders Eriksson kommer till ett ställe inte allt för långt bort snart, funderar på att åka dit. Det kan ju inte skada ;)

Jag har gått ridgymnasie och läste kursen ridning & körning grundkurs så det blev en hel del tömkörning, så jag lärde mig att tömköra där :p
Tyckte det var sjukt tråkigt att tömköra när vi gjorde det på lektionerna på ridskolehästar, men nu när jag tömkör min egen häst emellanåt tycker jag det är riktigt roligt faktiskt :D

Gick tömkörningskurs ,eller det var en körkurs egentligen men tömkörning är ju grunden, på körklubben här i närheten, lånade Anders Erikssons DVD, tyckte den var helt ok, lite snappade jag upp där iallafall. :)

Lärt mig mycket sjäv genom böcker och annan fakta också.

Liknande trådar

Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 417
Senast: EZMK
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: Lavinia
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
689
Senast: Hermelin
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
467
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama