Lära sig stå ut med utfrysning.

Vita_N_6520

Trådstartare
För att göra en lång historia kort: Jag har blivit utfryst på mitt jobb i flera år. Aktivt av 1 person och passivt av resten när denne person varit närvarande. För ca 1 år sedan gjordes lite omstruktureringar som ledde till att bla denne person fick byta skift (inte arbetsplats vilket är helt sjukt men så funkar det ju med mobbning...) . Nu behöver jag alltså "bara" jobba ihop med personen i 5-60 minuter om dagen .

Men det är ändå lika jobbigt. Vi har skiftöverlämning på 5-20 minuter/dag och efter att ha suttit knäpptyst i flera år (!) har jag nu börjat må bättre och kunnat ta för mig mer och börjat prata med i gruppen även när denne person är med. Problemet är bara att om jag tilltalar personen eller säger något så 7 ggr av 10 så börjar denne prata om något annat, ignorerar mig, svarar inte på direkta tilltal eller avbryter.

Och det verkar som att jag bara ska stå ut med det? Har haft åtskilliga samtal med chefer (bytt chef har vi gjort sen det började), fack, HRfolk men INGEN har gjort något för att hjälpa mig. Personen som fryser ut mig hävdar sin rätt att man ska få prata med vem man vill och tydligen håller alla med. Vad INGEN verkar förstå är ju att det inte bara handlar om en person som "pratar med vem man vill" utan att det handlar om aktiv utfrysning och uteslutning ur gruppen.

Anyway. Jag har varit inne på att både byta jobb och förflytta mig inom företaget, men samtidigt (mina starka dagar) tycker jag det är så sjukt jävla orättvist att jag ska behöva byta från ett jobb jag faktiskt verkligen gillar och är riktigt bra på och som ligger i min hemort, när den som fryser ut mig inte alls vill ha det här jobbet, är mindre bra på det och inte bor här.

Så jag måste helt enkelt lära mig stå ut. Eller lära mig bli starkare så att jag kan sätta mig över vederbörande och inte vika ner mig. Men jag vet inte hur. Jag är som sagt mycket starkare än jag var för ett år sedan och vissa dagar klarar jag bättre än andra ffa när personen varit borta sjuk så jag liksom får tid att "läka", men andra dagar är det värre. Är det någon som har tips? Hjälper det att gå och prata med någon professionell? Jag är ganska rädd för att be om hjälp efter all o-hjälp jag fått...

Jag har inget bra svar att ge dig. Men vill ge dig en stor kram!
Så klart att du inte ska behöva byta jobb. Ta det en vända till med chefen!

Läs på om härskartekniker och bekräftartekniker.

Fundera på några av nedanstående frågor och hitta på fler liknande och besvara dem för dig själv i, inte nödvändigtvis oss på forumet.

Skaffa dig kunskap, först skaffa dig kunskap om vad du behöver kunskap om. Vilket du nog börjar med här. Bra.

Kanske, vet ej, ledarskap, psykologi, gruppdynamik , genuskunskap även om ni har samma genus. Etc , mm.

Fokusera på arbetet. Sköter din kollega arbetet? Sköter du arbetet?

Vad behöver du kommunicera med kollegan om som inte är arbetet? Varför i hela friden kommer kollegan åt dig?

Fokusera stenhårt på arbetet m ingen formell makt från arbetsgivarhåll, fack (?) kan liksom göra något om ingen missköter sitt arbete. Det tror jag.

Gör ett bättre arbete än kollegan.

Kollegan är och uppträder som skit inse det och fundera på varför du reagerar, hur ska du förändra hur du reagerar? Ta proffessionell hjälp att lösa hur du reagerar?

Uppträd korrekt, då vinner du så småningom respekt.

Nu vet jag inte om du jobbar privat eller statligt men jag vet personer som gjort officiella anmälningar om mobbning på sin arbetsplats och då MÅSTE AG göra en hel del, bland annat samtal och utredningar samt planer för lösningar och det måste även visas att situationen förbättras.
Man ska absolut inte behöva stå ut med mobbing på arbetsplatsen, gå till din chef och kräv att något görs, om denne inte tar det på allvar gå högre tills du får gehör.

Problemet är bara att om jag tilltalar personen eller säger något så 7 ggr av 10 så börjar denne prata om något annat, ignorerar mig, svarar inte på direkta tilltal eller avbryter.

Jag hade börjat med att enbart föra nödvändiga och arbetsrelaterade diskussioner med personen. Det kanske är så idag, men jag nämner det ändå.

Om vederbörande gör som ovan trots att du behöver svar på vad det nu kan vara, synliggör. "Du kanske inte uppfattade min fråga, låt mig omformulera". "Om jag kan få prata klart kan du få prata sedan". "Jag var inte rikligt klar, jag vill säga att....". "Jag vet inte om jag missade när du svarade, men ... ".

Och i övrigt undvik. Arbetsgivaren är främst intresserad av att det går att göra arbetet. Att ni inte gillar varandra är något privat, på arbetet får det gå proffsigt till.

På Arbetsmiljöverkets hemsida finns bra information om arbetsgivarens långtgående ansvar för psykosocial arbetsmiljö. Har skärps sedan maj förra året.

Liknande trådar

Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 023
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka