Lära sig simma 375m på 14minuter?

escodobe

Trådstartare
Jag behöver kunna simma denna sträcka på utsatt tid, och det helst inom något år.
Jag har för drygt ett år sedan simmat 275m på 14 minuter ett par gånger men det var inte med särskilt mycket marginal. Och nu måste jag klara 100meter till på samma tid. Plus att simma 18m på ett andetag...

Det finns ju crawlkurser för vuxna, men jag lyckades aldrig få till nån bra crawl när jag simtränade några terminer som tweenie.
Jag gillar att bada, men hatade simträningen, det är skittråkigt att simma längder...? Får man bra instruktioner på en sån kurs eller är det mest ett tillfälle för att öva?
Går det att hyra simtränare för ett par privatlektioner?
Vad tror ni ger mest?

Det crawlkurs för vuxna jag gick tyckte jag var bra men man ska nog gå någon fortsättning riktad mot teknikträning och mer tävlingssimmare för att det ska vara fokus på någon hastighet. Det finns ju rätt mycket vuxna som börjar med swimrun så helt omöjligt att hitta är det nog inte. Simma 18 meter under vatten är inga problem alls skulle jag säga. En längd är enkelt, två blir lite mer problematiskt om man är lika dålig på voltvändningar som vad jag var/är 😅

Om du tror det är lättare att få bättre fart på ditt bröstsim än att komma igång med crawl borde det inte alls vara omöjligt. Jag simmar 500 m. på mindre än en kvart i öppet vatten, och då simmar jag enbart tantsim, dvs bröstsim med dålig teknik, huvet ovanför vattnet hela tiden.

Och förresten, om du tycker det är supertrist att simma längder i bassäng, (jag håller med) går det ju att träna hela sommaren i sjö eller hav i stället. Med våtdräkt funkar det bra även om det är kallare.

Jag behöver kunna simma denna sträcka på utsatt tid, och det helst inom något år.
Jag har för drygt ett år sedan simmat 275m på 14 minuter ett par gånger men det var inte med särskilt mycket marginal. Och nu måste jag klara 100meter till på samma tid. Plus att simma 18m på ett andetag...

Det finns ju crawlkurser för vuxna, men jag lyckades aldrig få till nån bra crawl när jag simtränade några terminer som tweenie.
Jag gillar att bada, men hatade simträningen, det är skittråkigt att simma längder...? Får man bra instruktioner på en sån kurs eller är det mest ett tillfälle för att öva?
Vad tror ni ger mest?
Det går säkert att få privatlektioner, hör med närmaste simmarförening. Har du svårt att få flyt i crawlen så har du ju mycket att vinna där ofta tränar man ju en hel del på själva sparkandet med som jag minns det som.

Vad tror ni ger mest?
Jag skulle ta kontakt med en simförening och höra om de har några lösningar. Jag skulle tänka först en privatlektion för att få koll på exakt vad du behöver träna på och sen en kurs för mängdträningen.

Att få lite hjälp med tekniken så simtagen är effektiva gör jättestor skillnad! Då går det fortare utan att bli särskilt jobbigt. Jag får ofta bromsa i varje simtag de få gånger jag simmar med andra på motionssim-banor. Mina simtag är så effektiva att jag kör in i folk.... Jag tävlingssimmade som barn och utbildade mig till simlärare som tonåring - de få dagar som simlärarutbildningen var förbättrade min teknik avsevärt och det sitter i även om jag väldigt sällan simmar idag. Jag håller med om att 375 m på 14 min bör absolut funka med bröstsim.

Och förresten, om du tycker det är supertrist att simma längder i bassäng, (jag håller med) går det ju att träna hela sommaren i sjö eller hav i stället. Med våtdräkt funkar det bra även om det är kallare.
Jag är för frusen om det inte är en 7mm våtdräkt. Jag provade i en shorty när jag skulle simma upp sist och var så blå när insturktören avbröt av säkerhetsskäl

Vad tror ni ger mest?
Innan jag blev sjuk och bara var en otränad fettblobba så simmade jag mina 1700 meter på fem kvart. Bröstsim åt ena hållet och ryggsim år det andra.
Bytte simsätt för att inte få så ensidig belastning.

Med rätt teknik och hållning i vattnet ska 375 meter på 14 minuter inte vara något problem.

Ta kontakt med nån simförening och fråga om de kan hjälpa dig med några lektioner.

Du behöver absolut inte crawla för att klara den tiden. Jag simmade Vansbro tjejsim (1 km) på 25 minuter med bara bröstsim och utan mer än ett par pass simträning innan. Jag tror du behöver träna på tekniken helt enkelt. Finns det ingen teknikkurs för vuxna där du bor borde det väl gå att hitta någon som ger privatlektioner. En eller ett par lektioner gör säkert susen.

Vad tror ni ger mest?

Om du vill intensivträna under en vecka på ett varmt ställe så kan du kolla på träningsresor utomlands. Finns ju rätt mycket nuförtiden bl.a. Apollo har helt inriktade på simning. Vet inte hur lång tid du har på dig att uppnå detta men kan ju vara härligt om du vill simma i varmt väder för att slippa simma enbart längder inomhus när det kallt på våra breddgrader.

Jag gick vuxenkursen på Valhalla för några år sedan. Tyckte att den var bra. Men har du ekonomi till det hör av dig till dem och boka privatlektioner. Då kan de ju rikta in sig på att få dig från dina förutsättningar att klara målet du har.

Jag vet inget om själva simningen, men beträffande 18 m på ett andetag föreslår jag att du kollar med en fridykarklubb/sektion för att få någon lektion. Jag är värdelös på att hålla andan, men tänkte jag skulle hänga på i fridykarsektionen i den lokala dykklubben för ca 1,5 år sedan. Gick dit och testade en gång och efter lite avslappnings- och andningsövningar dök jag bassängen på tvären (25 m) utan någon egentlig ansträngning. Visserligen med fenor, men ett pass till hade jag nog kunnat göra det utan. Jag har dykt 25 m som tonåring när jag tog märken, men det var ju 40 år sen!

Tyckte det var kul och tänkte börja, men sen slog Corona till hösten 2020. Men det var galet hur snabbt det gick att förbättra sig!

Jag gick vuxenkursen på Valhalla för några år sedan. Tyckte att den var bra. Men har du ekonomi till det hör av dig till dem och boka privatlektioner. Då kan de ju rikta in sig på att få dig från dina förutsättningar att klara målet du har.
Ekonomi och ekonomi.... jag tänker ge min dröm en chans - men det kommer ändå kosta så mycket pengar att några simlektioner knappast gör till eller från. Det får kanske bli makaroner och ketchupliv igen.

Vad tror ni ger mest?
Den tiden klarar jag med bröstsim, så ett tips om du redan kan bröstsim är väl att förbättra tekniken där? Det kanske är enklare än att lära sig ett helt nytt simsätt. 18 m längddykning är inte heller något problem om du kan simma bröstsim ordentligt.

Budgetvarianten när det gäller teknikförbättring är väl annars att åka till badhuset och kopiera de som simmar snabbare. Jag har fått en del bra tips på det sättet, genom att helt enkelt titta på hur de som simmar snabbt gör, och sen försöka göra likadant.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka