Lära sig rida på medryttarhäst?

B

brudfan

Hejsan allihopa!

Jag är vuxen (25 år), bor i Stockholm och har väl ungefär två-tre år på ridskola bakom mig, kan skänkelvika i trav typ, och ska precis till att lära mig att rida hästen i form. Nu är det så att jag inte trivs på ridskola, speciellt inte sedan jag fick chansen att ha en medryttarhäst. Slutade ridskolan i december och fick skiljas från medishästen i februari då han flyttade. Har nu inte ridit sedan dess och saknar det oerhört.

Nu till min fråga: Tror ni att det finns hästägare därute som är villiga att ta emot avancerade nybörjare? Min dröm är att hitta en medryttarhäst som jag dels kan rida ut på, dels lära mig rida ordentligt på, både uteritter och träning alltså. Är ju inte helt grön, men knappast fullärd och vill lära mig mer, men det känns lite som om jag faller mellan stolarna.. Vad tror ni? Vad hade ni hästägare gjort?

Sv: Lära sig rida på medryttarhäst?

Tror nog definitivt det finns folk som vill låna ut sin häst, men kanske inte den mest avancerade tävlinghästen! :)

Hej!

Jag hade gärna haft en medryttare som inte kan allt men gärna vill lära sej. Jag har heller inget emot att min medryttare rider lektion, men då såklart för tränare som jag valt ut (eftersom jag rider AR och min häst är väldigt känslig vill jag att alla som rider på volten ska jobba på samma sätt).

Så länge man är ärlig med vad man kan och vill tror jag inte det är några problem att hitta en häst och ägare som är villiga att ta sej an en "avancerad nybörjare".

/Lavinia, som tvingats inse att det är ruskigt svårt att hitta bra folk som vill hjälpa till med hästen.

Nu är min ena väldigt komplicerad att rida så honom sätter jag inte upp någon orutinerad på men min andra är inga problem. Tror absolut att det finns hästägare som tillåter det.
Hellre någon som är villig att lära sig än någon som tror hen är bäst och gör lite som hen vill.

Och man blir aldrig fullärd inom ridningen ;)

Det finns absolut, kan jag säga rent spontant. Men det kanske inte går på en gång såvida du inte har kontakter. Under de perioder jag har sökt medryttarhäst som passar min "profil" har det tagit upp till halvår att hitta rätt. Man måste ha tålamod - och framförallt Våga åka och provrida. Personkemi finns mellan häst och människa också. En superduktig tävlingsryttare kanske inte alls kommer överens med en viss häst, medan en person med mindre vana likaväl kan "klicka" med hästen.

Min nuvarande medryttarhästs annons hade texten "kräver rutinerad ryttare eftersom hon kan bli kaxig" men den kaxigheten var långt ifrån de resorna jag fått av ridskolans hästar ;) Jag åkte och provred på pin kiv och blev förälskad och jag har aldrig känt mig så trygg som på henne - och i det stallet överlag. Inga hästar som är på defensiven och hotar att sparka så fort man närmar sig. Jag har definitivt fått upp både rutin och självförtroende - och blivit peppad till att träna ordentligt och bli riktigt duktig - och detta även om jag bara har ridit henne i skogen.

Det jag vill komma fram till är:
se du till att först och främst skaffa en medis som du klarar av. Man kommer långt av skogsridning också. Du får tid i sadeln vilket ökar din vana i allmänhet. Du får träna dig i att reda ut situationer som kan uppstå t ex hästen vill inte gå förbi en brevlåda eller liknande (och därigenom lära dig att hitta känslan för att ha hästen mellan hjälperna). Ridning är bättre än ingen ridning, oavsett skog eller bana :)

Tack vare den ökade allmänna rutinen plus häst - från - marken - rutinen du får, kan du kanske därifrån bygga vidare till en mer avancerad häst som du kan träna med.

Jag har dessutom sett att det här i Stockholm erbjuds privatlektioner och kurser på olika ställen i t ex sitsträning. PMa om du vill ha tips!

Lycka till, och glöm inte att berätta hur det går :D

Jag tror absolut att det finns hästar för dig om du bara är ärlig med hur mycket du kan och visar att du är villig att lära dig. Antingen kanske ägaren vill hjälpa dig med lektioner eller så kan ni säkert komma överens om en lämplig tränare :)

Jag vet att det finns de möjligheterna. Jag själv har ridit en del genom åren och har nu efter riduppehåll och en termin på ridskola börjat rida en islandshäst som är femton år. Han är en riktig läromästare för mig. Om jag tappar balansen lite saktar han av och väntar in mig eller stannar om så behövs. Om jag blir för yvig i mitt kroppsspråk både på marken och uppsutten ställer han sig och väntar på att jag ska tala om vad jag vill på ett lite lugnare sätt. Han är helt enkelt fantastisk. Jag har efter bara någon månad med honom blivit mycket stabilare i min sits och balans. Han visar mig vägen helt enkelt.
Hans ägare följer också med ibland på en annan häst och då rider vi sida vid sida och försöker jobba hästarna mjuka och rörliga. Jag känner att jag lär mig massor inför mitt egna hästköp om något eller ett par år :-)

Lycka till
/Annika

Absolut
Min medryttare är absolut inte avancerad vilket jag ser som positivt eftersom hon inte tjatar om att tävla eller ska göra mer avancerade saker än vad jag vill. :) Numera delar hon och jag träningstid och det funkar kanonbra.

Hon gillar att mysa med min häst och rider gärna barbacka och det är verkligen något jag tycker är ok.

Min förre medryttare förstörde mer än hon tillförde och det vill jag inte ha igen. Har fortfarande problem att lösa de knutar hon drog till på min pålle.
Hon var avancerad och duktig men glömde bort att anpassa sig till hästen vilket har förstört mycket. :devil:

Ja, absolut! Jag har hellre en något grön ryttare som vill lära sig som min häst accepterar, än en ryttare som kan, tror att den kan allt och som min häst dumpar i skogen och springer hem. Been there, done that, got three shirts.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 549
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 339
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Jag fick för en tid sedan en obotlig cancer och jag kommer inte leva så länge till. Man vet inte HUR länge för just nu får jag en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 807
Senast: Tirnanoogh
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30