Lära sig rida i damsadel?

S

Svartakatt

Hm, Jag länge undrat var man kan få tag på en Kurs för att få lära sig rida i en riktig damsadel.
Tycker detta verkar intressant och roligt.
Kanske någon Med privat häst i skåne som cokså är intresserad av detta kanske kan hjälpa mig, givetvis då mot arvode.

helst ska kursen finnas i skåne, men länkar till sidor som berör ämnet är också intressanta.

Tack på Förhand
Maja

Sv: Lära sig rida i damsadel?

Kollar med Carola Lind. Forresten sa finns det en trad om detta har pa barockridning.

Svenska damsadelföreningen finns också, blå stjärnan har en damsadelgrupp också, men det kanske bara är i Stockholm.
HAr en FAQ på min sida

Bent Branderup är en mycket skicklig damsadelryttare. Visserligen åp andra sidan sundet, men dock!

Jag har ridit med i Blå Stjärnans uppvisningsgrupp i Stockholm för en del år sen. Det finns en del böcker att läsa som jag har hittat på nätet.

Fråga gärna om du undrar över något specifikt.

Varför fick jag en bild av Bent i en klänning ridandes i damsadel nu? :rofl:

:o Sorry men det var det som kom upp i skallen när Svea skrev så där. :o

Stefanie Staudinger är väl också duktig på damsadel, förresten? Vet dock inte om hon undervisar i södra Sverige, tror att hon kommer till Stockholmstrakten.

Jo hon ska av vad jag hört vara duktig på det. Hon har väl främst lärt sig det av Bent?
Har dålig koll på det.

Jag vet att Hanna (Ekeskog) hade planerat en kurs med henne, men den blev väl aldrig av. Oavsett borde Hanna ha bäst koll på det med jut henne.

Tror det ska vara en kurs med henne på Broknäs (genom CD). Men det är ju sthlms-trakten som sagt..

Desmond O´Brien (A - tränare Damsadel) kommer till Skåne i September, här finns ju också en möjlighet att få träffa en mkt duktig Damsadelfrälst ryttare och tränare och sadelmäster.

Var i skåne? Vilken helg?
Min "damsadelhäst" börjar vara pensionär och åker inte ut på långresor längre, men det vore roligt att kolla och träffa andra knäppskallar ;) .
Den största skillnaden med damsadel är ju sadelns inpassning för häst och ryttare som är mycket viktigare än när man rider gränsle och att hästen tar högerskänkeln och att lära sig hitta sitsen. Där får jag väl tyvärr säga att BB och SS (som ju lärt sig av BB) inte har någon större kunskap om just det, iaf inte på den tiden jag red för honom. Att komma i damsadel och träna är helt ok, men ingen hjälp om det "damsadelspecifika".

Desmond kommer hit, till mitt ställe (Mellan Sjöbo och Flyinge) Lör-Mån 23-25 September. Vet inte om någon kommer att rida i damsadel (Kanske jag om jag hunnit hitta någon) men i övrigt så har vi ju en tillställning på Lördags kvällen som man kan anmäla sig till, God mat och mkt prat i glada vänners lag.

Alla ridplatser är uppbokade så se inte detta som nån reklam.

Men nu trillade poletten ner! Angua!! heeejsan hej! Vi har ju träffats! :) Jag höll i din häst på Södertörnskliniken inne på röntgen! Sen sågs vi Borba clinicen på Fors gård i höstas! E du me? ;)

CarolaLind skrev:
Desmond kommer hit, till mitt ställe (Mellan Sjöbo och Flyinge) Lör-Mån 23-25 September. Vet inte om någon kommer att rida i damsadel (Kanske jag om jag hunnit hitta någon) men i övrigt så har vi ju en tillställning på Lördags kvällen som man kan anmäla sig till, God mat och mkt prat i glada vänners lag.

Alla ridplatser är uppbokade så se inte detta som nån reklam.
Har du kollat pa e-bay? Kopte min dar.

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 500
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Hej alla hundtokiga människor! Jag och sambon är i valptankar och schäfern har alltid varit min favoritras och efter att exet hade två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 584
Senast: Raderad medlem 94602
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 138
Ridning Jag har som hobby att utbilda ungponny, men jag börjar bli sugen på att skaffa mig en stor häst för att utveckla min egen ridning. Ett...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
17 674
Senast: Wilfa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar