Sv: Lära sig program!
He, he när jag ska lära mig ett nytt program (och jag är verkligen den sämsta i världen på att komma i håg ett program utantill

) så tar jag till väldigt drastiska metoder... Jag gör upp en bana på vardagsrumsgolvet och sen spelar jag in mig själv när jag läser upp programmet på en kasett som jag sedan lyssnar till medans jag springer runt på min lilla bana!!!

Jag menar, har ni hört något värre...??? För om jag ska läsa programmet samtidigt som jag springer så får jag inget flyt i det och hinner dessutom springa fel så mga gånger att jag är mer förvirrad efteråt än före...

Men för mig så har det här fungerat kanon! Men jag vet faktiskt inte varför som jag har så svårt för att lära in nya program... Obegåvad kallas det kanske...
Efter att jag har sprungit programmet tills det sitter så kör jag bara med mental träning. Då övar jag framförallt på att hela tiden ligga steget före i tanken under ritten. Tex så präntar jag in att "här ska halvhalten tas" om jag tex ska göra en rörelse strax efter. På såvis blir jag inte lika överumplad eftersom jag annars har en förmåga att koncentrera mig för mkt på den rörelse som jag håller på med för tillfället.
Med hästen rider jag sedan bara valda delar ur programmet. Annars tröttnar han lite om han märker att man övar programridning.
Men även för mig så var det så att när jag väl hade lärt mig ett program helt hundra säkert så blev det plötsligt mkt lättare att lära in fler nya.
Men för säkerhetsskull så brukar jag i princip bara rida två program per säsong

Men som sagt, det funkar. Jag har bara hittills ridit fel, peppar,peppar, två gånger och då berodde det på att jag koncentrerade mig för mkt på hästen.