Lära sig program!

• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare jeeenny_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 343
J

jeeenny_

Någon som har några tips hur man lär sig dressyrprogramen på enklaste sätt? Både med och utan hästen :)

Sv: Lära sig program!

Läs igenom programmet ordentligt och rita programmet på ett papper samtidigt spm du läser. Se till att du observerar vilken gångart o s v det är just då. Gör detta flera gånger, traggla liksom så att det verkligen sitter. Spring programmet för dej själv ;) . När du själv kan programmet ordentligt så kan du börja träna med hästen.

När du tränar med hästen så är det bra om du inte rider hela programmet varje gång, utan tar delar av det och tränar..., och så får du bygga ihop det allt eftersom.

Se till att du kan programmet ordentligt; att du kan börja mitt i programmet t ex och veta hur det sen fortsätter. Eller veta vad som händer före just den och den delen och så vidare.

För mej funkar det jättebra att bara traggla på och rita och läsa och springa ;)

Lycka till! :bump:

gör upp en "bana" med typ koppar eller nåt där bokstäverna ska vara och gå programmet. Bara att tragla tills det sitter. Då lär man sig vägarna och var alla övergångar ska vara. detta funkar super för mig.

Detta sätt att lära sig programmet nyttjade jag på min tid, funkar kanon. Fast familjen tyckte jag var helknäpp när jag sprang omkring i köket runt en massa koppar.

Starcrafts tips är jättebra!!
Det var så jag menade med att springa runt, men starcraft utvecklade det jättebra.

Håller med dom andra..SPRING programet!

//Erica

Jag brukar cykla programmet, eller gå, det är olika, :)

och rid igenom det nån gång el två så det blir lite flyt i programmet!

Jag lär mig det alltid alldeles innan jag ska in å tävla.. Eller i bilen på väg till tävlingen..
Funkar fin fint för mig, och har aldrig någonsin ridit fel.. :D
Men som många sagt, du kan ju springa/cykla programet, och rita det..

Vet inte hur många grundskolelektioner (Det var ett antal år sedan) som jag tillbringade med att rita dressyrprogram i mina block... effektivt sätt, sedan satt de som berget! Lite kul när lärarnas kommentarer på utvecklingssamtalen var att jag var duktig på att hänga med och anteckna mycket... :angel: :D

He, he när jag ska lära mig ett nytt program (och jag är verkligen den sämsta i världen på att komma i håg ett program utantill :o ) så tar jag till väldigt drastiska metoder... Jag gör upp en bana på vardagsrumsgolvet och sen spelar jag in mig själv när jag läser upp programmet på en kasett som jag sedan lyssnar till medans jag springer runt på min lilla bana!!! :o :D Jag menar, har ni hört något värre...??? För om jag ska läsa programmet samtidigt som jag springer så får jag inget flyt i det och hinner dessutom springa fel så mga gånger att jag är mer förvirrad efteråt än före... :D Men för mig så har det här fungerat kanon! Men jag vet faktiskt inte varför som jag har så svårt för att lära in nya program... Obegåvad kallas det kanske... :D
Efter att jag har sprungit programmet tills det sitter så kör jag bara med mental träning. Då övar jag framförallt på att hela tiden ligga steget före i tanken under ritten. Tex så präntar jag in att "här ska halvhalten tas" om jag tex ska göra en rörelse strax efter. På såvis blir jag inte lika överumplad eftersom jag annars har en förmåga att koncentrera mig för mkt på den rörelse som jag håller på med för tillfället.
Med hästen rider jag sedan bara valda delar ur programmet. Annars tröttnar han lite om han märker att man övar programridning.

Men även för mig så var det så att när jag väl hade lärt mig ett program helt hundra säkert så blev det plötsligt mkt lättare att lära in fler nya.
Men för säkerhetsskull så brukar jag i princip bara rida två program per säsong :D :o Men som sagt, det funkar. Jag har bara hittills ridit fel, peppar,peppar, två gånger och då berodde det på att jag koncentrerade mig för mkt på hästen.

När jag ska lära mig ett dressyrprogram utantill tittar jag först igenom pappret med programmet NOGRANT och nöter lite så att det fastnar i huvudet.. Sen ritar jag upp rutor med så många bedömningsmoment som det finns, på ett annat papper.
Sen tar jag bort pappret med programmet och försöker rita upp programmet ur minnet! Kollar sen om de vart rätt och ändrar och testar igen.. tills det sitter.
Och tränar såklart på hästryggen också.
Har fått en liten "tavla" med en ridbana på som man kan skissa programmet på och sudda ut. Super bra men har inte hunnit använda den ännu! Finns att köpa på hööks..
När jag tränar programmet brukar jag också testa springa det själv och låtsas att jag rider.
Brukar även tänka mig att jag rider banan.
Lycka till med tävlandet! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

jag har vääldig lätt för att löra mig prgm och gör det ibland under stress då jag helt plötsligt kommer på att det var ett tag sedan jag red detta prgm.. (oftast på tävlingsplatsen.. :angel: ) men jag har inte ridit fel på d senaste 4 åren eller jo en gång föresten.. men när jag lärt mig ett prgm en gång så sitter det alltid nån stans längr ebak i huvudet.. jag läser igenom programet och tänker det i huvudet läser kanske igen det 2-3 gånger och så går jag igen det innan jag ska in på banan.. detta funkar bra för mig.. o så har jag en häst som hjälper till när jag iblnd inte kommer ihåg..

var och tävlade på öresundsspelen så var jag så nöjd med hur han gått i traven o så fick jag en black out i galoppen men då svänger min ponny snett igenom och börjar öka galoppen o då kommer jag helt plötsligt ihåg prgmet! haha älskar min dancer!

Hej!

Rita upp bokstäverna på papper.Lägg ut dom på golvet och
spring igenom programmet. :D
Läs igenom det MÅNGA gånger!!!!

//
Bobble

Varje program har ju ett antal moment.
Jag gör så att jag ritar upp varje moment i en egen "ridbane"ruta. En färg för varje gångart. X är halt, - - - är gångartsbyte osv.

Har mycket lättare att lära mig via bilder än text.

//Emma

Har fått idéen från stallbacken.com
LC:1 2003 ser då ut så här:
http://web.telia.com/~u85907774/dressyr/program/LC103.html

Rid programmet många gånger på den häst du ska rida på tävling. Det är ju inte bara vägarna du ska nöta in utan också dina egna "hållpunkter" och special-komihåg för att hinna med att visa upp din häst så bra som möjligt under programmet.

Det är jättebra att rida programdelar på träning för att "tvingas" rida ordentligt. Annars fastnar man (läs: jag) lätt i att sitta för länge (oavsett om det är "ååh vad dåligt det går" eller "ååh vad det känns bra") i en gångart eller med en rörelse. Om man rider program så händer det nya saker hela tiden och man måste avsluta en rörelse och göra nästa. Väldigt nyttigt, plus att man verkligen lär sig programmen.

mvh
Lejonelle

hej! jag tycker som de flesta här; spring programmet!!! :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyr, hoppning och unga talanger sätter prägel på fredagen i Scandinavium. Här är dagens program!
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
294
Senast: Gabby_Ossi
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 315
Senast: Fiorano
·
Dressyr Jag är fortfarande såklart inte nöjd med formen på min ponny, jag vill att hon tar fram näsan mer och inte blir låg utan högre i nacken...
Svar
4
· Visningar
185
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka