Lära sig köra?

E

EenieMeenie

Hej! :banana:

Jag har plötsligt fått ett 'ryck'. Jag vill helt plötsligt lära mig köra häst & vagn :angel:

Så jag har alltså ett par frågor till er som vet lite: :crazy:

Är det väldigt, väääldigt svårt att lära sig köra?
Finns det någon plats för en 12 åring att gå i någon typ av 'körskola' eller 'körkurs' inärheten av växjö? :)
Har ni något tips som kan vara bra att ha med sig om jag nu ska gå i 'körskola' / 'körkurs' eller liknande?
Är det ungefär likadant att köra rokad som typ... sulky? :)

Och vad som nu kan vara bra att veta om jag alltså vill lära mig köra... :D
Vad som helst alltså... För jag kan typ... knappt inget :o

Förresten; Jag har 'prova på kört' på travbanan i Tingsryd, så jag vet att jag tycker det är kul.

Tack så hemskt mycket på förhand :D

Sv: Lära sig köra?

Det är klart det är kul! :D

Svårt och svårt- var det svårt att lär sig rida?

Att sitta i en vagn och och hålla i tömmarna och styra och bestämma farten är väl inte någon stor konst förståss.
Men det är ju mycket som hör körningen till. Utrustning, säkerhetstänk mm.

Det finns säkert någon som kan lära dig köra.

travbanorna brukar ha barn/undgdomsträning med shettis russ bergsåker i sundsvall driver en hel ungdomsverksamhet .närmaste travbana ,hittta.se är mitt recept

Har du funderat över vilket slags körning du vill ägna dig åt? Travkörning kan du ju enklast lära dig genom att gå en kurs på travskolan som säkerligen finns på din närmsta bana. I ditt fall är det Tingsryd som är närmast:

http://www.tingsrydtravet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=42&Itemid=25

Om du däremot vill ägna dig åt mer "klassisk" körning så bör du nog söka rätt på en ridskola som ger körkurser eller på någon körförening eller liknande i din närhet för att få hjälp att hitta någon kurs.

Det är roligt att kunna köra - både trav och mer traditionell körning är kul! Lycka till!!!

Kul att du vill lära dig köra :) Jag körde häst och vagn för allra första gången förra veckan och det var verkligen toppenkul :laugh::laugh: Körde med min medryttarhäst som lämpligt nog är en ardenner, och det var verkligen en helt annan upplevelse än att rida. Jag älskar att rida men att köra var faktiskt precis lika roligt :)

Själva körningen var inte speciellt svår, däremot att få på selen, men det lär man väl sig med tiden.

Vad det gäller att hitta en häst så kan du, om du inte hittar någon körskola, försöka hitta en privat häst att köra med. Precis som många har medryttarhästar så kan du försöka hitta en pålle att köra med, plus då någon som är villig att lära dig. Sätt ut en annons någonstans (kanske här på Bukefalos) och se vad du får för svar.

Hoppas att du hittar en häst att köra med och att det blir kul :)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 120
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 877

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka