Lära råtta att gå på lådan?

Sv: Lära råtta att gå på lådan?

Jag behövde inte lära mina marsvin! Satte ut lådan på golvet och de hoppade glatt upp i den och kissade på en gång. Bajs hamnar lite överallt, men huvudsaken är ju att kisset hamnar där det ska. :) Men pröva att lägga lite smutsigt strö i lådan så fattar de nog vinken!

Planerar in o ställer lådan i det hörn råttorna redan valt ut som toalätt. Med ett av mina gamla gäng, plockade jag alla bajsar jag kunde se samt la "kissigt spån" i lådan och efter ett tag la de själva det mesta i lådan :) Bland råttorna jag har nu har har de två äldsta grabbarna(4mån) fattar grejen -de lägger det mesta i lådan. Medan småttingarna (knappt 2mån) har tillsynes noll koll (de har säkert koll men inte så som jag vill :D ). Men det kommer nog oxå en gång hoppas jag.

Se till att tömma lådan ofta när de väl lärt sig att man har toalett där. Lycka till!

MagicMadonna skrev:
Jag behövde inte lära mina marsvin! Satte ut lådan på golvet och de hoppade glatt upp i den och kissade på en gång. Bajs hamnar lite överallt, men huvudsaken är ju att kisset hamnar där det ska. :) Men pröva att lägga lite smutsigt strö i lådan så fattar de nog vinken!

Tyvärr är det ju inte lika lätt med tamråttisar, de kissar oftast där de även sover. Jag lyckades aldrig att vänja nån av dem av med detta, men jag har hört folk som lyckats. Om det är envetenhet, eller helt enkelt rått-individen som är mer benägen att kissa annorstädes vet jag inte.....

Jag har aldrig lyckats få nån av mina råttor att gå på låda. Däremot har dom alltid gått in i buren så fort dom antingen ska pinka eller göra nr 2.

Vet inte riktigt hur man lär dom det. mina har alltid gjort det självmant :crazy:

Mulles_matte skrev:
Jag har aldrig lyckats få nån av mina råttor att gå på låda. Däremot har dom alltid gått in i buren så fort dom antingen ska pinka eller göra nr 2.

Vet inte riktigt hur man lär dom det. mina har alltid gjort det självmant :crazy:

Du har haft tur helt enkelt ;)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
771
Senast: Shixle
·
Skola & Jobb Kommer få en helt ny person att lära upp nu i sommar då hon ska vikariera för mig, inom städ/post. Funderar hur jag egentligen ska...
2
Svar
27
· Visningar
1 714
Senast: pepp
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna