Y

Yenetai

Jag red den engelska stilen förut, men tappade intresset för det och vände mig till western istället. Det har varit på gång flera gånger, men det är nu jag "vågar" ta steget ;) Jag har ett NF-sto som är född -92..kanske inte den hästen som är bäst lämpad men henne ska jag inte tävla på. Endast träna upp mig och hennes kropp :)

Hennes "skick" är inte den bästa..hon behöver lite bättre kondition och mer ryggmuskler men det är på G. När jag köpte henne hade hon nämligen inte blivit riden på över 1 år och jag orkade inte ta tag i det helhjärtat. Men hennes stora mage har försvunnit och kondition+muskler har blivit mkt bättre. Ryggmusklerna har hon börjat arbeta med nu när jag har skaffat en westernsadel.

Vad tycker ni jag ska arbeta med? Eftersom jag inte är helt insatt inom western så kan jag inte alla olika övningar man kan hålla på med som är vanligt för western. Hon är stel i bakbenen och har alltid varit det, men det flyter på när hon väl är ordentligt uppvärmd.

Finns det någon hemsida jag kan läsa på?
Tacksam för svar :D

Sv: Lära om

Smartast är nog att du tar hjälp av någon western tränare. Dom vet hur du ska gå till väga och vad just du och din häst bör börja träna på.

Jag har tränat tornerspel och arbetat henne inom N.Horsemanship, så hon är inte en häst som är 100% nybörjare. Vi har en kille i stallet som rider western, men eftersom han inte har ridigt speciellt länge så är jag osäker på om jag vill ta hjälp av honom.

Problemet med westerntränare är att det inte finns några nära oss, om jag väl hittar en kmr det säkert kosta några hundra. Jag känner att jag hellre vill träna upp hennes kropp innan jag tar hjälp av en tränare eftersom det kanske visar sig att hon inte alls är lämpad till western. Så, jag skulle vara tacksam om jag fick lite tips på övningar jag kan göra utan tränare :)

Det finns bra nybörjarböcker inom westernridning på biblioteket du kan låna. Det är gratis och finns en massa bra tips på övningar. Lånade en sån bok för ett tag sedan men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette, kanske bara "westernridning" eller något liknande har jag för mig. Lycka till!

det går att rida western på alla hästar, så om hon är lämpad eller inte är nog inget problem, eftersom du skriver att du inte ska tävla. vill du däremot tävla på en högre nivå kan det ju bli svårare med en häst som inte har dom fysiska förutsättningarna för det.
och det finns ju många olika grenar inom western, så om din häst inte är lämpad för reining så kanske den passar utmärkt till westernriding (lite som western-dressyr) eller till trail (bommar och grindar mm)

ett tips är att åka iväg och titta på en clinic, om du har möjlighet. det ger också mycket! + böcker /filmer som någon annan skrev..

jag har för mig att det finns trådar som beskriver övningar som man kan börja med, är inte helt säker, prova söka.

bommar kan man göra många övningar med. backa genom, göra sidepass över, skritt-trav-galopp-bommar, höja upp dom lite från marken så hästen får lyfta på benen-gymnastik mm

lycka till!:)

Jag får ta och låna hem några böcker, det är nog det enklaste. Det jag tränar är bara "western-dressyr", min häst verkar trivas med det och går bättre med bakbenen. Men jag vill ut och tävla lite också...fast det blir nog hoppning isf. Det blir ju bra variation :)

Ett annat tips är att få tag på en westernklubb. Man kan åka och titta på deras kurser, prata med dem osv. En del klubbar (tex min :angel: ) har träningar där en klubbmedlem fungerar som instruktör, detta just för att hålla ner kostnaderna för folk som tycker det är ett stort steg att åka på "riktig" kurs. Vi har även träningar där vi bara hyr ett ridhus, och så hjälper vi varandra.

Angående hästen, vill minnas att det var en NF som tävlade på SM-nivå för några år sedan. Så rasen i sig är inget hinder.

/Ida

Jag kan testa att hitta en klubb i närheten, man kan kanske gå med i den och få lite tips om saker och ting :) Det är ju stor hjälp det också. Kanske kan åka på klubbtävlingar och så..men jag får se.

Liknande trådar

Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 180
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Vad kunde vara bättre tröst efter förra veckans dystra konstaterande att min ridkänsla var död, än att få sitta på två av mina sex...
Svar
0
· Visningar
351
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För knappt ett år sedan så var jag på fullaste allvar på väg att säga upp mig från det jobb jag då nyligen hade börjat på. Orsaken var...
Svar
0
· Visningar
396
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
416
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023