lära kissar kissa ute

Migo

Trådstartare
Jag blir tokig snart, har i flera veckor försökt få de bägge kissungarna att fatta att det går utmärkt att göra ifrån sig utomhus, utan resultat.

Jag kan inte ställa lådan ute, då jag inte har något tak= full med regnvatten. Tyvärr inga bra sand/jordhögar i trädgården som lockar till grävande.

Nu står kattlådan i hallen, katterna är ute och ränner, går in, kissar och går ut igen:crazy:

Tips, någon?

Sv: lära kissar kissa ute

Tids nog kommer de nog lära sig helt av sig själva att det går att sköta behoven utomhus. Min gamle huskatt var innekatt i ungefär 1 år och sedan blev han utekatt. Han lärde sig själv att man kunde göra ifrån sig utomhus och har inte behövt ha en låda inne på över 10 år (annat än när han har varit sjuk).

ja, gammelkatten (innekatt i 6 år, numera ut-inkatt sen ett par månader) sköter allt ute, men de bägge ungdomarna har inte kommit på det... de har gått ute i tre månader och fortfarande ingen antydan till minskade lass i lådan...

Kan du inte hämta någon säck med sand från ett sandtag och lägga vid någon buske i trädgården? Eller köpa några säckar lite torrare jord från en växthandlare.
När de väl har fått in vanan att kissa där kanske de vågar sig på att kissa någon annanstans utomhus också.
Vår kisse (hade sin första sommar som utekatt i år, innekatt resten av året) lärde sig snabbt att gå på toa utomhus och nu går han t.o.m. och kissar och bajsar på våra koppelpromenader, precis som en hund. :D
Erbjud dem bara ett bra ställe i början så lär de sig nog snart att man kan gå på toa ute också.

Mina stallkatter (som dock är lådtränade sedan de var små - kan ju inte släppa små kattungar vind för våg, de fick bo inne i början) gick för det mesta på lådan som stod i stallet. Ända tills jag grävde om en rabatt och la i ny lös jord - då passade det att kissa och bajsa i nya rabatten, så nu går de både inne och ute, lådan inne när det regnar (är ju jobbigt och blött att gå ut då) men ute om det är fint väder, då är det nästan tomt i lådan.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag behöver hjälp med vår Loke nu. I somras hade vi katterna ut lite på altanen. Visade sig då att det går en hankatt i området som...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Är det vanligt att katter kissar i golvbrunnen istället för på kattlådan? Vår katt har inte använt kattlådan sen före sommaren tror jag...
Svar
9
· Visningar
5 895
Senast: Fille
·
Katthälsa Jag har varit iväg på en "minisemester" i några dagar, utan katterna. När jag kom tillbaka berättade mina föräldrar att den kattsäng jag...
Svar
4
· Visningar
1 258
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama