Lära katt gå i koppel

Elegant machinery

Trådstartare
Ok, nu känner jag mig som en kattnybörjare här igen, men eftersom mina två tidigare katter alltid varit utekatter så har jag ingen erfarenhet av koppel och sele.

När är det dags att börja vänja kattungen vid sele?
Flexlinekoppel eller vanligt?
Följer de med som en hund, eller är det man själv som följer efter katten? :o

Sv: Lära katt gå i koppel

Det lättaste är att börja med kattungen så snart den är trygg i hemmet. Börja med att bara ha selen på när katten är lös som vanligt inne. När den är van vid selen kan du sätta på koppel och följa efter katten lite inne och när det funkar går du ut. Men räkna inte med en hundpromenad, som vanligt när vi har med katter att göra är det katten som bestämmer och slaven, förlåt jag menar matte, följer lydigt efter.

Men jag är rätt övertygad om att de går att lära de flesta att följa matte/husse.

Min lilla är ju bara fem månader, men hon går så fint så, om än med vissa pauser.

Vi har övat lite så hon förstår att hon ska röra sig framåt när jag gör det.

Till exempel om hon inte går när jag gör det så drar jag lite i kopplet så det blir ett tryck, och så fort hon rör sig framåt så släpper man på trycket, så hon uppfattar det som nåt positivt.

Sen har jag Flexikoppel så när hon går precis bredvid mig så är det ju inget tryck överhuvudtaget eftersom det är en liten bit av kopplet som aldrig åker in i dosan.

Det har funkat jättebra och vi kan faktiskt gå på riktiga promenader nu. Fast det beror nog lite på rasen och på hur katten är i övrigt också. En del katter får man nog inse att det bara är att följa efter och se glad ut. ;)

Men köp det minsta Flexikopplet, eller näst minsta, annars orkar de inte dra ut det.

Hm, hoppas nån fattar.

precis.. Sätt på selen och ha den på inomhus ett tag, sedan koppla katten.. Det ska nog inte vara några problem!

Min mammas katthane går i koppel och vi brukar gå promenader. Den längsta är väl ca 1 km. Han går på rätt bra, däremot min hona hon följer med mig ut och går om jag skulle gå en mil :rofl:
Hon springer runt och nosar och busar, klättrar upp i ett och annat träd men oftast går hon precis vid mig på vänster sidan. Som en liten hund :D
Vi brukar gå kvällsrundor med våra katter. Hankatten i koppel och våra andra två honor lösa. Folk tittar så konstigt :P undra varför..

tack för denna tråd :) hade samma fråga:)

Hemma hos oss sätter/lägger man sig på gräsmattan och drönar tillsammans med katterna. De går ingenstans! :D

Samma sak är det med mina föräldrars ena flicka. Det är inte ens alltid hon kommer så långt som till gräsmattan, ibland hittar hon ett vansinnigt intressant grässtrå i en springa mellan plattorna utanför dörren, sen är man fast där i en halvtimme innan hon hittar ett nytt grässtrå en halvmeter bort. Ibland avbryter hon grässtråundersökandet för att rulla in skräp i den nästan osannolikt ulliga pälsen.

Hennes pappa är precis tvärtom, han är i rörelse hela tiden och man får rejält med motion när man är ute med honom, det är vändning på en femöring, rusch, tvärnit för att nosa på ett spännande gruskorn, rivstart, vändning i luften, ny rusch, tvärnit... Helst vill han vara precis överallt på samma gång, det finns ju så mycket spännande saker att titta på. Häromsistens lyckades jag med nöd och näppe hindra honom från att plumsa i dammen, jag upptäckte i sista sekund att han var på väg att kliva ut på andmaten. :rofl:

Således går det inte att ta ut båda samtidigt, vilket är ganska frustrerande för både katter och människa, den katt som blir lämnad kvar inne brukar sitta och klaga högljutt över orättvisan.

Man har aldrig tråkigt som kattslav. :D

Vad gäller seltillvänjning har det gått enormt snabbt och smidigt med samtliga våra innekatter, de flesta har accepterat den direkt och snabbt förstått att "tryck" i selen betyder stopp. På sin höjd har ett par av dem protestrullat sig lite vid de första tillfällena. Nu blir man nästan nersprungen av katter så fort man lyfter upp en sele, de vet väldigt väl att det klirrande ljudet från spännena betyder utgång.

Dock är en av flickorna ganska nervöst lagd och tycker att det är väldigt läskigt i Det Stora Ute, så hon får stanna inomhus. Vi försökte vänja henne men hon slutade aldrig vara rädd utanför ytterdörren.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
204
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
850
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: ufot
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Celinehenn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama