Lära känna häst

F

Fridamatilda

Vi har fått en ny häst på ridskolan (holländskt halvblod) som jag ska rida en hel del framöver. Man skulle nog kunna beteckna henne som snäll och lätthanterlig, bits och sparkas inte, men jag upplever henne som något orolig i boxen samt känslig för beröring. Ska man fånga in henne kan hon vända baken till, utan att i mina ögon verka hotfull i övrigt "minspel".

Jag är själv inte speciellt beläst inom NH, men undrar om någon här skulle kunna ge mig tips om hur jag ska gå vidare med "lära-känna-fasen"?

Kan också berätta om en liten sak jag gjorde med henne nu i kväll, kanske gjorde jag helt fel (??), men jag tyckte att vi tog ett litet steg framåt ändå.

Jag gick in i boxen varpå hon gick och ställde sig med huvudet i ett av de bortre hörnen. Då ställer jag mig med ryggen mot henne och avvaktar vad som händer. Inget händer, hästen (spelar?) ointresserad. Jag vänder mig då om lite grann och stäcker ut en handen så att hon kan nosa, vilket hon också gör. Sen vänder jag mig med ryggen mot henne igen. Detta upprepar vi några gånger. Till slut kommer hon fram och ställer sig NÄRA mig, utan att göra något annat. Hon får nosa på handen, sen provar jag att klappa på halsen, vilket resluterar i att hon börjar slänga med huvudet. Direkt vänder jag ryggen till igen. Tredje gången jag klappar på halsen står hon lungt kvar utan att röra en fena. Därefter var jag tvungen att sluta.

Hon är mycket väl en häst som man bara kan gå in till, fånga och slänga på grejerna, men jag känner att jag vill gå mjukare fram och verkligen LÄRA KÄNNA henne. Är jag på rätt väg? Hur gör jag annars och hur går jag vidare?

Kan tillägga att jag tyvärr inte har någon möjlighet att hantera henne utanför boxen förutom vid ridning och om jag har in/utsläpp.

//Frida
 
det låter som du gjorde helt rätt i boxen,med att vända ryggen till,det du også kan göra är att bara sitta på huk eller stå der inne flera gånger om dagen och bara prata med henne så hon han lär sig att känna din röst.
karnsje hitta en mjuk borste och borsta lite grann på henne när hon kommer fram,men inte på en gång,efter hon har kommit fram,stå och prata bara med henne,så börja borsta,så lär hon sig att du vill gosa och inte nått illa.
vet ej om dette är det du ville höra,och hoppas flera vill skriva sin mening till dig.
lycka till
 
Hej!

Tack för ditt svar! HAr umgåtts en del med hästen i fråga under veckan, och det har bara gått framåt. Hon slappnar av ordentligt när jag ryktar och pysslar med henne, men är fortfarande rädd om huvudet när man ska torka ur näsa, ögon m.m. (dvs hon reagerar på svampar och trasor som jag för mot huvudet) Hur kan man få henne att vänja sig vid detta?

Största anledningen till mina funderingar är ju inte att det är värsta problemhästen jag har att göra med, för det är hon INTE :love:, utan att jag vill lära mig se på saken med "NH-ögon". Inte bara göra allt mekaniskt enligt den traditionella hästhållningen jag lärt mig, utan försöka förstå hästen på ett annat sätt. '

Ha det bra! Frida
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 594
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp