Lära kallblod att galoppera??

Dahlia

Trådstartare
Hej

Jag har en kanonfin nordiskille till låns. Jag har ridit in honom för ca 1.5 år sedan och han är riktigt trevlig att rida, men jag har svårt för att få till galoppen. Han fattar galopp för skänkel men bara vänster galopp. Då kan han behålla galoppen fast det är väldigt jobbigt för honom. Jag har sysslat med att fatta galopp ur en volt tillbaka, jag har fattat i kurvor när vi har ridit ute (detta funkar) men det är ont om sluttande kurvor i paddocken/manegen. Vi har också provat att fatta över en upphöjd bom men pinnar är roligast som plock i pinn.:D

Vill bara tillägga att vi rider ut väldigt mycket i skog och mark. Dels för att stärka hans muskler samt att det inte ska bli tråkigt att vara i paddocken och nöta samma saker hela tiden.

Jag vill så hemskt gärna komma förbi det här "lilla problemet" och ideérna börjar tryta så har ni några förslag så är dom högst välkomna!:D

Sv: Lära kallblod att galoppera??

Är det en nordis-travare eller bruks-nordis?
Det går att lära dom galoppen men det krävs att dom är starka nog i båda sidor för att orka sätta under sig i galoppen. Så mycket allsidig träning så kommer det lossna i galoppen tillslut. Upplever att det är lättare att komma dit med bruksen och att det tar mer tid med travare. Lycka till.

Om det står nordis utgår jag från att det är en nordsvensk brukshäst.
Annars hade det stått kallblodstravare.

Jo det är allt en Nordsvensk Brukshäst.:D

Ingen som har tips om hur man ska bära sig åt?övningar?

Jag galopperade mycket i långa uppförsbackar med unghästen som jag red in vilket funkade väldigt bra, självklart gick det kanske lite fort ibland för att det var så tungt att galoppa i backar men efter ett par veckor och gjort det kanske 3 gånger i veckan så hade han fått en väldigt bra galopp. Nu så har det gått lite mer än ett halvår och han har superfin galopp och orkar hålla den lugn några varv på vår lilla ridbanan :D

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 159
Senast: cassiopeja
·
G
Ridning Jag har en kallblodstravare hemma (ett sto på 17 år) som jag har ridit på i ca sju år nu tror jag. Dock har hon problem med sin galopp...
Svar
15
· Visningar
1 750
Senast: fraaida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama