Lära in "dressyrbyten"

N

nässla

Min häst har inga som helst problem att "rätta galoppen" på en hoppbana, landar hon i fel galopp behöver jag bara sitta om för att hon ska rätta sig.
Att göra riktiga "dressyrbyten" dock, det går bara inte. Hon spänner sig så in i Norden, byter före mina hjälper, byter enbart fram, byter i en brall osv.
Hon gör enkla byten klockrent och byter över bom.
Jag har aldrig haft problem med byten på tidigare hästar, men med den här damen tror jag att det blivit ett mentalt problem hos oss båda.
Kan ni ge oss nån ny infallsvinkel på hur man avdramatiserar bytena men ändå får riktiga byten..?
Är tyvärr "mellan tränare" just nu, men förhoppningsvis löser det sig inom en månad.

Sv: Lära in "dressyrbyten"

Ett tips som Kyra ger är att rida förvänd galopp på volten alltså en 20m volt, det gör att du inte "måste" byta om hästen spänner sig utan kan fortsätta i förvänd galopp tills hästen är avspänd igen, byter man varv tex snett igenom så kommer man ju i ett läge där man kanske byter trots att man inte borde.

har precis samma problem.. fast damen byter fram först o sen bak... jätteirreterande.
dessutom är vi två som rider henne o jag har sagt åt den andra tjejen att inte låta henne dra iväg i 120 "bara hon byter" men hon lyssnar inte på mej.
skitjobbigt.
jag vill rida msv nuuu *otålig*

Faktiskt en av de få tillfällen då jag tycker att graman är befogat, för att slippa härja. Så man i lugn och ro kan sitta kvar genom bytet. Sen ska gramanen väck naturligtvis.

Måste nog köpa Kyras bok ändå, det där lät ju riktigt intressant :idea:
Ska se om det är något som kan tänkas fungera för oss.

Blandrastik skrev:
Faktiskt en av de få tillfällen då jag tycker att graman är befogat, för att slippa härja. Så man i lugn och ro kan sitta kvar genom bytet. Sen ska gramanen väck naturligtvis.

Det kan jag hålla med om faktiskt. Hade graman på min förra ponny två gånger under alla år, och hon gjorde då rena byten vilket hon inte gärna gjorde annars. Vi fick väl tänka efter båda två i lugn och ro.

Har fått lära mej att om hästen brallar eller bara byter fram (tex!) så har man glömt eftergiften i tygeln(nya inner).

Rider du i höger galopp och ska byta till vänster och inte ger eftergiften i nya innertygeln (vänster alltså;)) kan hästen inte byta bak då den inte kan få fram sitt(nya) innerbak då handen bromsar det benet. Antingen byter den bara fram eller så brallar den. tex.

Inte för jag vet om just handen är ditt problem men det kanske är värt att tänka på?

Problemet är att hon helst byter före mig, redan i halvhalten, så då hinner jag ju förstås inte lätta i handen, det är sant.
Men jag ska tänka på det så att jag inte strular till det mer för henne, jag vill ju att hon ska ha alla chanser att få plocka fram riktigt bra byten utan att spänna sig.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 277
Senast: Sasse
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar