Det är iofs santDet förstår jag! Men om du stänger med kompostgaller/barngrind? Är du i köket och stänger med galler på något sätt och gör tydligt att hon måste vara utanför så lär hon ju inte hoppa över, och då är hon ändå inte helt utstängd. Eftersom hon ändå inte är i köket för att umgås med er (hon verkar ju bara vara ute efter att hitta ätbara saker) så lider hon nog inte av det
Sedan, nog för att det är en flat, jag vet hur retrievers är, men kan ni kanske göra något för att få det här extrema matletandet att lugna sig lite? Du säger att hon inte vill jobba för maten, men uppenbarligen gör hon ju det eftersom hon kämpar för att ta sig upp på bänkar osv trots att hon inte får. Om hon äter torrfoder kan du ju prova att lägga maten i en boll med hål i så att hon får putta runt den för att få i sig maten. Äter hon färskfoder eller annan rå mat så kan du byta ut någon måltid mot kalkonhals, hel kyckling eller annat som hon får jobba med - eller trycka i färskfodret i olika "äta långsamt-skålar" som finns. Får hon jobba lite för sin mat så kanske det inte blir lika spännande och kul att försöka stjäla er mat?
Även vilken mat hon äter kan påverka. Min förra som jag nämnde, hon var helt hysterisk på att leta mat, sådär så att jag inte kunde lämna henne oövervakad för varje vaken sekund gick ut på att leta mat (även om det innebar att hon demolerade hela huset i sin framfart). När jag sedan bytte mat till henne, då plötsligt slutade hon. Jag märkte inga andra tecken på att hon inte fungerade på maten, förutom just att hon efter foderbytet blev mer avslappnad och slutade vara hysterisk på att leta mat. Anledningen till att jag bytte var för att jag behövde byta till min andra hund och tänkte att det var praktiskt om båda kunde äta samma...
Ja att hon inte jobbar för mat var väl att ta i, men hon har väldigt dålig uthållighet. Precis som alla retrievers så gillar hon ju allt som går (och inte går) att äta, så enkla/snabba saker gör hon gärna för en godbit. Typ sitt, det är lagom jobbigt och värt att göra Måste hon däremot anstränga sig, dvs typ lära sig något nytt eller sitta kvar längre än 2 sekunder innan godiset kommer, så tycker hon att det är mer värt att gå och äta gräs eller något.. Så egentligen är det väl uthålligheten som är största problemet, kanske? Eller värderar hon inte belöningen tillräckligt högt så det är värt att anstränga sig för?
Få maten serverad i boll, utkastad på gräsmattan eller så är inga problem, det får hon ibland och det jobbar hon för. Men då är det ju på egen hand, inte med mig så..
Vi har har problem med hon ofta är dålig i magen, vi vet inte exakt varför. Kan vara dels att hon äter allt hon kommer åt och dels att hon går på Metacam. Kan Metacam öka hungern? Hon åt först Eukanuba valpfoder från uppfödaren, vilket funkade sådär. Gick över på Purizon valpfoder vilket kraschade magen totalt. Hon fick sedan skonkost ett bra tag innan vi gick över på Four Friends Sensi dog Low calorie vilket funkade jättebra tills nu, då hon plötsligt blivit dålig i magen igen.. Just nu är jag lite uppgiven men hoppas att hon fått i sig något tokigt bara och att magen ska gå tillbaka igen. Jag har således ingen större lust att byta foder, om nu inte magen fortsätter vara dålig. Utöver detta så får hon också färskfoder ibland. Som yngre kraschade magen på färskfodret så har inte vågat gett så ofta/mycket men nu när hon blivit lite äldre verkar färskfodret funka hyfsat iaf.
Nu låter det som att hon bara innebär problem för mig men så är det inte. Hon är dock inte som någon annan flat vi haft och därför blev det väl kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig när jag köpte henne..