Lära hund att inte vakta

Singoalla

Trådstartare
Ja, nu har jag läst lite artiklar om hur viktigt det är att inte låta hunden vakta. Vår lilla 12 veckor gamla valp har redan börjat morra och skälla på diverse ljud som han uppfattar som hotande. Vi bor i lägenhet i stan och det verkar inte direkt finnas någon logik i vad han reagerar på. Bussen går förbi precis utanför fönstret och det bryr han sig inte om, ungar kan skramla runt i trapphuset och då reagerar han inte heller. Men vissa ljud, någon gång om dagen kan dra igång honom.

Min fråga är, hur agerar man? Jag tycker att de artiklar jag läst utelämnade det lite. När han börjar morra eller gruffa på någonting, vad gör vi? Avleder honom?

Han har även börjat skälla när han är glad, när vi leker. Ska vi försöka vänja honom av vid detta också? Och i så fall hur?

Ledsen för tusen frågor från mig, mycket som dyker upp i huvet när man fått hem första valpen :)

Sv: Lära hund att inte vakta

För det första, du har köpt en hund som är en gårdshund var uppgift är att vakta och varna om något händer (samt jaga möss och råttor).

Att se till att den inte vaktar är lite som att be en bordercollie att inte valla. Jag tycker det är ok att de varnar om något händer, i början har de svårt att bygga upp ett "bibliotek" av vanliga och ovanliga händelser/ljud men det lär de sig efter ett tag. Jag hade med min tik på jobbet när hon var valp (kontor med ca 40 personer) och hon hade redan efter en vecka stenkoll på vilka som brukade vara där och sa bara till om det var besökare där.

Jag tillåter dem att säga till, man får skälla någon gång eller ännu hellre bara gruffa. Jag "skvallertränar" dem, dvs jag tackar dem för att de märkte något och kallar dem till mig och ger belöning.

Vill du att hunden ska få skälla när den leker? Det är ditt eget val. Personligen hade jag inte lagt ner någon tid på att försöka hunden leka tyst. Jag gillar att jag kan leka med dem och de får utlopp för sin energi.

Jag vet vilken hund jag har köpt ;) Dock vill jag inte att han ska bli en stressad hund som skäller på ljud utanför lägenheten. Särskilt inte med tanke på att vi bor i stan och det är mycket ljud. Att han skäller eller gruffar när någon kommer in i lägenheten har jag räknat med. Just nu reagerar han på alla möjliga sortens ljud som inte är i lägenheten så jag skulle behöva hjälp med hur jag ska hantera det. Hur lär jag honom på bästa sätt att det inte är någonting att bry sig om? Bara ignorera det själv så lär han sig efter ett tag att det inte är nåt att stressa upp sig över?

Jag har inga problem med att han skäller när vi leker heller, läste dock någonstans om att en hund som skäller mycket vid lek kan bli skällig när den vaktar också. Så jag blev osäker och tänkte att det är bäst att kolla med er.

Hur lär jag honom på bästa sätt att det inte är någonting att bry sig om? Bara ignorera det själv så lär han sig efter ett tag att det inte är nåt att stressa upp sig över?
Vissa varningar kommer försvinna av sig själv, de som blir kvar skvallertränar man. Men ha tålamod, det tar ett tag :)

Våra skäller främst vid tre situationer:

- När det ringer på dörren/någon kommer in
- När grannes schäfrar skäller och leker i trädgården
- När det inte är "ordning". Till exempel barn som skriker när de springer/ramlar eller personer som beter sig oväntat/konstigt (sträcker sig efter dem, överraskar med ljud, rörelse eller sin blotta uppenbarelse)

Jag tänker att de, ut sitt perspektiv, gör sitt jobb om de "berättar när det händer något".

Hunden är olika ljudspökig vid olika faser, men vi har hela tiden jobbat enligt principen "Vad bra att du sa till, nu vet vi!", alternativt "Du behöver inte berätta, jag har redan sett/hört vad som händer". Det är alltså okej att larma, men inte att fortsätta skälla i en evighet. Ivan (som typ är den skälliga skällaren från Skällsta) har även skällt utomhus när han har fått syn på andra hundar. Där har principen varit "Vad bra att du såg den!" och belöna upptäckten för att på så sätt förekomma ljudeffekten. Tänket är alltså väldigt mycket baserat på skvallerträning.

De gruffar och morrar när de leker, men skäller inte tycker att det är väldigt störande med skall vid lek. Billy kan faktiskt läxa upp hundar som skäller vid lek :o (antar att det hör till hans idé om vad som är ordning och inte) Ivan skäller under tiden han jagar Billy, men bara om Billy har snott något av honom :angel:

De kan också skälla några skall för att påkalla uppmärksamhet (typ när jag har råkat stänga in Ivan i källaren eller badrummet och inte vet var han är) eller som svar på frågan "Ska vi gå ut?".

Billy skäller (eller låter som en siren...) när han ser andra hundar som tränar agility (springer de i tunnlar dör han typ av orättvisa), men även när han ser hästar som galopperar och hoppar. Det är mest ren och skär upphetsning och jag tror nästan inte att han kan hjälpa det, men väldigt störande.

Angående skall och lek:
Mammas hund (gatukorsning från Spanien) skäller enbart vid lek, aldrig annars. :)

(Med mitt oerhört svamliga inlägg vill jag bland annat poängtera att det är skillnad på att vakta och larma. Och att det skillnad på skall och skall.)

Jag har tre små blandrashundar ;) och jag har kört samma taktik med alla. Man får gärna varna med ett skall eller ännu hellre ett "moff" sedan räcker det, tack. Jag uppmuntrar alla typer av ljud som inte är skall, vilket har fngerat fantastiskt bra på den äldsta (som verkligen har alla förutsättningar att vara skällig). All uppmärksamhet upphör i samma ögonblick man börjar skälla vid lek och träning - typ jag börjar pilla med min telefon istället.
Med den yngsta kör jag desutom lite mer organiserad skvallerträning.

+ Blueberry

Tack för bra svar! Jag var hundvakt till en dvärgpinscher under några år och han kunde gå igång som bara den.. Om någon kom in genom dörren så skällde han högt i minst 5 minuter. Det var omöjligt att få honom att sluta oavsett om jag försökte distrahera med någonting annat, ignorera eller säga "nu räcker det". Jag tror jag är lite skraj att min lille ska bli likadan. Att han moffar till eller skäller en gång är inga problem alls, men jag är rädd att han ska gå igång sådär. Det är inte trevligt varken för oss som bor med honom eller de som hälsar på.

Hittills har han inte börjar skälla när någon kommer in genom dörren, dock blir han på spänn direkt och kollar vem som kommer och är det någon som ser snäll ut så kastar han sig dit och blir överlycklig :D (Har hänt med ALLA som kommit till oss hittills...)

Nej, en hund är inte dum. Den vet skillnad på situationerna :)

Mina skäller vid lek (om inte det är belöningskampande) och de vaktar inte vid dörren. Eftersom det är två skilda situationer.

Mina 2 skäller när någon cyklar på "vår" trottoar, cyklar de på gatan är det tyst. De skäller också när de ser hundar som går förbi och när postis kommer med post (ja han cyklar på trottoaren). Är någon inne på tomten (tex o stjäl äpplen som i höstas) eller knackar/ringer på dörren då är det tyst o viftas på svansarna. Ibland kan de gnälla om det är en poppis person.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 544
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundträning Tog en omplaceringshund för några månader sedan. En supersnäll stövare. Tyvärr skäller hon på andra hundar när vi möter dem. Hon är...
2
Svar
20
· Visningar
3 331
Senast: Ratax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar