lära hästen vara lös

Sv: lära hästen vara lös

Jag hade samma problem med min lilla häst innan! Han är sådär väldigt trygg och väluppfostrad så förstod inte riktigt heller att han fick busa runt men nu gör han gärna det!

Det som har hjälpt är nog olika saker, ex. att han fått vara med en annan häst och busa, då blir det lite mer fart. Hinder är alltid kul eller lite frihetsdressyr, hitta på uppgifter, typ ställa frambenen på en lastpall osv. Får man hästen att lita på en så blir hästen mer avslappnad med och då är det lättare att "busa" med den eftersom den är uppmärksam på vad man gör och vill vara med :)
 
Sv: lära hästen vara lös

Pollan jag hade stod helst bredvid mig, jag brukade skicka iväg henne och rusa lite själv. Oftast tjöt hon, tog en rusch och kom sen och ställde sig vid mig.

Hon protesterade mest när det kom till att rusa runt. Rulla, äta och mysa var det bästa. :) En boll kunde ibland får henne att härja lite, dock mer på sättet att bollen var ett spöke...


Men hon gick ute dygnet runt med andra hästar och rusade mycket i hagen :)
 
Sv: lära hästen vara lös

Det är kul att leka på banan med sin häst lös men passa noga att hästen vet vem som bestämmer och var din zon är. Där får den inte komma in och om du går in i hästens ZON se till att det inte blir farligt. min kompis skulle "pasa iväg" hästen i hagen för att se om den var halt. Det resulterade i en spark på låret av en lugn och snäll häst.
 
Sv: lära hästen vara lös

Jag har en häst som inte leker själv om han släpps lös på ridbanan. Då står han bara och tittar fånigt på mig :D
Om jag däremot leker med honom, jäklar vad kul vi har då både han och jag! Då springer och busar han hur mycket som helst. Så det är mitt tips: Lek med henne! Att bara vara lös alldeles ensam är nog inte så kul.
 
Sv: lära hästen vara lös

Testade igår att jaga henne lite, jösses vilken fart hon fick (säkert jättebra för häst som är sjukledig pga låsta bogar)

Problemet är att det är på mina dåliga dagar jag önskar ha henne lös, då värken gör att jag ej kan rida och knappt gå, men har en häst som blir otroligt stel on hon ej rör på sig.
 
Sv: lära hästen vara lös

Har du provat att löslongera hästen? Börja i skritt och lär dig styra hästen med kroppspråket. Därefter så kan du löslongera tillslut i alla gångarter. Hästen får röra på sig och dessutom arbeta lite mer åt det rätta på en stor yta och du behöver inte röra på dig annat än ett par steg.

Det är ett bra komplement när man inte vill longera men ändå vill att hästen ska arbeta lite. Att ha hästen lös och leka och rusa hit och dit är ju inte heller alltid det bästa för hästen. Stor risk att hästen sträcker sig eller går omkull osv, om inte annat så förstörs underlaget väldigt. Alltså om hästen börjar rusa på det sättet. Hästen bör isåfall vara uppvärmd för sånt.
 
Senast ändrad:
Sv: lära hästen vara lös

brukar försöka löslongera, men tar kanske 10-15 min att få henne att gå runt mig, i börjar skuttar hon gärna fram och tillbaka på långsidan.
 
Sv: lära hästen vara lös

Då är det bara att träna, kanske skärma av halva manegen i början så hästen förstår lite bättre. det är väldigt bra att kunna arbeta hästen lös. Det ger mycket mera än att hästen bara ska rusa runt.
 
Sv: lära hästen vara lös

* En annan häst
* Du leker med henne
* Leksaker som boll och hinder
* Löslongering och frihetsdressyr
* Få henne att följa john med dig

:)
 
Sv: lära hästen vara lös

Det är svårt att lära någon att det är roligt. Man kan visa att det är roligt (om det nu är det) eller göra det roligt. Alla hästar tycker knappast det är toppenkul att bli släppta i padocken, min kan man liksom släppa lös var som helst, hon går till närmsta grästuva typ, även mitt på en en äng.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 397
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp