lära hästen vara lös

vinkelina

Trådstartare
kan man lära hästen vara lös på ridplan/manegen och ha kul?

brukar släppa min för att hon skall få springa fritt och busa av sig. men pyttsan. hon bara står mitt på och tittar, viftar lite på svansen

kan om möjligt skritta ett varv runt fyrkantsspåret. skall ja få fart på henne får jag själv springa och "jaga" henne. vilket ju inte riktigt är tanken.

tycker de vore roligt för henne att släppa lös lite, få skutta och ha sig typ
 
Sv: lära hästen vara lös

Sätt upp något lågt hinder och inbjud till lek genom att själv skutta runt. Hon kommer inte lära sig vad "lös i paddocken" innebär om du inte visar henne. Det går inte att släppa hästen lös och sedan stå där med armarna i kors i ett hörn om hästen inte förstår vad den ska/får göra.

Sen är det också så att vissa hästar är mer benägna att rusa runt än andra. Vissa rusar runt så gruset sprutar så fort man kopplat bort grimskaftet, andra gör inte mer än lullar runt, försöker äta under staketet osv och man måste driva dem ordentligt för att de ens ska behaga trava.
 
Sv: lära hästen vara lös

Alla hästar är inte lika lekfulla. De flesta leker i hagen med kompisarna, det är ju det naturliga. :) Annars kan du ju prova med lite hinder, fotboll osv!
 
Sv: lära hästen vara lös

Det som är kul för oss är inte alltid kul för en häst. ;)

Det är inte alla hästar som tycker det är så kul att ensam kuta runt. Vissa behöver kompisar att skoja med(en del är inte ens intresserade av det). Andra behöver en leksak. Andra är så laddade att de bara fräser iväg för att få göra av med uppdämd energi.

Många vuxna hästar som är riktigt avrastade ser ingen större vits att ensamma springa om vi står still. De springer ju heller inte om den andra hästen står still. Förutsatt att de inte är stressade eller för laddade..
Får de regelbundet röra sig nog blir det inte så himla festligt och laddat att kuta runt så.
En hel del unga förstår heller inte varför man ska springa om inte ledaren säger åt dem att de måste det.

Vill du att hon ska röra sig kan du ju absolut träna in att du ger kommando och hon sen ska utföra det tills du säger stopp. Men det känns för mig lite roligare att ge hästen nya utmaningar tycker jag. Löshoppa, bommar, leksaker, frihetsdressyr, trickträning etc. Det ger ju även mental stimulans. Det andra bara blåser ur energi. Och det verkar ju inte din dam behöva så mycket.
 
Sv: lära hästen vara lös

håller med vad alla skriver

mina traskar efter som en hund när jag släpper dom en och en, och för mig är det ok iom att paddocken , när jag är med där inne innebär att jag är ledaren och det är jobb/tankenötter som gäller, oavsett om det är ridning eller markövningar.

Däremot om jag släpper två lösa , går utanför och ger kommando för galopp då fräser det loss ordentligt:D
Men då får dom busa och leka och jag lägger mig inte i mer. Det brukar räcka med att ge kommandot en ggn så är dom iväg.

Däremot kan jag löslongera, men det gör jag endast i rundkorallen.
 
Sv: lära hästen vara lös

Gotte i fickan är ett säkert kort :D Får igång även min tråkmåns som ramlar ihop i en hög och somnar där man ställer honom, typ :angel: Busa kan man göra i hagen när det är snö ute tycker han.
Han gör däremot vad som helst för en liten pellets, blir hur glad som helst!
 
Sv: lära hästen vara lös

Fotboll som nån nämnde brukar alltid funka. Jag lärde tom. en huvudskygg häst nicka tillbaks en plastboll och att kicka den i arslet på henne blev, "ja skyll dig själv husse för nu ska du döööö!" :eek:
 
Sv: lära hästen vara lös

tycker de vore roligt för henne att släppa lös lite, få skutta och ha sig typ

Hon går väl i en hage med kompisar och skuttar och har sig med dem när andan faller på? Hästar behöver vara lite laddade eller rastlösa för att fräsa iväg under skuttande bara för att man släpper dem i manegen. Många hästar drar ju inte heller iväg när man släpper dem i hagen utan lunkar lugnt iväg.

Ridhästar har oftast mer behov av att skritta mer och länge, än av att springa och skutta mer, om ridningen är normalt aktiv.

Du kan ju roa dig med att promenera med henne lös, om du vill lära dig att hantera henne lös. :idea:
 
Sv: lära hästen vara lös

Nops, hon går ensam i liten grushage. Så skuttar inte så mycket på "fritiden"
 
Sv: lära hästen vara lös

Hon gillar väl inte att springa helt utan orsak. "Kul" är kanske att äta, rulla sig, eller bara stå och hänga - beroende av hur andan faller på.

Det är inte sådär jättemånga hästar som drar järnet om man släpper dem på ridbanan faktiskt. De jag haft har bara vankat efter mig för att se om det ska hända nåt spännande... :p
 
Sv: lära hästen vara lös

Min häst är heller inte speciellt förtjust i att springa runt själv. Han är mest intresserad av att rulla sig :D

Men om jag springer själv och leker typ tafatt med honom så kan han komma igång. Testa det.
 
Sv: lära hästen vara lös

Hon gillar väl inte att springa helt utan orsak. "Kul" är kanske att äta, rulla sig, eller bara stå och hänga - beroende av hur andan faller på.

Det är inte sådär jättemånga hästar som drar järnet om man släpper dem på ridbanan faktiskt. De jag haft har bara vankat efter mig för att se om det ska hända nåt spännande... :p

håller med, inga av hästarna jag haft har tyckt det varit så hysteriskt kul att springa lös i en manege/paddock. Det beror nog iofs mycket på vad hästen har för liv i övrigt, står dom i små hagar eller av andra anledningar inte kan röra sig ordentligt den övriga tiden på dygnet så är det ju mera lockande att springa av sig.

Trots att min häst står på lösdrift så rör inte han på sig särskilt mycket under vintern när det är jobbigt underlag i hagen så då är det ju roligare att vara lös i manegen där han kan ta i ordentligt och röra på sig. Sen tröttnar han fort och går mest efter mig, om jag då inte gör några ansträngingar till att få honom att röra på sig.
 
Sv: lära hästen vara lös

Hästar har jag märkt reagerar mycket den energin man sänder ut till dom. Se över hur ditt kroppsspråk är och vad du har för energi, precis som hästar som släpper loss och leker med varandra kan människan uppmuntra till samma sak utan jagandet.

Jag vill inte iallafall att hästen bara ska springa hysteriskt, då är det risk för sladdande hit och dit, jag vill helst ha lite kontakt, lite lek och en häst som är allert på vad vi ska göra. Så se över kroppsspråket och var lite allert själv.

Men det beror ju på vad det är man vill få ut av att ha hästen lös också, vill man bara att den ska springa så är det inte säkert hästen tycker det är kul helt enkelt, den kanske inte ser någon vits med att springa runt själv. Alla hästar är ju inte sådanna, vissa springer ju inte ens i onödan i en stor hage utan föredrar att ta det lugnt.
 
Sv: lära hästen vara lös

Min 5åring älskar när man släpper lös honom i paddocken. Överladdad fast han går ute dygnet runt i stooooor hage me 4 andra hästar. ADHD tror jag ibland att han har! ;-)
 
Sv: lära hästen vara lös

Hästar har jag märkt reagerar mycket den energin man sänder ut till dom. Se över hur ditt kroppsspråk är och vad du har för energi, precis som hästar som släpper loss och leker med varandra kan människan uppmuntra till samma sak utan jagandet.
Bra svar för så är det. Min gamla Madam älskade ju när jag, buskompisen, kom ut i hagen och jag behövde inte fråga två gånger, hon var med på allt i busväg och hittade på hyss själv också. Jag har alltid bjudit in djuren att "ta för sig" och det har dom gjort med besked. Madam älskade ju att jaga mig-bli jagad av mig och hon såg alltid till att springa precis så långsamt så att jag hann med och kunde "bita" henne i baken med handen så hon fick en anledning till att pipa, hoppa jämfota och vända för att attackera mig.

Hur man leker med dom är individuellt, här var det inga tveksamheter om vad hon gillade fast hon ibland såg ut som en säl med klapprande tänder. :rofl:
 
Sv: lära hästen vara lös

Mina hästar är väldigt lugna i hagen men släpper jag dem i en paddock brakar det loss totalt ;)
Min stora har jag lekt med i drygt tio år nu, kommer inte riktigt ihåg hur vi började men försök göra roliga saker för att få igång hästen.
Något han fullkomligt älskar är när jag kryper ihop och går mot honom samtidigt som jag säger att jag ska ta svansen, han piper som en galning och sätter full fart :love:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 711
Senast: CaisaCax
·
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är...
23 24 25
Svar
488
· Visningar
33 397
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp