Lära hästen stegra uppsuttet

Joosiss

Trådstartare
Hej, nu är det såhär att jag har kommit en väldigt lång bit med min häst. Vi har väldigt bra kommunikation och jag rider honom ute i skogen ensam i halsring utan problem. ( Jag lärde honom själv dehär med halsringen och han tycker det är superkul och nyttjar det på bästa sätt).
Vi håller på med trickträning och vi har kommit en bra bit där med. Så nu känner jag att det är dags att lära sig stegra.
Han har verkligen ett hjärta av guld och gör allt för sin ''människa''.

Jag vill inte bara köra på och lära in beteendet 'fel' så att han alternativt blir avskräckt eller liknande. Utan jag vill ha bästa tänkbara hjälp.

Nu vill jag inte höra:
Ta hjälp av tränare, de e farligt, tänk flera gånger om, tänk om du ska sälja hästen osv..
Jag har tänkt flera gånger om och känner att både hästen och jag är mogna nog.

Sen som rubriken löd, vill jag lära det uppsuttet. Jag vill inte riskera att få en hov i ansiktet eller att han stegrar runt på marken.

Så skriv nu endast svar och inte att ni tycker jag är dum i huvudet.. TACK!!
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Eftersom du var så noga med att skriva att du inte ville ha några "ta hjälp av tränare", "det är farligt" osv osv... så skriver jag inte det.. ;) Däremot tycker jag inte att man ska experimentera med sina hästar, vet man inte hur man ska göra ska man inte göra det helt enkelt. Sen kan jag dock inte komma på ett endaste vettigt sätt att lära stegra direkt uppsuttet, utan att dra hästen i munnen och/eller irritera den = vilket jag tror alla är överens om inte är schysst.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Finns det överhuvudtaget tränare som lär sina elever att stegra med hästarna?
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

De flesta undviker det. Det kan bli så fel.
Just för att även om eleven i fråga klarar det så vet man inte alltid om man kommer behålla hästen resten av dess liv. Och andra hanterar ofta hästarna.
Någon kan komma till skada tyvärr.
Jag är selektiv öht med att lära ut trick. Men just stegring är det som kan bli absolut farligast. Så det har jag aldrig lärt ut. Tvekar på att jag kommer göra det.

Jag har en vän som jag tycker det är fullt ok att hon håller på med det. Men hon är också ett underbarn i det här med häst och har haft sin häst i nästan 20 år. Den hästen kommer inte skickas vidare.
Den är tränad att stegra avsuttet och uppsuttet. Jag har inte hört att det misstolkats eller gått fel.
Dock har hon ju gjort ett gediget grundarbete innan. Den graden av samspel hittar inte de flesta någonsin.
Den här tjejen har spenderat runt 5 h dagligen med just den hästen.
Den tiden har inte de flesta lagt och de har inte den där snudd på störda detaljmedvetenheten och konsekvensen som den här tjejen har i sitt hästtränande. Alltså har de sällan lagt en stadig nog grund.

Annars tycker jag stegring ska undvikas av den stora massan.

Känner man att man inte vågar lära in stegring avsuttet för att man är rädd att få en hov i skallen är man inte duktig nog att läsa hästen, har inte lydnad nog och är inte snabb nog undan.
Då ska man låta bli.

Tränare är bra då man vill lära in trick a la stegring och läggning. Det kan bli så fel.
Som tränare med rutin har man antingen gjort de felen eller lärt sig av att andra gjort det. Så man är mer riskmedveten.
Och man VET hur hästar reagerar i de situationer, hur man löser ev problem etc. Men framför allt:
MAN KAN FÖRUTSE ev problem och UNDVIKA ATT ENS HAMNA DÄR.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Val skrivet som vanlig Taup :up:
Kanske inget uppmuntring för TS men en bit av hästhantering man ska tänka på :idea:
Såna konster är för circus acts, inte for folk med Big Egos.
En av dom första regal man lära sig är att MAN SKA INTE LÄRA HÄSTEN OLATTER!! (did I spell that right?).
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Jag tycker inte allls att det en någon bra ide att lära hästen stegra varken uppsuttet eller avsuttet

Och detta är min personliga åsikt.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

KL

Jag vet att du inte vill höra detta TS, men jag säger det ändå. Jag tycker inte att det är en bra idé att lära hästen att stegra, har aldrig förstått varför vissa lär hästarna det. Stegring är ju något som man vill lära bort från alla hästar som har det som ovana, inte något man vill lära in, det borde ju undvikas till varje pris! Det är farligt, stegring är en av de värsta grejer en häst kan göra eftersom den kan slå runt och ryttaren blir mos. Nu tänker du kanske "men då det är inlärt har man kontroll", men man kan aldrig vara 100% säker på att man har full kontroll över ett 500 kg:s djur. Hästen kan bara av misstag tappa balansen, och olyckan är framme. Dessutom, när den en gång lärt sig stegra, är det troligt att den använder det även vid protest (=okontrollerbar situation), det ligger liksom nära till hands för den.
Som andra skrev ovan tycker jag inte heller man ska lära hästen att stegra sig uppsuttet, det finns knappast något milt sätt att göra det på. Och vill du inte stå på marken när den gör det för du är rädd att bli sparkad etc., säger det inte i sig självt att det är ett farligt trick att lära sin häst?
Man ska speciellt inte enligt mig lära sin häst att stegra om man inte är helt bombsäker på vad man håller på med, det kan gå riktigt tokigt. Och den bombsäkerheten får man inte via ett internetforum. Tänk inte nu "men jag klarar det, vänta bara", utan tänk på din och hästens säkerhet istället.
Jag känner en som lärde sin cob att stegra sig. Nu är den jättejobbig att rida eftersom den har börjat resa sig hela tiden, så fort man lite också tar i tyglarna. Det gör hästen till en ganska svår och t.o.m farlig häst att rida. Tänk på det.
 
Senast ändrad:
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Jag red ett tag en häst som ett par år tidigare fått lära sig att resa sig med ryttare eftersom det var "coolt". Jag var inte speciellt imponerad av den cirkuskonsten i och med att hästen hade en tendens att lätta på framkärran så fort han inte kände för något. Det är inte roligt att rida en sådan häst.

Jobbar du med show? Då kan det vara vettigt av dig att lära hästen att stegra - men då behöver du förmodligen inte fråga om saken på ett forum heller. Annars är det en totalt onödig "konst" som kan ställa till med mer än vad den hjälper. Lär din häst att apportera eller något i den stilen istället ...
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Som du märker så kommer du aldrig att få ett ärligt svar här i frågan för här är alla bäst och vet bäst,,,,,,,alltid.


McG - som lärt Herefordkossor en massa "dumheter" i vinter, som bocksprång på kommando, vända på kommando, hjälpa till att välta och rulla storbal mm. och komma ända upp "i knät" för en gosestund. :)
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Har man inte problem så varför för all del inte se till att skaffa sig .
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Jobbar du med show? Då kan det vara vettigt av dig att lära hästen att stegra - men då behöver du förmodligen inte fråga om saken på ett forum heller. Annars är det en totalt onödig "konst" som kan ställa till med mer än vad den hjälper. Lär din häst att apportera eller något i den stilen istället ...

Jag håller med.
Tycker att 99% av dom som lägger upp bilder på sina hästar som stegras har hästen i obalans och tex drar i munnen.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Som du märker så kommer du aldrig att få ett ärligt svar här i frågan för här är alla bäst och vet bäst,,,,,,,alltid.


McG - som lärt Herefordkossor en massa "dumheter" i vinter, som bocksprång på kommando, vända på kommando, hjälpa till att välta och rulla storbal mm. och komma ända upp "i knät" för en gosestund. :)

Hi Mac, long time!
Tycka själv det har varit en massa ärligt svar, svar som TS vill inte höra, men så är det att dom flesta vill bara hör det dom vil höra, inte bara TS.

FORUM EXPERTERNA är kanske inte mycket att hänge i jul gran men för en gångs skulle vissa dom lite "kommen sense" i detta ämna om stegring.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Om du nu vill lära hästen att stegra så föreslår jag att du söker råd där meriter och kunskap är ackrediterade, inte på ett internetforum. Om du nu är rädd om dig själv och hästen.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Tack L!

Tillägg till TS:

När man har kontroll i alla 6 riktningar(upp/ner/höger/vänster/fram/bak) 100% och framför allt att nedåt ALLTID funkar kan man fundera på stegring. Och då alltså fundera bara! Alla hästar lämpar sig inte för det.

Kan du buga hästen? Lägga den? Är den helt trygg i det? Kan du göra whatever utan att den går upp? Kan du om den vill upp få den att ändra sig och bli lugn och lägga sig igen?

Då kan man fundera på stegring.

En häst som vill fly gör det uppåt(huvud upp eller i värsta fall stegring) IOM att de är flyktdjur har de alla mer upp i sig än ner. Därför måste man balansera det genom att lära dem ner innan man lär mer upp.
Man måste också ha lärt in ner innan för att få en balanserad stegring.

Jag är iaf mer intresserad av levad än stegring. Men så ser jag ju ingen större vits med stegring. Levad däremot är ngt annat. Och betydligt svårare.

Stegring brukar man lära in avsuttet först om man vill göra det rätt. Så är du rädd att få en hov i skallen bör du nog tänka om.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Sen som rubriken löd, vill jag lära det uppsuttet. Jag vill inte riskera att få en hov i ansiktet eller att han stegrar runt på marken.
Fast om du inte har koll på sådanna saker från marken hur tror du att du ska ha koll på det från ryggen?

Sen innan man lär uppsuttet är det ju bra om hästen är bekväm och stadig med stegringar avsuttet först för att inte riskera att sätta hästen i en dum situation när det gäller balans osv.

Är du rädd för att få hovarna i ansiktet så kanske ni inte har kommit så långt ändå? Att rida i halsring i skog osv är tyvärr inte någon garanti att man kommit långt, det är ett tecken dock på att hästen är lydig och det är en bra början.

Det finns ju faktiskt dom som jobbar med sånt här och har det mera som inriktning, som har bra koll på vad man bör lära sig och hur man går tillväga för att det ska bli så bra som möjligt. Dock vet jag inte om riktigt vart dessa håller till men det går säkert att googla fram något.
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

De enda sorters stegring som har med ridning att göra är pesad o levad, som lärs in från marken, o då måste man först kunna samla hästen maximalt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

KL:

Undrar om det går att lära en kossa stegra på kommando, det MÅSTE ju bara testas. :idea: :p
 
Sv: Lära hästen stegra uppsuttet

Nej, men det går säkert att lära dom. :D

En kviga jag mjölkat in i vinter försökte skicka mjölkmaskinen genom lagårdsväggen till en början, henne dresserade jag till att räcka "vacker klöv" och hälsa istället för att bråka. Fick hon bara hälsa och jag sen ställde ner klöven så stod hon så snällt och lät sig bli mjölkad, det blev helt enkelt våran grej. :)

Däremot tolererar jag INTE när kviguslingarna försöker klättra på mig bakifrån, f*n, dom har ju tjuren att gulla med men han kanske tröttnade på dom. :meh:



*Kanske ska rida in tjuren istället,,,,,,,,,* :idea:
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 886
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp