Lära hästen stå bunden??

P

Panter

Hur lär man en häst att stå bunden? Ska hjälpa några bekanta med deras unghäst som inte är så mycket hanterad, tips hitåt! ;)

Sv: Lära hästen stå bunden??

Du börjar med att binda den i boxen c.a 0,5 m grimskaft, och bunden så att du utifrån snabbt kan lösa upp knuten om hästen går omkull.
Se till att du har grejor som håller, kanske halsring, så att du inte lär hästen att den kan ta sej lös. Börja med 10-15 min och förläng tiden succesivt så att den till slut kan stå 3-4 timmar. Du ska givetvis vara på plats hela tiden. En bra bok kan vara till nytta!

Sen kan du flytta utomhus, och göra om hela proceduren. Om det finns ett träd eller en lina mellan två träd där du kan binda hästen i ögonhöjd och så att du kan snabbt lossa om det skulle gå snett. Framför allt, se till att du har utrustning som håller. Om hästen fightas mot repet, låt den hållas. Till slut kommer den att inse att det allra bästa är att stå stilla. Det kan bli lite stökigt ibland, men håll dej kall och låt hästen klara ut hur det ska vara, det kan se hemskt ut, men det är inte så farligt i själva verket.

Så man ska ha grejer som håller? Är det inte bättre att ha grejer som går sönder om hästen får panik eller traslar in sig? Har ingen som helst erfarenhet av detta :confused:

Nej, grejer som håller röstar jag oxå på. Annars får man en häst som kastar sig och tror att den kan ta sig lös överallt. HA halsrem och grimma, 2 rejäla grimskaft med kraftiga hakar, det är haken som ger sig först.
Som tidigare sagts, så lämna inte hästen, ha säkerhetsknutar som går att lösa även om hästen hänger med hela sin kroppstyngd, och ha en KNIV tillgänglig ifall det går helt åt pipan så at du kan skära av grimskaften.
Vill inte skrämma upp dig, för det mesta går det fint. Om det inte är en ardenner då....Dom sliter tyvärr sönder det mesta. Suck....
Om du känner dig osäker, så ta hjälp av någon som är mer erfaren.

Häls Embla

Det finns ett rubber band som är elastiskt och skonsamt mot hästar som ska lära sig stå uppbundna.Har inte provat det själv men skulle jag lära en häst stå uppbunden så skulle jag absolut investera i detta.Kika på sidan för bilder o beskrivning.
Gummirep

det går lika bra med cykelslangar...det har jag när jag ska lära mina unghästar att stå bundna...men jag sätter bara i på en sida och nån ( eller jag) håller i ett grimskaft på andra sidan....
man får sätta slangarna ganska så högt så att det inte blir så lätt att få benen över om hästen skulle resa sig....men oftast så går det jättebra och problemfritt...är hästen nå¨gorlunda hanterad med ledning o borstning o så så brukar det inte vara några problem.....

problemen kommer ju om man binder så hästen kommer loss.....då har den lärt sig det och det är värre att komma tillrätta med.

När min unghingst var 4 månader så ställde jag upp honom i stallgången för första gången å pysslade om honom... där stod han som om det var nåt han alltid gjort ;) försökte inte slita sig eller nåt sånt! Han bara accepterade att han satt fast !!! Och har hittils inte (2 år) försökt med ngt dumt... :D

En stadig grimma och gummirep (eller cykelslang eller något annat hållbart elastiskt) är det absolut bästa, hästen ska inte lära sig att den kommer loss och den kastar sig och gummirep gör att det inte tar tvärstopp, det blir mindre panik och skaderisken blir mycket mindre också.

Klart att grejorna ska hålla, annars lär ju sej hästen att den kan ta sej lös om den bråkar. Den måste lära sej att det är bättre att stå stilla uppbunden. Sen måste man ju se till att det hela sker säkert, så att varken häst eller du blir skadade, så du ska tänka igenom hur du ordnar till knutar o s v så att de går att lösa upp snabbt om det finns risk för en skada. Se till att skaffa dej långa linor så att du kan binda på avstånd, genom en ring eller liknande. Sen ska du inte bli rädd om det blir lite fight, det måste ofta till det stadiet för att hästen ska resignera och "ge sej", och upptäcka att det är bättre att stå stilla.

Cykelslangar är inte att rekommendera alls, de går av !

Dumt att ge råd om något man inte har den minsta erfarenhet av!?

Du måste se till att hästen inte kan trassla in sej, innan du provar! Tänk igenom var du ska hålla till innan !

Bill skrev:
Cykelslangar är inte att rekommendera alls, de går av !

Jasså????? det har då inte mina gjort och jag har haft samma i ca 5 år iallafall....man skall inte klippa isär slangen så att den ska vara "dubbel"...sätt sen bara fast den i en vanlig plastkätting eller vadsomhelst.....

*martha som haft ca 500 olika hästar i stallet de sista 10 åren*

Senast ändrad:

Varken gummislangar eller plastkättingar håller måttet om man vill vara säker på att hästen inte ska kunna ta sej lös. Därföe är det inte att rekommendera. Att du haft tur hittills är ingen garanti att det fungerar för nån annan. Som sagt, man skall ha så starka grejor att man är säker!

Innan man lär hästen att stå uppbunden bör man ha lärt den att ge efter för trycket i nacken. Detta gör man genom ledträning. Om hästen inte följer när man leder den är risken stor att den inte heller kommer att acceptera att stå bunden.
Sedan håller jag med om att man ska ha grejer som håller, provar hästen att kasta sig en gång och det fungerar så kommer den att pröva igen. Själv använder jag ett kraftigare rep med en hög brottgräns och en "balsnörsgrimma". Den ser ut ungefär som en vanlig stallgrimma men den är flätat på ett sådan sätt att det inte finns några metall eller plastdelar på den som kan gå sönder vid belastning. Repgrimmor kan visserligen inte gå sönder men de är för skarpa att använda för att lära hästen att bli uppbunden. Tyvärr är balsnörsgrimmorna svåra att få tag på, så jag håller på att fundera på att lära mig att göra dem själv. Jag använder inte något elastiskt rep då det är mycket större risk att ett sådant går av än ett vanligt stumt rep. Skulle ett elastiskt rep gå av så kan jag garantera att hästen inte vill bli uppbunden igen då det elastiska repet kommer att få till en ganska ordentlig snärt när det går av...
När jag vet att hästen ger efter för tryck på nacken binder jag oftast upp dem lite kortare, inte med mycket längre rep än 50 cm, för att hästen dels ska konstatera att den är bunden men även för att den inte ska hinna få upp så mycket kraft om den bestämmer sig för att kasta sig. Även om jag sedan har en kniv med mig och knutarna ska vara enkla att få upp så är jag väldigt restrektiv med att ta loss hästen innan den har accepterat att vara bunden. Att hästen kastar sig eller lägger sig är ingen anledning till att ta loss den (jag ser dock till att underlaget är bra och att hästen inte kan skada sig om den lägger sig ner). Men för det mesta behöver aldrig en sådan situation uppstå då jag inte börjar binda upp hästen förrän jag vet att den är mogen både fysiskt och psykiskt.

/Sara

TUR???? med såpass många häst kallar jag det knappast tur.....

saen: om gummit går av och hästen får en snärt...vad är det emot att dom "sitter fast" och får panik...tror du att det är enklare att få dom att stå i bindningar då?? har du inte en fullständig idiot så är cykelslangar att föredra än att hästen går runt....
"idioterna" finns det annat folk som kan hjälpa till med ....en häst som står med gummislangar ger sig innan det är tvärstopp.

Vad är en balsnörsgrimma??? Är det vanliga balsnören så låter den ju skarpare än en repfrimma.... Förklara gärna för mig...;) Lite trög i dag...

Får en häst panik så skiter den fullständigt i om det är en gummislang eller en stumt rep den sitter fast i . Men när gummislangen går av och snärtar hästen blir det ännu ett obehagsmoment i uppbindningen förutom att den sitter fast. Detta extra obehagsmoment får man inte om man har ett stumt rep som går av. Vad det gäller paniken när de sitter fast så brukar den övergå till att hästen blir lugn när den konstaterat att inget annat farligt händer. Enligt mig är det alltså bättre att hästen får panik och ändock sitter fast då den så småningom lugnar ner sig, än att den får panik och kastar sig bakåt och får en snärt av gummislangen när den går av och då konstaterar att uppbindning är hemskt och jag kommer lös när jag kastar mig även om det gör ont.

En fullständig idiot till häst skulle jag inte ens komma på tanken att försöka binda upp. Som sagt så måste hästen både fysiskt och psykiskt vara redo för att bli uppbunden. Men vad är det som säger att en gummislang hindrar hästen från att gå runt?

/Sara

I en balsnörsgrimma så har man flätat ihop balsnörena på något sätt så att alla stycken har ungefär samma bredd som en vanlig stallgrimma. Så man använder alltså inte en grimma som är ett balsnöre tjockt. Har tyvärr inte hittat något här i Sverige än (jag hittade min på Island) så jag funderar som sagt på att lära mig göra dem

/Sara

att gummislangen hindrar hästen att går runt beror på att det inte blir stumt...när det blir stumt så är det lätt att hästen halkar på underlaget och därmed inte har kontrollen över benen....en någorlunda normal häst stannar tidigare om den sitter fast i gummi än att sitta fast i stumt material... dom hinner inte få paniken....naturligtvis skall man ha grejor som håller...det spelar ingen roll vad det gäller.....men just hästar som får panik vid uppbindning så blir paniken mindre med gummi för det ger efter direkt när dom börjar dra vilket inte kättingar el dyligt gör.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Träning Jag skulle vilja lära mig mer om att arbeta min häst från marken med tömkörning. Frågan är, hur mycket av detta kan man lära sig via...
Svar
15
· Visningar
1 412
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama