lära hästen galoppera!

L

lillen123

Jag har ett 4-årigt friser sto, inte mycket utbildad alls.

Nu i sommar hade jag tänkt att sätta igång ridningen med henne lite mera "på riktigt." Innan har hon gått lite då och då och nu på senaste tiden har de blivit lite mer. Hon är väldigt snäll och fin att rida, lagom pigg, men hon har jättesvårt att komma fram i galopp och hålla den. Vilket också är förståelit eftersom hon bara är fyra år.

I hagen väljer hon också trav som snabbaste gångart det är inte ofta hon väljer galopp även om det har blivit mera galopp på senaste tiden.

Allmänt är hon en superhäst gör alltid sitt bästa även fast hon kan bli lite grinig när man begär för mycket. Jag hade tänkt börja med att främst träna upp kondition och smidighet då hon är rätt stor(kraftig+tjock). Så att det underlättar lite för henne.

Men nu till de ja gvill ha hjälp med, Massa ideer övingar ja vadsomhellst som man kan göra för att träna galoppen, eller lära henne att gå i den. Draghjälp ute har jag dock lite svårt med att få men några gånger ska jag nog kunna få det med!

Målet är att hon ska kunna galoppera och hålla galoppen några varv runt ridbanan efter sommaren. Vad tror ni om detta? :)

Sv: lära hästen galoppera!

Det är alltid mycket lättare att fatta galopp i ett hörn och vara övertydlig med skänklarna och att du lutar dej lite in mot mitten och håller i innertygeln och lättare lite på yttre så brukar dom falla in i rätt galopp och dom får absolut ta några travsteg innan dom fattar glopp när dom är så pass unga. Både jag och min syster tävlar i dom högre klasserna och föder nu upp vårat tredje föl. Vi börjar alltid hantera vid marken och longerar innan vi börjar rida. Men vi brukar alltid lämna bort dom några gånger om året till en tjej som jobbar på flyinge att utbild unghästar. Vet inte om du har nått mål att din häst ska bli någon häst du ska börja tävla eller om du bara planerat och rida hemma ? Bror ju på helt vad man har för planer och hur mycket pengar och tid man vill lägga ner.

Tack för tipset, har själv några halvblodsunghästar som jag visat upp på flera 3 årstest med diplom i både hopp och dress. :) Me nde har alltid haft mycket lättare för galoppen.

Nu är hon ju en friser så de kommer inte bli någevidare tävlingshäst, dock ska hon få muskler och ställas ut då hon har MYCKET fin stam :) Om några år kanske de blir ev dressyrtävling.

Men det är även svårt att få henne i galopp vid arbete från marken. Något tips så hon fattar lättare vad jag menar, jag vill inte jaga in henne i galopp! :)

Kan det vara så att hon helt enkelt inte orkar? Svårt när man inte har sett hur hästen beter sig. Men Friesers har väl ganska mycket aktion och höga knän?
Det är svårt för yngre hästar med stora rörelser att orka med sig själva ibland.

Jag hade nog bara ridit i skogen. Gör massor med övergångar mellan skritt och trav. Variera mellan långa lungna turer och kortare lite mer intensiva. Ge henne tid! När hon börjar bli starkare så borde det även bli lättare för henne att kontrollera sina rörelser, och på så vis även orka med sin galopp. I början får man inte ha så stora krav, de kanske behöver springa några steg för att komma in i galoppen samt att hålla ett högre tempo. När hon börjar fatta att hon har en tredje gångart;) så kan man börja jobba mer på övergångar även mellen trav-galopp-trav för att stärka ytterligare.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 640
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 045
Senast: MiniLi
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
1 707
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar