Lära hästen "cirkuskonster"

A

Alize

Lära hästen \"cirkuskonster\"

tex. buga, stegra (utan ryttare) och annat... Någon som vet hur? Förslag på andra grejor oxå... :bow: :banana:
 
Re: Lära hästen \"cirkuskonster\"

Jaghar lärt shettisen Titiyo att hälsa och snurra!
Inte stegra..det är en grej jag nog aldrig kommer att lära en häst,då jag inte vet med 100% säkerhet att jag kommer ha den kvar...
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Stegra är farligt att lära hästen, om man inte har 100% pli på den att den ENDAST gör det på komando. Inte så fort man håller fram en godis... (hmmm...vet en!) Skulle gärna också vilja vet hur man får hästen att INTE stegra!! Men att få hästen att lägga sig ner, spansk skritt, vacker hov mm kan man ju göra!
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Min häst kan stegra på komando och gör det då endast på komando med mig och den andra ryttaren, ingen annan har lyckats hittils.
 
Sv: Lära hästen \"cirkuskonster\"

Alize skrev:
tex. buga, stegra (utan ryttare) och annat... Någon som vet hur? Förslag på andra grejor oxå... :bow: :banana:


Att buga har jag ett bra knep, ta en godbit och håll
den bakifrån mellan frambenen , , du upprepar men varje gång har du handen lite mer mot dig, jobba på det tills du bara behöver stå på sidan av hästen och hålla handen mot benet närmast dig, Testa ;)
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Min andalusier kille kan "Vacker tass" på kommando :D Det är skoj och väldigt enkelt att lära :idea: Sen kan han hämta en borste och ge till mig när han ska göras fin :banana:

2784559.jpg
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag klickertränar mina båda hästar, en 23-årig halvblodsvalack samt en 15-årig kallblodsvalack. Jag har hållit på i ungefär 2,5 år.

OBS! Stegra o dyl tänker jag INTE lära in, det finns ju så mycket annat roligt, och mindre farligt att pyssla med!

Halvblodet (lite överambitiös, syns på vissa filmer:p) kan:

En grundläggande grej - att följa handen
skogstroll

skogstroll


Apportera allt möjligt, men jag började med en lätt grej, dvs en apportleksak i gummi för hundar. Men han plockar även upp spön, handskar, handdukar osv
luneapport2-1.jpg

hmtarhandske.jpg


Att apportera utvecklade jag till att vifta med en handduk (dålig film, han viftar lite på slutet, ska försöka fixa en bättre)
skogstroll


Sen kan han skaka på huvudet "nej"
skogstroll


Och nicka "ja"
skogstroll


Och le (det här är också ett dåligt exempel, det var när vi precis börjat träna)
skogstroll


Sen kan han vifta med frambenen när jag pekar på dem, vi tränar å att han ska lyfta när jag lyfter, så vi kunde gå i takt.
skogstroll

skogstroll


Vi har börjat träna cirkusbugning lite, men han tycker det är jobbigt, så jag har lagt det projektet lite åt sidan
skogstroll


Så kan vi sparka lite fotboll, men han siktar inte så bra...
skogstroll

skogstroll


Nu senare har vi lärt oss sätta frambenen i kors när jag petar med ett spö på kotan (ska försöka fixa bild på det) och plocka upp en läskflaska och dricka ur den, men det kan vi inte helt perfekt ännu, han släpper den för tidigt.

Kallblodet har jag tyvärr inga bilder på.

Han kan sparka fotboll, bättre än halvblodet.

Apportera, men inte på så långa avstånd ännu.

Följa handen, börjat lära in nicka.
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Jag klickertränar mina båda hästar, en 23-årig halvblodsvalack samt en 15-årig kallblodsvalack. Jag har hållit på i ungefär 2,5 år.

OBS! Stegra o dyl tänker jag INTE lära in, det finns ju så mycket annat roligt, och mindre farligt att pyssla med!

Halvblodet (lite överambitiös, syns på vissa filmer:p) kan:

En grundläggande grej - att följa handen
skogstroll

skogstroll


Apportera allt möjligt, men jag började med en lätt grej, dvs en apportleksak i gummi för hundar. Men han plockar även upp spön, handskar, handdukar osv
luneapport2-1.jpg

hmtarhandske.jpg


Att apportera utvecklade jag till att vifta med en handduk (dålig film, han viftar lite på slutet, ska försöka fixa en bättre)
skogstroll


Sen kan han skaka på huvudet "nej"
skogstroll


Och nicka "ja"
skogstroll


Och le (det här är också ett dåligt exempel, det var när vi precis börjat träna)
skogstroll


Sen kan han vifta med frambenen när jag pekar på dem, vi tränar å att han ska lyfta när jag lyfter, så vi kunde gå i takt.
skogstroll

skogstroll


Vi har börjat träna cirkusbugning lite, men han tycker det är jobbigt, så jag har lagt det projektet lite åt sidan
skogstroll


Så kan vi sparka lite fotboll, men han siktar inte så bra...
skogstroll

skogstroll


Nu senare har vi lärt oss sätta frambenen i kors när jag petar med ett spö på kotan (ska försöka fixa bild på det) och plocka upp en läskflaska och dricka ur den, men det kan vi inte helt perfekt ännu, han släpper den för tidigt.

Kallblodet har jag tyvärr inga bilder på.

Han kan sparka fotboll, bättre än halvblodet.

Apportera, men inte på så långa avstånd ännu.

Följa handen, börjat lära in nicka.


Hur lär du hästen apport? :)
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hej! Det är så kul att se :) Ofta är dom så mycket smartare än man tror. Har en liten shettiskille (3 år) som är väldigt uppmärksam och har lätt för att lära. Hittillas kan han skaka på
huvudet, "backa", "komma fram" och "vända runt". Helt enkelt så följer han mig, så om jag står brevid honom och vänder runt på stället så vänder han också. Ser ibland ut som att man "dansar".
Ska fundera ut lite fler saker han kan lära sig, kanske dansa shottis?:banana:
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Ett litet tillägg - han kan äta äppel så att det blir skrutt :-) Ska försöka få honom att "slänga" skruttet.
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Vad helt otroligt duktig du är med din häst!
En absolut förebild för många.
Heja på......
Du är en inspirationskälla för mig. Wow!!!!!!

Jag ser fram emot att se bilden med benen i kors, häftigt.

Hälsningar
Mirja & Lizette
 
Sv: Lära hästen "cirkuskonster"

Hur lär du hästen apport?

Enkelt förklarat (i början bör man berömma ofta och för minsta lilla framsteg):
OBS! Efter KLICK kommer ALLTID godis eller annat beröm!

1. Jag tar föremålet som jag vill att den ska apportera, släpper det på marken framför hästen

2. De flesta hästar är nyfikna och nosar, eller åtminstone tittar på det - KLICK och godis

3. Ganska snart brukar hästen förstå att du vill att den ska röra föremålet för att den ska få godis, när du märker att den gör det, så klicka inte varje gång den nosar. KLicka dock tillräckligt ofta så att den inte tappar intresset.

4. Då börjar hästen fundera - jaha, nosa funkar inte varje gång, jag provar att bita istället. Det är ju det du vill, så KLICK och godis.

5. Fortsätt så tills hästen lyfter föremålet från marken, och vidare till din handhöjd.

6. Nu kan hästen grunden i apportering, nu gäller det bara att öka avståndet mellan dig och hästen:idea:.
Att komma så här långt kan ta allt mellan 2-10 övningstillfällen, beroende på häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 070
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp